Firewire og USB
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 14:14

Jeg har en to år gammel PC som har USB 1,0 og Firewire stik.

Nu overvejer jeg at anskaffe en ekstern harddisk. Jeg har erfaring med at
bruge USB, men ved ikke hvordan Firewire virker. Er det ligesom USB, hvor
PC'en selv finder den nye hardware og opfatter det som et nyt drev? Jeg vil
nemlig finde en harddisk med mulighed for Firewire inteface, da USB 1,0 er
for langsomt.

Hvad med stikkene til Firewire, er de standard?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

Hilsen
Thomas

--
Hvis du vil skrive til mig skriv til tholsnabelaget2netpunktumdk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-04 14:55

Uheldigvis faldt Thomas Olsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> med at bruge USB, men ved ikke hvordan Firewire virker. Er det
> ligesom USB, hvor PC'en selv finder den nye hardware og opfatter det

Det fungerer præcis som USB. Kabler er standard.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 15:06

> Det fungerer præcis som USB. Kabler er standard.
>
> Claus

Tak for svar

Thomas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-05-04 18:40

Claus Tersgov skrev :
> Uheldigvis faldt Thomas Olsen over tastaturet og skrev derved
> følgende:

> Det fungerer præcis som USB. Kabler er standard.

Hmmm, ikke desto mindre findes der to stik typer 4 pol og 6 pol. Dit kabel
skal passe til dit udstyr.
www.gromit.dk/div/firewire.jpg

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 03:00

Uheldigvis faldt Michael Lund Sørensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Hmmm, ikke desto mindre findes der to stik typer 4 pol og 6 pol. Dit
> kabel skal passe til dit udstyr.
> www.gromit.dk/div/firewire.jpg

Det er da en *standard* akkurat ligesom USB A og B samt mini USB...

Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-05-04 05:20

Claus Tersgov skrev :
> Uheldigvis faldt Michael Lund Sørensen over tastaturet og skrev derved
> følgende:

> Det er da en *standard* akkurat ligesom USB A og B samt mini USB...
>
> Claus

Ja, men det er sku bedst at stikkene passer til hullerne... og man kan købe
4-4, 4-6 (6-4) og 6-6 kabler.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 15:14

Uheldigvis faldt Michael Lund Sørensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Ja, men det er sku bedst at stikkene passer til hullerne... og man
> kan købe 4-4, 4-6 (6-4) og 6-6 kabler.

Ja, det har du da ret i..

Men det gælder vel alt og har dybest set intet med standarden at
gøre..

Man putter vel heller ikke et USB stik i et RJ 45 indtag...

Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-05-04 18:52

Claus Tersgov skrev :
> [...]
> gøre..
>
> Man putter vel heller ikke et USB stik i et RJ 45 indtag...

Forhåbentligt ikke.

Men:

Min Firewire harddisk har 6 polet stik og den forbinder jeg til computerens
6 polede stik på bundkortet med et 6-6 kabel.
Mit videokamera har 4 polet stik og det forbinder jeg til computerens
Canopus videoredigeringskort med 4 polet stik med et 4-4 kabel.
Min Canopus Analog til Digital video converter har 6 polet stik så den
forbinder jeg til videoredigeringskortet med et 4-6 kabel.

Altså har jeg brug for alle 3 kabel typer.

Ved USB har man normalt det flade stik i bundkorter/computeren og det
"firkantede" (kvadratiske) stik i udstyret.
Jeg har aldrig set det anderledes.

Sådan er firewire ikke.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk