Nyt hagl gevær til ny jæger ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 01-05-04 17:52

Hej, da jeg forhåbenligt for mit jagttegn her den 27 - 5 - 04 skal jeg jo ud
og købe et gevær, Det skal være en O / U og være min. 12 / 76
har haft en baikal i tankerne da den jo er billig men der er flere der
prøve at tale mig fra det da de siger at den er ok stabil men ret tung at gå
med og finish ikke er alt for god på dem.
jeg har så fundet en Churchill cal. 12/76 o/u single trigger og ejector til
en rimelig pris men dette mærke kender jeg ikke ?
max jeg vil give er ca 5.000 kr men ville det være klogere at købe en brugt
?
evt. beretta eller browning eller et andet kendt mærke ?
skal hovesageligt bruge det til land jagt, men måske en enkelt gang en tur
ud i en båd, så hvilke trang boring vil i anbefale ? ( hvis altså ikke den
jeg køber har udskiftlige )

Håber på lidt gode indput

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Lykke

Dato : 02-05-04 06:35

Den der med baikal vil jeg ikke se som noget problem. Det drejer sig i bund
og grund om hvad der passer dig når du kaster geværet op til skulderen.
En brugt Baikal kan fås fra omkring 1000 til 2500 afhængelig af stand.
Som første gangs jæger vil jeg nok købe brugt, da du ikke taber ret mange
penge, når du skifter ud til den du virkelig gerne vil have.
Ps Var der ikke noget med en dansk flugtskytte der hed Keld, og som vandt
guld i olympisk trap på en baikal med flækket skæfte,
Held og lykke med valget.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 09:01

enig
jeg startede selv for ca 20 år siden med en baikal , og er ikke kommet
videre , eller jo , det vil sige ,den seneste har jeg været ved bøssemager
og få til passet , og den skyde skønt .
kab

Fra : Allan Skovbølling

Dato : 02-05-04 16:36

Hej

Personlig ville jeg aldrig gå ud og investere i Baikal, det er det værste
"shit", man overhovedet kan købe. Køb dig hellere en ældre AYA, de kan fås
fra ca. 2500 kr. alt afhængig af standen. AYA er et velskydende jagtgevær,
som man ikke vil gå fejl af, at købe.

Held og lykke til 27.05-04

Allan

Fra : Arne Jensen

Dato : 05-05-04 20:27

On Sat, 1 May 2004 18:52:15 +0200, "Lars Bisgaard" <lcbNO@SPAMmail.dk>
wrote:

Hvad angår Baikal kan jeg kun tilslutte mig koret der er meget
tilfredse med dette gevær.. Har drevet en del fjordjagt, og som det
siges humoristisk omkring ringkøbing fjord, så kan man altid komme
hjem hvis man har en Baikal.. Knækker stagen bruger man geværet
istedet og det kan holde til det:)

Baikal er noget tungere end f.eks skb, men jeg har nu aldrig opfattet
det som "for tungt".. Nej det er ikke udsmykket med en masse
tingeltangel, men det kan man jo ret beset heller ikke skyde ret meget
med!

Brug pengene på et fornuftigt og solidt våben istedet for at gå højt
op i udsmykning ovs.. Skal du evt. på havet vil et billigt solidt
våben uden udsmykning desuden være meget nemmere at passe frem for
graveringer ovs hvor der nemt kan gemme sig saltvand. ærgelsere ved at
et våben til 1500-2000 ruster pga megen fjord/havjagt er heller ikke
nær så stor som den ville være med et våben til 5000.

Seriøse bøssemagere passer gerne geværet til for dig når du køber det
hos dem.. Uden beregning..Som regel, og blandt andet af denne grund
kan det varmt aanbefales at købe et godt og solidt brugt våben gennem
en kendt bøssemager.. Derved får du langt den største glæde af dit nye
våben.. Og langt mindre risiko for anskydninger for at tage den krølle
med!

Hvad angår skribenten der fejer baikal af som noget shit, kan jeg
oplyse at danmarksmesterskaberne i flugtskydning tidligere er blevet
vundet med en baikal der havde skudt 500.000 skud, og den fungerede
stadigvæk... Næppe det man traditionelt kalder noget shit!

Venlig hilsen
Arne

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 09-05-04 01:48

"Lars Bisgaard" <lcbNO@SPAMmail.dk> wrote in message
> [...]
> har haft en baikal i tankerne da den jo er billig men der er flere der
> prøve at tale mig fra det da de siger at den er ok stabil men ret tung at

Hej Lars. Selv om jeg aldrig har ejet en Baikal, tøver jeg ikke med at
anbefale den. Det er typisk, enkelt russisk kram der altid virker, om du så
fylder den med sand (dog ikke hvis du fylder løbene ... hehe). Det vigtigste
når du køber haglgevær, er at våbenet bliver tilpasset dig. Det er
altafgørende for din skydning at skæftet passer. I øvrigt valgte jeg selv en
O/U da jeg købte min første bøsse, men var det i dag, faldt valget med
garanti på en S/S ... efter min mening et langt mere stilfuldt og handy
våben, men det er jo selvfølgelig heller ikke mig det gælder nu.

.... Køb i øvrigt gerne brugt. Som regel får man meget for pengene, men sørg
for at alliere dig med en person med forstand på våben, inden du handler, så
du kan sikre dig at våbenet ikke er meget slidt, osv.

.... Hvad angår trangboring, så vælg en åben boring. 1/4 - 1/2 synes jeg er
helt fint, f.eks. Det er en skrøne at man behøver fuld trangboring for at
skyde lange skud på stranden. Prøveskyd i stedet forskellig ammunition, og
du vil opdage at selv med 1/4 boring, vil du kunne variere tætheden i
skuddet fra Cyl. til Fuld trangboring, blot ved at anvende et andet
patronmærke.

Knæk og Bræk
Kim Frederiksen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 09-05-04 15:53

Mange tak for svarene, jeg skal i morgen ud og kigge på en Browning GTS med
udskiftelige chokes, som jeg faktisk allerede har købt hvis ellers standen
er som ejeren siger. og det tror jeg da :)
og har fået en kolega der er erfaren jæger til at tage med ud og kigge på
den.

MVH

Lars Bisgaard