fluefiskeri efter hornfisk
Fra : Helle og Gorm

Dato : 01-05-04 21:43

hej
er der nogen der kender en god flue hvis man skal fiske efter hornfisk.

Hvad er bedst - dybt eller lavt vand?

Mvh Gorm

Fra : S.G

Dato : 01-05-04 23:53

"Helle og Gorm" <G_D@donotwritethis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> er der nogen der kender en god flue hvis man skal fiske efter hornfisk.
>
> Hvad er bedst - dybt eller lavt vand?
>
> Mvh Gorm

Ham jeg så fiske idag med flue efter hornfisk fiskede i overfladen med god
fart på fluen. Lille krog og noget glimrende blankt :)
men skal ikke gøre mig alt for klog på det :)

Fra : Mich@el

Dato : 02-05-04 00:02

Hejsa.

> er der nogen der kender en god flue hvis man skal fiske efter hornfisk.

Tørflue, meget rød.

Michael

Fra : Martin L

Dato : 02-05-04 00:18

Heysa
jeg hade nogle sjove dage med "juletræet" i perlemor siste år har ikke været
ude i år med fluekæppen i nu
men det vil være det flue jeg føst vil prøve

ml

Fra : Jesper Larsen

Dato : 02-05-04 06:41

Små røde fluer str. 10/12 det virker hvergang.
Du skal faktisk hive fluen hurtig ind da fisken nok skal opdage og hugge på
fluen.
Mange gør faktisk den fejl at de hiver for langsom ind og dermed lokker de
ikke fiskene til at hugge.
Lige som vi mennesker selv opdager fisk meget hurtigere ting der bevæger sig
hurtig forbi end ting der bevæger sig langsomt.
Og man skal ikke undervurdere fiskene hastighed, de svømmer snildt 2 meter
på et sekund og dermed meget hurtigere end du nogen sinde kan hive
fluelinien ind.

Så små røde fluer og hurtig indspinning, så skal de nok hugge på.

Fra : Mich@el

Dato : 02-05-04 11:57

Hejsa.

> [...]

> Og man skal ikke undervurdere fiskene hastighed, de svømmer snildt 2 meter
> på et sekund og dermed meget hurtigere end du nogen sinde kan hive

Nemlig. Når man har set Laks forcere en elv får man et indtryk af deres
styrke.

Det samme gælder hornfisken, den er bygget til at være hurtig.

Michael

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 02-05-04 07:50

"Helle og Gorm" <G_D@donotwritethis.mail.dk> wrote in message
> hej
> er der nogen der kender en god flue hvis man skal fiske efter hornfisk.
>
> Hvad er bedst - dybt eller lavt vand?
>
> Mvh Gorm

Jeg fisker efter havørred med diverse kystfluer, selvom min favourit er en
red tag palmer. Den tager sin rigelige del af hornfiskene.
Kunne faktisk godt tænke mig en flue som de ikke udviser nogen interesse for
og som kun havørred kan lide at gnaske i.
Kan godt være du bliver skuffet når du prøver hornfisken på flue, jeg har et
indtryk af at fluelinen dæmper dens normale hidsige fight, og jeg synes
ærligt talt det er temmeligt kedeligt at fange dem på flue.
Men vi er jo heldigvis alle forskellige.

mvh
Michael christoffersen

Fra : Mich@el

Dato : 02-05-04 12:00

Hejsa.

> [...]
> ærligt talt det er temmeligt kedeligt at fange dem på flue.
> Men vi er jo heldigvis alle forskellige.

Kommer an på det grej du fisker med.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 20:22

> [...]
> hej
> er der nogen der kender en god flue hvis man skal fiske efter hornfisk.

Hej Gorm
Jeg har to (forskellige) svar på dit spørgsmål:

1)
I sidste nummer af bladet fiskefeber er der en længere artikel om tørflue
efter hornfisk. Pointen er kort fortalt, at du skal bruge en postkasserød
ulden tørflue, som iflg forfatteren skulle virke fantastisk godt. Jeg har
ikke selv prøvet det, så jeg skulle ikke kunne sige god for det.

2)
Min lokale Jan&Bo expert for talte mig forleden, at jeg derimod skulle bruge
små vådfluer - også i den rødlige ende (reje/krebs ting). Denne skal fiskes
ganske langsomt, idet han siger at mange fisker alt for hurtigt med flue
efter hornfisk. Heller ikke det er (endnu) afprøvet - men det kan ikke vare
længe....

Hvad angår hastigheden, så giver jeg mange af de andre svar ret i, at fisken
nemt kan svømme hurtigere end du kan hive snøren ind. Men som der engang en
klog mand der sagde, så skulle man fiske ganske langsomt, idet du derved
opnår mest tid i vandet med fluen, og ikke i luften.... (mere tid i vandet =
mere chance for fisk)

Stefan