Skolepligt - til 9. klasse?
Fra : Ulven Peter

Dato : 03-05-04 17:30

Hej

Jeg har en søn, der er grundigt skoletræt. Han går nu i 8. klasse.

Jeg vil så gerne høre, om der er nogle regler omkring skolepligt indtil 9.
klasse, eller om han bare kan droppe ud af skolen allerede nu, hvis han vil?

Og hvad betyder det i givet fald?

Ulven Peter

Fra : Anita

Dato : 03-05-04 19:36

"Ulven Peter" <Ulven.peter@c_FJERN_MIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klasse, eller om han bare kan droppe ud af skolen allerede nu, hvis han

Ja, der er undervisningspligt til og med 9. klasse. Men han behøver ikke gå
i skole. Han kan blive undervist hjemme, af forældre eller privat-lærer. Der
findes også andre muligheder, som ikke er helt så skole-agtige i traditionel
forstand. Her tænker jeg på fx. friskoler, efterskoler, produktionsskoler
m.v.

Men prøv evt. at tale med skolen (studievejleder) eller kommunen om hvilke
muligheder der findes i jeres område.

Venligst Anita

Fra : Ralph

Dato : 03-05-04 19:48

> [...]
> klasse, eller om han bare kan droppe ud af skolen allerede nu, hvis han

Der er INGEN skolepligt i DK, der er undervisningspligt, forskellen opleves
mest af Nepal-bjergvandrere, Australiensfarere, o.lign. Dvs. at man selv kan
undervise sine børn, og at man kan sansynligegøre at man kan, og dokumentere
at det sker.

Det er noget af en mundfuld med mindre du eller din kone er lærer, men hvis
I synes det er det bedste for jeres søn, så er der altså ingen lov der
hindrer jer i at undervise ham selv.

Jeg synes dog at der er visse ting man bare SKAL:

Være høflig overfor andre.
Gå i skole
Passe sin uddannelse
Passe sit job
Betale sin husleje
Tage sig af sine egne børn.

Det kan da godt være at jeres søn bliver mere ansvarsbevist en dag, men
indtil da, skal I tage ansvar for ham - og DET er der faktisk en lov for, i
hvert fald indtil han fylder 18.
Men jeg er nok bare gammeldags.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-05-04 20:04

> [...]
> klasse, eller om han bare kan droppe ud af skolen allerede nu, hvis han

Ud over de før nævnte svar kan det også være
at have en læreplads eller andet fast arbejde.
Mvh.Bodil.

Fra : Anita

Dato : 03-05-04 20:32

"Bodil Grove Christensen" skrev

> Ud over de før nævnte svar kan det også være
> at have en læreplads eller andet fast arbejde.
> Mvh.Bodil.

Sørme ja, men vist kun i særlige tilfælde. Se evt. her:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/341.html

Jeg vil tro der findes meget mere om emnet på nettet - så i krig med at
Google :)

Venligst Anita

Fra : Melanie

Dato : 04-05-04 13:58

"Ulven Peter" <Ulven.peter@c_FJERN_MIG.dk> wrote in message
> [...]
> klasse, eller om han bare kan droppe ud af skolen allerede nu, hvis han

Hej Peter

Jeg ved godt det ikke var det du spurgte om, men syntes lige jeg ville
fortælle alligevel...
Da jeg gik i 7. klasse var jeg meget skoletræt. Alt var bare øv. Fik en idé
om efterskole og det var bare helt kanon. Jeg blev glad for at gå i skole
igen, og fik faktisk gode karaktere igen.
Der er mange slags efterskoler, nogle kristne, nogle sports, nogle spejder,
så det handler om at finde en der er noget for ham.
Tro mig 2 md. inde i skoleåret er han helt sikkert glad for det.
Du kan finde mere info om efterskoler ved at kontakte: Efterskolernes
sekratariat på Tlf.: 33 12 86 80

Held og lykke med det.

Mvh Melanie