Optagelse af nye redningshundeførere i Aal~
Fra : malle-brok

Dato : 01-05-04 18:52

Hej .

Er du til spændende og krævende hundearbejde, og kunne du tænke dig at
hjælpe mennesker i nød ???
- Er du oven i købet den heldige ejer af en venlig, lydig og arbejdsglad
hund, så er dig og din hund sikker liiige det vi søger

"Vi" er redningshundetjensten hos Beredskabscenter Aalborg, der forventer at
skulle optage 12 - 15 nye hundeførere med deres hund på
redningshundeuddannelsen efter sommerferien 2004.

Uddannelsen til godkendt redningshundeteam tager ca. 1,5 til 2 år, og
indeholder masser af hundetræning (primært eftersøgningsarbejde som ruinsøg,
bygningssøg, sporsøg, terrænrundering og feltsøg), teoriundervisning
(hundeadfærd, indlæringsprincipper, drifter/instinkter, eftersøgningstaktik
og meget meget mere) samt en generel redningsuddannelse på 37 timer
(førstehjælp, kort- og kompaslære, bygningslære, afstivninger m.m.). Som
frivillig i redningsberedskabet er man naturligvis ulønnet, men der ydes dog
kørselsgodtgørelse til og fra træningen ligesom der udleveres uniform og
forplejning.

Redningshundetræningen er en spændende uddannelse, der alt efter
ambitionsniveau bla. byder på lokale øvelser sammen med Beredskabsstyrelsen
og politiet, nationale og internationale indsatsøvelser af meget høj
sværhedsgrad, DM og VM for redningshunde - og måske hvis man er rigtig
dygtig: virkelige indsatser i ind- og udland....

Synes du dette lyder interessant, så kig evt. forbi vores hjemmeside på
http://redningshund.dk/aalborg/. Eller kontakt undertegnede på 96 37 88 93
eller mail ina@redningshund.dk

Hilsen
Carina
- Leder af redningshundetjenesten ved Beredskabscenter Aalborg

- - -
Danske redningshunde:
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 02-05-04 10:36

Hej!

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote in message news:<c70o3q$d64$1@sunsite.dk>...

> Synes du dette lyder interessant

Det lyder bare rigtig spændende. Min ene hund er desværre ikke
arbejdsivrig nok, og den anden er vist for gammel :o
Hvilke racer ses typisk som redningshunde?

Mvh.
Mette

Fra : malle-brok

Dato : 02-05-04 12:51

Hej Mette.

> Det lyder bare rigtig spændende. Min ene hund er desværre ikke
> arbejdsivrig nok, og den anden er vist for gammel :o
> Hvilke racer ses typisk som redningshunde?

Jeg er lige ved at tro at de fleste redningshunde i Danmark er
blandingshunde .

Ellers er der mange labrador, schæfer og tervueren som redningshunde. Kigger
man på redningshunde i udlandet, så er det nok malinois og schæfer der
dominerer.

Kigger man på listen over hunde til sidste års VM for redningshunde, ser man
forskellige racer som: schæfer, tervueren, markiesje, berner sennen,
malinois, beauceron, border collie, golden retriever, rottweiler, cocker
spaniel, Staffordshire BullTerrier, American Staffordshire BullTerrier,
labrador, flatcoated retriever, Puddelpointer, Jack Russel Terrier,
Riesenschnautzer, boxer, amerikansk cocker spaniel, cheasepeak retriever og
så selvfølgelig masser af blandinger...

Så hunde af alle størrelser og typer kan blive gode redningshunde sammen med
den rette hundefører .

Hilsen
Carina

PS. Hvilken race har du ???

- - -

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 02-05-04 19:21

Hej Carina,

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote in message news:<c72nag$1pj$1@sunsite.dk>...

> PS. Hvilken race har du ???

Jeg har to schnauzere (mellem). En tæve på 6 år, som er A-hund.
Derudover har jeg en hanhund på 2 år, som desværre ikke er særlig
interesseret i at arbejde. Han bliver trænet i B programmet, men det
er overvejende spor, der har min interesse, da det faktisk er det
eneste han er vild med. Vi var med på Nordisk weekend i sidste sommer,
og regner også med at deltage i år. Såvidt jeg husker var du vist også
med?
Tak for linket til artiklen omkring fremsendelse, det vil jeg kigge
nærmere på.

Mvh.
Mette

Fra : malle-brok

Dato : 02-05-04 20:58

Hej Mette.
> Vi var med på Nordisk weekend i sidste sommer,
> og regner også med at deltage i år. Såvidt jeg husker var du vist også
> med?

Ja, jeg var også med sidste år på nordisk weekend, ligesom jeg er tilmeldt i
år - begge gange dog i runderingsgruppen .

- Jeg regner med at skulle prøve at stille op i en nordisk konkurrence i
sporgruppen i år, så jeg er ved at øve mig i at bruge kompas/GPS samt sol,
måne og stjerner til at navigere efter såfremt vi farer vild *GGGG*

Hilsen
Carina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-05-04 12:59

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sporgruppen i år, så jeg er ved at øve mig i at bruge kompas/GPS samt sol,
> måne og stjerner til at navigere efter såfremt vi farer vild *GGGG*

Hej Carina

Bare rolig, så kommer Fie og finder dig ))

M.V.H.....Benny..

Fra : malle-brok

Dato : 08-05-04 11:50

Hej Benny.

> Bare rolig, så kommer Fie og finder dig ))

Pyha - så er jeg helt rolig nu
- Skal nok huske at have både pølser og tørrede fisk m.m. med *GGG*

/Carina

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-05-04 17:41

> [...]
> - Er du oven i købet den heldige ejer af en venlig, lydig og arbejdsglad
> hund, så er dig og din hund sikker liiige det vi søger

<snip>

> sværhedsgrad, DM og VM for redningshunde - og måske hvis man er rigtig
> dygtig: virkelige indsatser i ind- og udland....

< snip>

> Hilsen
> Carina
> - Leder af redningshundetjenesten ved Beredskabscenter Aalborg

> [...]

Arbejdet med at uddanne og føre en redningshund kunne være meget
interessant. En ideologi om at redde meneskeliv skal man vist ikke
møde med er jeg bange for. For hvornår er dansek redningshunde sist
blevet sendt på arbejde. Her i landet er det Politiet der jo kun vil
bruge deres egen hunde, som efter min mening er nogen værre bundskrab.
Her i Sønderjylland blev der uddannet en brandhund, der kunne
identificere spor efter brandbare vædsker, og dermed i yderste
konsekvens fælde en brandstifter. Nu må denne hund ikke bruges, skønne
spildte kræfter!
En dement der er faret vild? Her kunne redningshundene fint bruges,
men bliver det ikke. Politet bruger 20 minutter på åstedet, deres
hunde letter ben, og slås lidt, herefter afbrydes eftersøgningen og
der følger 2 timers rapportskrivning i tre eksemplarer, om at savnede
(navn, fødselsdag, køn, beskæftigelse..) blev eftersøgt efter
anmodning fra anmelder (navn, fødselsdag, køn, beskæftigelse..) med
politiets hunde (navn, fødselsdag, køn, beskæftigelse..) ...
Jo danske redningshunde har været i indsats i Iran, nærmest sendt som
en politisk gestus på et tidspunkt hvor håbet om at finde overlevende
efter jordskælvet alligevel var meget tæt på nul, og risikoen for at
finde kolera betydeligt større. Redningshundene kan sikkert også være
gode nok i krigszoner hvor svært bevæbnede partisaner har nervøse
fingre på aftrækkerne, her blander politet sig ikke.
Skal Beredskabsstyrelsen virkelig motivere nogen til at engagere sig i
sagen, så skal der også være et formål med det. Det formål at
hundeførerne i det mindste ikke skal stå og se et par uduelige
politihunde tvære alle spor ud, og at de ved at de på intet tidspunkt
vil få muligheden for at gøre det bedre. Det er ikke jer der skal
ændre jer, i skal få nogen andre til at ændre synspunkt. det er en
svær kunst, ikke mindst i den offentlige sektor.

Som sagt, redningshundearbejdet tiltaler mig meget. Som landet ligger
kan jeg ligeså godt lade hunden søge efter min kusines børn som har
gemt sig i haven eller i kælderen. Der er god plads til blive væk i
den kælder, der er alt i den kælder bortset fra kolera og svært
bevæbnede partisaner.
Skulle ungerne en dag blive rigigt væk finder vi dem inden strisserne
kommer og ødelægger det hele!

Hilsen Kim

Fra : Winther

Dato : 03-05-04 09:41

> Hilsen
> Carina
> - Leder af redningshundetjenesten ved Beredskabscenter Aalborg

Hejsa, tillykke med din nye titel

Vh. Winther

Fra : Louise

Dato : 04-05-04 09:46

Øh, mig bekendt er der da to gange inden for de sidste to år blevet
sendt hundeførere fra Danmark afsted til jordskælsramte områder, så
træningsindsatsen kan da vise sig at være endda særdeles brugbar og
gøre en forskel!

Personligt synes jeg at den form for træning er ideel for hundene og
siger meget mere om dens evner til at arbejde selvstændigt og løse
opgaver end så mange brugs- og lydigheds-prøver, der jo meget er
baseret på det samme program uden ændringer.

Jeg har selv malinois (belgisk hyrdehund) og de er særdeles velegnede
til den slags arbejde, da de foruden at være lærenemme og
arbejdsivrige også har den rette størrelse, hvis hundeføreren skal
slæbe rundt på dem i murbrokkerne og over glasskår.

Thumbs up til dem der giver deres hunde noget at bruge hovedet til og
samtidig står klar til at hjælpe i katastrofesituationer. Det er ikke
kun sjov og ballade det hele selvom hunden synes det

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Nali

Dato : 05-05-04 08:15

Hej
Det er helt rigtigt at de danske redningshunde har været i brug et par
gange sidste år.
Først på en stor eftersøgning nord for Limfjorden, hvor 15
redningshunde fra hele landet deltog i eftersøgningen efter en savnet
ung mang.

Senest deltog 6 danske redningshunde i redningsarbejdet i Iran, da Bam
blev ramt af et stort jordskælv. Mange redningshundefører står klar
til at hjælpe til også næste gang et jordskælv rammer et sted i
verden, og Danmark beslutter at sende et redningshold afsted. Dertil
kommer at risikoen for terror angreb i Europa unægteligt er blevet
større den seneste tid, også her er redningshunde en vigtig
"forsikring" at have i baghånden.

Redningshundeuddannelsen bliver revideret i nærmest fremtid for at
sikre at de danske hunde kan blive ved med at leve op til det høje
niveau, der kræves af såvel hunde som hundefører ved indsatser i ind-
og udland.

Med venlig hilsen
Nanna
Redningshundeinstruktør v. Odense Brandvæsen
-------
Redningshundene i Odense: http://www.pionertjenestend.dk/redhu
Hundelivet - Klikkertræningsudstyr og artikler om hunde:
http://www.hundelivet.dk