Internet Explorer 'retter fejl'?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-05-04 18:45

I min netop modtagne opgørelse fra Fjernvarmeværket optræder flg.
html-kode:

'Meningen' er selvfølgelig, at der skal optræde mellemrum mellem tal og
enhed, men der skulle jo have stået '&nbsp;'!

I Netscape vises siden à là:
'444,80&nbspm3' osv.,

men i IE vises den ('korrekt') således:
'444,80 m3'!

IE 'retter' altså fejlen - er det et gennemgående træk?

[I det konkrete tilfælde irriterer det mig lidt, for Fjernvarmeværket
bruger øjensynligt IE - og vil derfor ikke erkende fejlen! :(]

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-05-04 19:00

Hej Hans

Hans Henrik Hansen wrote:
> IE 'retter' altså fejlen - er det et gennemgående træk?

Ja, det er et meget typisk træk ved IE. I princippet sikkert egentlig
meget smart for den almindelige bruger, men særdeles farligt hvis man er
webudvikler.

Mvh Stig
www.rockland.dk

Fra : Daniel Overby Hansen

Dato : 03-05-04 21:14

> Ja, det er et meget typisk træk ved IE. I princippet sikkert egentlig
> meget smart for den almindelige bruger, men særdeles farligt hvis man er
> webudvikler.

Hvad kan man egentlig bruge i stedet?

- Daniel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-04 21:35

Daniel Overby Hansen wrote:

> Hvad kan man egentlig bruge i stedet?

En standard-overholdende browser som f.eks. Mozilla eller Opera

http://www.mozilla.org/releases/
http://www.opera.com/

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-05-04 21:54

Hans Henrik Hansen skrev:

> IE 'retter' altså fejlen - er det et gennemgående træk?

Mozilla/Netscape retter også fejl - bare ikke nødvendigvis på samme
måde (og næppe helt i samme omfang) som IE.

Prøv fx at skrive "B &amp W" i en html-fil.

W3's validator kan godt godkende en side med ovenstående fejltype
(altså en eksisterende entitet der bare ikke er afsluttet med
semikolon) - der gives godt nok en advarsel, men siden får
(desværre) stadig stemplet "Valid [doctype]".

Jeg prøvede at lave et par simple testsider hvor man kan se hvad
der rettes og hvad der valideres:

<http://gyros.dk/usenet/temp/valid.html> (validerer)
<http://gyros.dk/usenet/temp/valid2.html> (validerer ikke)

> [I det konkrete tilfælde irriterer det mig lidt, for
> Fjernvarmeværket bruger øjensynligt IE - og vil derfor ikke
> erkende fejlen! :(]

Kan du ikke vente med at betale regningen til de har sendt dig en
opgørelse du kan læse...
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-05-04 22:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Kan du ikke vente med at betale regningen til de har sendt dig en
> opgørelse du kan læse...

hi, hi - joh, men desværre afregner vi via PBS! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-05-04 11:02

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:
> hi, hi - joh, men desværre afregner vi via PBS! :)

Og endnu vigtigere, måske: Det er denne gang *mig*, der har penge til
gode!

Allerbedst: Jeg fik her til morgen en mail fra værket om, at deres
web-designer, havde erkendt - og rettet - fejlen; og sør'me jo: Der står
nu '&npsp;' og det funker perfekt i Netscape! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-04 11:08

Hans Henrik Hansen skrev:

> Og endnu vigtigere, måske: Det er denne gang *mig*, der har
> penge til gode!

O.k. - så er det nok ikke lige det rette tidspunkt at klage

> Allerbedst: Jeg fik her til morgen en mail fra værket om, at
> deres web-designer, havde erkendt - og rettet - fejlen; og
> sør'me jo: Der står nu '&npsp;'

NonProblematicSpace?

> og det funker perfekt i Netscape! :)

Det er da en intelligent browser!
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-05-04 15:05

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> NonProblematicSpace?

Nå, der fik du mig! :)
Nej, der står nu dét, der skal stå - og lad os så lade det blive ved
det!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen