Sommerferie med 2 unger
Fra : Henrik Jansen

Dato : 02-05-04 17:30

Hejsa
Vi har 2 piger på 2 og 8 år, og 4 uger i industriferien der skal bruges på
en eller anden form for ferie, rejse, oplevelse, tur.
Men vi er sq helt tømte for ideer for hvad man kan med børn.
Før vi fik børn var det typisk storbyrejseoplevelser vi gik efter, Italien,
Grækenland, rundrejser i Østeuropa, Trekking i Nepal, Cykeltur europa rundt
o.lign.
Efter vi fik børn har den mest stået på korte ture i danmark, -vandrerhjem,
en enkelt biltur til Holland med en skrigende unge på bagsædet, en
udmarvende tur til Stockholm og ligegyldige sommerhusophold.
Men hvordan kan man igrunden tilbringe sin ferie så der også er lidt for de
voksne, og så det ikke ender i hotellets swimmingspool og legeplads og
børnevenlige omgivelser med badeland?
Er der ikke nogen der har et par sommerferietip?
Vi har ikke bil til længere ture, vi har ikke råd til flybilletter over 3000
pr.person

Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Tak
Henrik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-05-04 18:32

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Er der ikke nogen der har et par sommerferietip?
> Vi har ikke bil til længere ture, vi har ikke råd til flybilletter over

Cykel/tur Bornholm rundt (langs kanten), kombineret med overnatning i hytter
på campingpladser.

> Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Det vil jeg glæde mig til

Hilsen Inger

Fra : Marianne

Dato : 02-05-04 20:09

Barcelona er en helt vidunderlig by, hvor man sagtens kan have børn med.
Afhængig af temperament kan man leje en lejlighed eller bo på hotel eller
camping.

Ellers er Norditalien fint. Igen med lejet/byttet hus/lejlighed.

mvh
marianne

Fra : Henrik Jansen

Dato : 03-05-04 10:25

Barcelona er bestemt en herlig by, jeg rakkede selv en del rundt i Barcelona
da jeg var yngre og så alle Gaudi´s mesterværker.
Har du erfaringer med at bytte bolig med nogen fra Spanien?
/HJ

Fra : Marianne

Dato : 03-05-04 19:21

Nej - ikke med at bytte selv. Vi har altid bare lejet en lejlighed. Men det
er ikke billigt

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 20:23

> [...]
3000
> pr.person
>
> Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Jesperhus på Mors. Der er både noget for begge ungerne, begge voksne, og
masser af romantik i blomsterparken, også selvom ungerne er med på slæb.

Tina

Fra : Ralph

Dato : 02-05-04 21:20

> [...]
de
> voksne, og så det ikke ender i hotellets swimmingspool og legeplads og

Spørg dog børnene - om få år vil de da ikke med jer på ferie mere, så hvis
den hedder swimmingpool, badeland eller..............pyt med det, om 10 år
har I kun eet barn med på ferie, om 15 er I alene afsted.
Indrømmet vi selv er heller ikke gode til det, så vi har lejet sommehus på
SjællandOdde og kørt rundt på Sjælland, Feriecenter tæt på den tyske grænse,
Byttet hus på Langeland, camping i NordTyskland, ALLE med en masse kørsel
(nu skal vi i Tivoli, vi er der om kun 2 timer - jubii) ja, ja Tivoli var
OK, men der var altså også 2 timer "hjem", imorgen tager vi på
Experimentarium

De gange børnene har bestemt, Malta - ren bade/dase/spille/spise ferie - een
dag med lidt kulturelt, een med indkøb, SJOVT.

Washington - meget kulturelt, men næsten ingen transporttid, SJOVT.

OK, det kan nok gøres en del billigere, men dase/bade/legeferie ER bare
sjovere end at se på diger i Holland

--
venligst
Ralph

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-04 08:17

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogen der har et par sommerferietip?

Jeg har tænkt mig at prøve denne her (Western-land) med min den mindste:
http://www.hvidbjerg.dk/v2/dk/hytte/idxhytte.htm

Men ellers.... hvem siger, at man SKAL rejse i ferien? Det kan da være
megafedt at gå derhjemme og hygge sig med forældrene, tage på små udflugter
og nyde, at man slipper for hverdagens ræs. *S*

Mvh.Lisbeth

Fra : Henrik Jansen

Dato : 03-05-04 10:28

Tak for svar
Tjae, men vi er ikke så meget for "at andre tilrettelagte ferieoplevelserne"
for os.
However A Vesterhav er altid dejligt, vi kommer der 2-3 gange om året, så i
sommerferien skal vi noget andet.

PS vi har ingen ræs i hverdagen, så det er netop i ferien vi skal opleve
noget.
HJ

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4095f3a9$0$22016$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Nette

Dato : 03-05-04 15:12

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Jeg har tænkt mig at prøve denne her (Western-land) med min den mindste:
> http://www.hvidbjerg.dk/v2/dk/hytte/idxhytte.htm

Det har du slet ikke tid til Lisbeth. Du har en H A V E, ( hvilket jeg ikke
er spor misundelig på), som du skal passe

- Vi er forresten blevet skrevet op nu, så nu må vil tiden vise, hornår det
bliver vores tur.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-04 20:15

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Det har du slet ikke tid til Lisbeth. Du har en H A V E, ( hvilket jeg
ikke
> er spor misundelig på), som du skal passe

Derfor bliver det heller ikke i år... men først næste år *LOL*
I år er det nemlig sjovt nok at fange regnorm, trampe på myrer og holde øje
med, om der kommer pindsvin *S*

..... og så komme i Djurs Sommerland. Det er et par måneder siden vi købte
sæsonkort og det er på fredag de åbner.

> - Vi er forresten blevet skrevet op nu, så nu må vil tiden vise, hornår
det
> bliver vores tur.

Held og lykke med det!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Raaby

Dato : 03-05-04 20:28

Lisbeth Jacobsen skrev bl.a.:
> .... og så komme i Djurs Sommerland.

Det er altid godt også som voksen.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-04 21:05

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.indvalid> skrev i en meddelelse

> Det er altid godt også som voksen.

Ja.. enig. Jeg synes det er kanonhyggeligt at tage derud en sommeraften med
grillbøfferne på køl - tage en runde til forlystelserne og så slå sig ned
ved fællesgrillen og køle ned. Og den bette falder i søvn på vejen hjem....

Den tur tog vi flere gange sidste år, så vi har købt sæsonkort igen i år. Og
det bliver brugt rigtig mange gange.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 04-05-04 10:57

> [...]
> grillbøfferne på køl - tage en runde til forlystelserne og så slå sig ned
> ved fællesgrillen og køle ned. Og den bette falder i søvn på vejen

Noget slår mig! Der ligger en park, mener den hedder "Madsby parken" ved
Fredericia. Der er gratis indgang, dyr, et tog, trafikbane med gocards ( med
rugbrødsmotor), nok den største legeplads jeg nogensinde har set og så er
der grillpladser og indendørs muligheder, hvis det er regnvejr. Vi brugte en
dag der sidste sommer, og var ret begejstret for det.
Og det er jo kun en lille time væk her fra Århus. Blot, hvis i trængte til
luftforandring.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-04 19:15

> Og det er jo kun en lille time væk her fra Århus. Blot, hvis i trængte til
> luftforandring.

Tak! Det er skrevet bag øret! Vi kommer af og til på de kanter i anden
anledning, så det kunne da godt være *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Nielsen

Dato : 03-05-04 12:24

> [...]
> en enkelt biltur til Holland med en skrigende unge på bagsædet, en
> udmarvende tur til Stockholm og ligegyldige sommerhusophold.

Ferier blive kun ligegyldige hvis I gør dem til det. De ophold vi har haft
med vores børn i sommerhuse her i DK har været ganske pragtfulde, fordi vi
gjorde dem til det. Vi havde tid til hinanden og gjorde ting vi normalt ikke
havde tid til. Bare det at børnene oplever mor og far mere afslappede og der
er en masse kan'er i stedet for skal'er gjorde disse ferier rare.

Nielsen

Fra : Henrik Jansen

Dato : 03-05-04 17:26

Ja ja sådanne ture har vi osgså masser af i løbet af året ligesom vi også
har tid til børnene tilhverdag. Til Nov. skal vi til NewYork 5 dage omkring
NewYork Marathon løbet, så det giver selvfølgelig lidt indput til den store.
Men helt ærligt så er det ikke klappekage i et sommerhus vi mangler her til
sommer.
Det er nok lidt svært at forstå, hvis man ikke som os mener at BonBon land,
Jesperhus blomsterpark, djurs sommerland og badeland min bare flomme er det
værste i livet.
Nu må vi se.
L8r
Henrik

Fra : Nielsen

Dato : 03-05-04 17:41

> [...]
store.
> Men helt ærligt så er det ikke klappekage i et sommerhus vi mangler her

Klappekage tsk tsk, det har jeg vist heller ikke antydet - har blot ikke
uddybet vores gøremål - så spar nedladende bemærkninger

> [...]
land,
> Jesperhus blomsterpark, djurs sommerland og badeland min bare flomme er

Tja... det kan jeg ikke svare på, for vi har aldrig været der. Ingen af os
(heller ikke børnene) har følt trang til at udforske disse steder.

Og stadig mener jeg at tilværelsen (og ferierne) bliver nøjagtig så
ligegyldige som man selv gør dem til

Nielsen

Fra : Anita

Dato : 03-05-04 19:44

> [...]
land,
> Jesperhus blomsterpark, djurs sommerland og badeland min bare flomme er

Hmm... du spørger ud i luften - og får svar herefter.
Alligevel er du nedladende over for de muligheder der luftes.

Det er jo lidt svært at gøre andet end komme med de bud man selv finder
interessante, når du ikke uddyber hvad du vil ha'. Hvad er ferie for dig?
Hvad er ferie for dine børn?

Din eneste bemærkning var at det ikke skulle være lege- eller strandferie.
Og jeg synes du har fået indtil flere gode bud.

Men jeg kan da tilføje:
Kanotur i Sverige, med telt.
Paris m. en dag i Disneyland.

Ellers prøv at søge lidt omkring:
Google - søg fx. på familieferie + "et eller andet land"
Kig på diverse rejse-sites

God ferie
Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 03-05-04 15:06

"Henrik Jansen" skrev i en meddelelse
> [...]

> Er der ikke nogen der har et par sommerferietip?
> Vi har ikke bil til længere ture, vi har ikke råd til flybilletter over

Da jeg var barn, lejede vi altid sommerhuse herhjemme i DK. Vi har også
været på camping, både i telt og i lånt campingvogn.
Vi har været utallige steder, hygget os, badet i havet, hvis vejret var til
det, hygget os indendøre, hvis vejret var til det. Vi har besøgt div.
børnesteder, - Djurs sommerland, Lalandia, Bon bon land, Legoland osv. Vi
har nydt at have vores forældre 100%, at deltage i indkøb, madlavning og det
hele uden stress og jag, telefoner, tv osv.
Det samme giver vi nu videre til vores børn. Vi tager ikke udenlands med
dem. Dels er der mange smukke steder her i DK, som vi mener, de bør opleve,
inden de oplever udlandet og dels er der ikke så meget stress på, som hvis
man tager til udlandet, hvor man, ( det gør vi i hvert fald), føler at man
er nød til at skal ud og se ting, nu når man er der.

I år går turen til noget så vildt som KØBENHAVN.
Vi har lånt en venindes lejlighed imens hun er ude og rejse, og så overvejer
vi at smutte en tur til Vimmerby i Sverige en af dagene. Resten af dagene
regner vi med at kunne få fyldt ud med en enkelt strøgtur, selvom det jo
ligner det her i Århus, men ellers med is, is, is, parkbesøg, skovture, en
tur på Bakken og det vigtigste af det hele: Afslapning!!!!

Men vi modtager da stadig postkort fra andre, selvom vi er bortrejst.

Nette

Fra : Nielsen

Dato : 03-05-04 18:14

> [...]
3000
> pr.person
>
> Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Hvad med højskole. Jeg har ikke prøvet, men ved at der er nogle familier der
er meget glade for den form for ferie.

Nielsen

Fra : Lars Raaby

Dato : 03-05-04 20:35

Henrik Jansen skrev bl.a.:
> [...]
> Vi har ikke bil til længere ture, vi har ikke råd til
> flybilletter over 3000 pr.person
>
> Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Ta på ø-lejr
Tilbage til naturen. Hyg jer med børnene.

http://www.oelejr.dk/2004/index.html

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Dorte Sahl

Dato : 04-05-04 13:02

> [...]
> en eller anden form for ferie, rejse, oplevelse, tur.
> Men vi er sq helt tømte for ideer for hvad man kan med børn.

<snip>

> [...]
3000
> pr.person
>
> Vi sender et postkort til den bedste foreslagsgiver

Hej Henrik

Hvad med at tage en tur på Langelandsfestival - det er både noget for børn
og voksne!
Det kan gøres MEGET billigt hvis man melder sig som medhjælper... (og det er
faktisk en suveræn mulighed for at lære nogle sjove, søde og fantastiske
mennesker at kende)

Vi tog en rask beslutning sidste år, da vi så på girafbandens hjemmeside at
der manglede medhjælpere...

Der er mulighed for at man kan få forskudte vagter - så er der en voksen til
at tage sig af den lille, mens den anden lige napper tjansen.Og selvom det
lyder som en trist ting at "knokle" i ferien, så si´r jeg jer at det var en
sjov måde at være sammen med andre voksne på. Selvom vi skulle arbejde, var
der fint tid til at være sammen og hygge os.
Der er selvfølgelig også muligheden for bare at tage afsted som almindelig
festivaldeltager *SS*

Vores unger - godtnok på 7 og 11 - synes det var den bedste ferie
nogensinde.
Men jeg ville ikke betænke mig for at tage afsted med en 2-årig, der er
meget fine faciliteter og muligheder for underholdning også for sådan en
størrelse. *S*

Mvh Dorte

Fra : marlene

Dato : 04-05-04 21:31

jeg høre din familie som bymennesker.
så jeg synes i skal tage på bondegårdsferie.
vælg et sted i rimelig afstand og brug evt. nogle dage på at cykle dertil
med et lille telt som overnatning.
det er afslappende, kan være med forplejning og måske være beliggende nær
stranden.
god ferie
vend tilbage og fortæl om dit valg.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-05-04 11:51

> [...]

> Er der ikke nogen der har et par sommerferietip?
> Vi har ikke bil til længere ture, vi har ikke råd til flybilletter over

Sidste år var vi på Ølejr (Omø, uge 28) http://www.oelejr.dk (inkl. to børn
på dengang 7 og 10 år). Jeg var meget begejstret for det; der var ca. 100
mennesker i alle aldre. Der var gøgl og sport og spil og leg og afslapning
og hygge hele dagen lang, samt musik og sang og druk til langt ud på natten.
Børnene så vi ikke meget til, for de rendte rundt og legede med de andre
børn.

Det er *meget* anderledes end en tur til Lalandia. Service-niveaut når
aldrig over nul, og alle forventes at hjælpe til med de praktiske opgaver.
Det kunne jeg rigtig godt lide, for så kom vi hinanden ved, og havde ligesom
nogle fælles mål. Og så er det en billig ferie: ca. 1000 kr. pr. voksen
inkl. kost og logi, børn halv pris.

NB: I år har vi droppet det, fordi min kone syntes det var for primitivt

Men generelt er det min erfaring, at man sagtens kan stile efter et relativt
lavt service-niveau. Vi har også haft held med at leje en hytte på en
campingplads i Silkeborg. I år har vi dog - efter min kones ønske - stilet
efter et lidt højere service-niveau. Vi skal derfor til Sverige, hvor vi
skal bo på hotel en lille uge.

-Michael.

Fra : N I E L S

Dato : 06-05-04 02:30

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev
> Vi har 2 piger på 2 og 8 år, og 4 uger i industriferien der skal bruges på
> en eller anden form for ferie, rejse, oplevelse, tur.

Hvis I ikke har noget imod myg, så se evt. her:
http://www.vildmarksliv.dk/pages/article_show.asp?articleGuid=4354

Ved dog ikke hvor godt en dræsine egner sig til et 2 årigt barn...

N I E L S