wine + openGL
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 30-04-01 20:48

jeg har længe forsøgt at få openGL til at virke i wine, men endnu er det
ikke lykkedes mig. Og libopengl32.so er compilet rigtigt(skulle jeg
mene) da ldd libopengl32.so fortæller at den er linket til både
linGL.so.1 og libGLcore.so.1!
Problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg tjekker om HW openGL
overhovedet virker selv med linux native programmer?
Nu skal det siges at jeg har et ASUS V7100 Geforce2 mx og jeg bruger
driveren fra nvidia og ikke den som følger med XF86 4.0.2. glxinfo
fortæller mig osse at det er nvidia driveren som bliver brugt?
Jeg kan godt afvikle de openGL hacks som følger kan fås til
xscreensaver, men igen så ved jeg ikke om det er software eller hardware
openGL? [:(] nogen forslag???
Det hele kører på en Debian Woody box med kernel 2.4.2

mvh
Peter Gade

Fra : Morten Strårup

Dato : 01-05-01 09:56

"Peter Gade Jensen" <petergade@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kan godt afvikle de openGL hacks som følger kan fås til
> xscreensaver, men igen så ved jeg ikke om det er software eller hardware

Forsøg at køre Quake3 demoen, hvis den flyder så har du hardware
acceleration koblet til. Hvis ikke bør du kontrollere at det er det rigtige
libGL.so du bruger, det kan du normalt se på størrelsen. På min SPARC fylder
libGL.so biblioteket til software rendering ca. 4 MB, og det til hardware
acceleration ca. en halv MB.

MVH

Morten Strårup

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 01-05-01 18:32

Morten Strårup wrote:

> Forsøg at køre Quake3 demoen,

hvor finder jeg lige den???

/gade

Fra : Joakim Recht

Dato : 01-05-01 15:22

Peter Gade Jensen <petergade@get2net.dk> writes:

> [...]
> hardware openGL? [:(] nogen forslag???
>
> Det hele kører på en Debian Woody box med kernel 2.4.2

Check at dri er slået til, og at de rigtige moduler i øvrigt er loadet
i XF86Config. Her er hvad jeg loader:
Load "GLcore"
Load "record"
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "v4l"
Load "glx"
Load "dri"
Load "xie"
Load "speedo"

Her er det selvfølgelig GLcore og dri, der er de vigtige moduler. Når X
starter op kan du i øvrigt se om alle modulerne bliver loadet rigtig i
/var/log/XFree86*

Husk i øvrigt også at sætte
Section "DRI"
Mode 0666
EndSection

i XF86Config hvis du vil kunne køre dri som almindelig bruger.

Hvis det virker burde glxinfo komme med noget, der ligner

OpenGL vendor string: VA Linux Systems, Inc.
OpenGL renderer string: Mesa DRI Rage128 20010405 AGP 1x x86/MMX
OpenGL version string: 1.2 Mesa 3.4.1
OpenGL extensions:

Og det burde i øvrigt let kunne ses på processorudnyttelsen ved fx xscreensaver

For at få det til at virke i Wine kan du lege lidt med
"UseDGA" = "Y"
"UseXShm" = "Y"
"DXGrab" = "N"
"DesktopDoubleBuffered" = "Y"

i din ~/.wine/config, men ud over det burde der ikke skulle ændres noget.
(CS kører faktisk rigtig godt under Wine)

Det var lidt mere information end du spurgte efter, men der kunne jo være at
der var andre, der havde lignende problemer...

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 01-05-01 18:38

Joakim Recht wrote:

> Check at dri er slået til, og at de rigtige moduler i øvrigt er loadet
> i XF86Config. Her er hvad jeg loader:
> Load "GLcore"

module GLcore findes ikke?? og i NVidia README filen som følger med
driveren står der osse at man ikke skal loade den???

> Hvis det virker burde glxinfo komme med noget, der ligner

display: :0.0 screen:0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
client glx vendor string: NVIDIA Corporation
client glx version string: 1.2
client glx extensions:
....snip...
GLX extensions:
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce2 MX/AGP
OpenGL version string: 1.2.1
OpenGL extensions:

> Og det burde i øvrigt let kunne ses på processorudnyttelsen ved fx xscreensaver

glplanet som følger med til xscreensaver kan jeg åbne en 6-7 stykker af uden
at load'en stiger så det må være HW, men med gltext stiger loaden til .6 cirka
så det er jo nok SW ???? :/

ja og som du kan kan se af det hele virker det stadig ikke?? :(
Er der andre ting som kan gøres eller er det fordi CLcore modulet ikke kan loades???

/gade