Ingen reaktion ved power on
Fra : Ulrik

Dato : 03-05-04 10:05

Hej NG

I går aftes da jeg kom hjem ville min PC ikke starte, muligvis pga.
lynnedslag gennem netværket..

Jeg trækker altid ledningen til 220v ud når jeg ikke er hjemme.

Normalt når man tilslutter strøm starter blæser et kort øjeblik, hvilket de
ikke gør længere, og der er ingen reaktion når jeg trykker på power-on
knappen.

Jeg tog så siden af for at kigge lidt, og kunne se at der er lys i LED'en på
bundkortet, så lidt strøm kommer der da. Jeg kan også se at blæserne bevæger
sig meget lidt når jeg afbryder og tilslutter strømmen til PSU.

Jeg er nu meget i tvivl om det er PSU eller bundkortet som er stået af, sååå
er der nogen som har et bud på dette?

Mvh Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 10:43

Ulrik wrote:

> [...]
> bundkortet, så lidt strøm kommer der da. Jeg kan også se at blæserne bevæger
> sig meget lidt når jeg afbryder og tilslutter strømmen til PSU.

Start med at bruge Reset_CMOS-jumperen, det er måske kun
Bios-indstillingerne der er helt i skoven efter det lyn.

Hvis det ikke hjalp, hiv netkortet ud.

Hvis det ikke hjælper, så starter man fra bunden af; frakobl alt
undtagen PSU, bundkort, processor, RAM, og grafikkort.
Hvis den så stadig ikke reagerer, så er der en af de ting som er defekt.

Mange bundkort kommer med en bestemt bip-kode hvis der ikke er RAM i,
så det kan man prøve..
Ditto uden hhv. grafikkort og processor.

PSU'en kan man prøve at tænde separat ved at lave (konstant)
forbindelse fra den grønne ledning til en af de sorte ledninger.
Dette gælder muligvis ikke for diverse "mærkevare"-pc'ere, med speciel
PSU.

Fra : Ulrik

Dato : 03-05-04 11:45

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote in message

> Start med at bruge Reset_CMOS-jumperen, det er måske kun
> Bios-indstillingerne der er helt i skoven efter det lyn.

Bundkortet er et Intel 875PBZ, og det ser ikke ud til at have en CMOS reset
jumper, men derimod en BIOS recovery funktion, vil prøve i aften om jeg kan
få noget ud af det.

> Hvis det ikke hjalp, hiv netkortet ud.

Det er desværre integreret på bundkort

> Hvis det ikke hjælper, så starter man fra bunden af; frakobl alt
> undtagen PSU, bundkort, processor, RAM, og grafikkort.
> Hvis den så stadig ikke reagerer, så er der en af de ting som er defekt.

Der er nok ikke andet at gøre....The hard way...

> Mange bundkort kommer med en bestemt bip-kode hvis der ikke er RAM i,
> så det kan man prøve..
> Ditto uden hhv. grafikkort og processor.

Kan ikke nå så langt så den siger noget, den er helt død.

Aha... det bliver interessant at prøve!

Mange tak for forslagene.

Mvh Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 12:12

Ulrik wrote:

> Bundkortet er et Intel 875PBZ, og det ser ikke ud til at have en CMOS reset
> jumper, men derimod en BIOS recovery funktion, vil prøve i aften om jeg kan
> få noget ud af det.

Det er ellers sjældent at man støder på et som ikke har den jumper.

> Det er desværre integreret på bundkort

Trist. Sådan en defekt chip kan desværre "blokere" så den ikke booter.

> Kan ikke nå så langt så den siger noget, den er helt død.

Også hvis du fjerner alt andet end de stumper jeg nævnte?

Fra : Ulrik

Dato : 03-05-04 13:05

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote in message

> Det er ellers sjældent at man støder på et som ikke har den jumper.

Har kigget i manualen og kunne ikke finde noget.

> Trist. Sådan en defekt chip kan desværre "blokere" så den ikke booter.

Ja, sk... træls men det er næsten ikke til at få et bundkort uden lan, måske
man bare skulle sætte et pci netkort i alligevel.

> Også hvis du fjerner alt andet end de stumper jeg nævnte?

Har ikke prøvet endnu, kan først komme til at prøve i aften når jeg kommer
hjem fra job.

Mvh Ulrik

Fra : Peter

Dato : 03-05-04 13:17

"Ulrik" <u.m@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sig meget lidt når jeg afbryder og tilslutter strømmen til PSU.
>
> Jeg er nu meget i tvivl om det er PSU eller bundkortet som er stået af,

Har du en indbo forsikring, er du muligvis dækket ind under den.
Er der tale om lynnedslag i ledningsnettet eller telenettet, kan næsten alt
være futtet af, men selvfølgelig kun, hvis du i går glemte at trække 220V
kablet og din netforbindelse ud.
Det er du næsten helt sikket nød til at have et computer værksted til at
vurdere.

Har computeren ikke været tilsluttet el-nettet eller tele-nettet, kan
lyn-nedslag ikke være årsagen.

Peter B

Fra : Ulrik

Dato : 03-05-04 13:45

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kablet og din netforbindelse ud.
> Det er du næsten helt sikket nød til at have et computer værksted til at

Jo har godt nok forsikring, men hvis jeg ikke husker helt forkert har jeg
selvrisiko på den.

En anden ting er at jeg skal have gang i PC'en igen i aften eller senest i
morgen, og PC værksted + forsikring = alt for lang spild tid, så jeg griber
til baglommen istedet.

> Har computeren ikke været tilsluttet el-nettet eller tele-nettet, kan
> lyn-nedslag ikke være årsagen.

Ledning til elnettet var trukket ud, men netkabel til ADSL var tilsluttet,
så det må have kommet den vej ind.

Mvh Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 05-05-04 12:28

Det er bundkortet som er røget en tur, nyt er monteret og den køre igen.

Forsikring vil gerne betale det uden det koster selvrisiko.

Tak for hjælpen
Ulrik