replace eller andet
Fra : N9

Dato : 03-05-04 13:24

Hej

Jeg har en string f.eks.

"hej jeg heddder F[1] og jeg bor i F[34], med meget interesse i f[876]"

det jeg vil er at dele string op hvor der står noget med F[tal] og det
pågældende tal skal jeg så bruge til at en en værid i databsen og replace
med. Nogen som har nogle ideer til hvordan den deles op og finde frem til
tallerne.

Mange takker

N9

Fra : terje

Dato : 03-05-04 15:04

N9 wrote:

> [...]
> med. Nogen som har nogle ideer til hvordan den deles op og finde frem til

Hva med:

Response.Write ReturnerTal("F[15]")
'Funksjonen takler alle strenger som inneholder tegnene [ og ]. F. ex.
abcd[123]bbv.

Function ReturnerTal(s)
Dim lngStart
Dim lngSlutt
Dim sTal

lngStart = Instr(s, "[") 'lngStart er en long som viser oss hvor
tegnet [ befinner seg. I vårt tilfelle 2.
lngSlutt = Instr(s, "]") 'lngSlutt = tegnet ]. I vårt tilfelle 5.

If Not lngStart <> 0 And Not lngSlutt <> 0 Then Exit Function
'Hvis ikke begge tegn finnes i vår string så avslutter vi.
sTal = Mid(s, lngStart + 1, (lngSlutt - lngStart) - 1)
'sTal inneholder nå alt som befinner seg mellom de to tegn.
If Not IsNumeric(sTal) Then Exit Function
'Til slutt kontrollerer vi at vi faktisk har å gjøre med et tall.

ReturnerTal = CLng(sTal)
'Konverterer sTal fra en string variabel til en long.
End Function