Relationer og Insert !!
Fra : Tor Lund

Dato : 03-05-04 20:14

hvis nu man har en db med eks. to tabeller hvor der er en relation imellem
dem eks.

Vare
-------
VareNr Primary key
VareNavn

Pris
------
VareNr Primary key
Dato Primary key
Pris

nu er mit spørgsmpl så. når jeg opretter en vare med "insert into Vare
(VareNavn) Values (Navn)" skal jeg så lave en ny SQL Insert i stil med
"insert into Pris (VareNr,Dato,Pris) Values (VareNr, en dato,Pris')". er det
den "rigtige" måde at gøre det på eller kan jeg oprette hele varen med
relation i et hug ?

mvh Tor Lund

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-05-04 09:56

"Tor Lund" <SLETDETTEmistral@tele2adsl.dk> wrote in message news:<ARwlc.4333$%%2.3274@news.get2net.dk>...
> [...]
> "insert into Pris (VareNr,Dato,Pris) Values (VareNr, en dato,Pris')". er det

Ja.

> eller kan jeg oprette hele varen med
> relation i et hug ?

Nej.

Men hvis du har et ordentligt databasesystem, så kan du lave de to
indsættelser i samme transaktion.

VH
Kristian