"Anti-html" i sin gæstebog?
Fra : jonas

Dato : 30-04-04 14:18

Kan man gøre sådan, så man ikke kan lave html i sin gæstebog?

Altså, at dem der skriver i den, ikke kan bruge html.

Hilsen Jonas..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-04-04 14:25

jonas skrev:

> Kan man gøre sådan, så man ikke kan lave html i sin gæstebog?

Ja. Det simpleste er at bruge server.htmlencode når man udskriver
data fra gæstebogen. Det vil betyde at evt. html-koder blot vises
som de ser ud - altså hvis en person skriver: "<b>Karl Smart</b>",
så vil gæstebogen vise det præcis sådan i stedet for at vise "Karl
Smart" med fed skrift.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jonas

Dato : 30-04-04 18:12

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> som de ser ud - altså hvis en person skriver: "<b>Karl Smart</b>",
> så vil gæstebogen vise det præcis sådan i stedet for at vise "Karl

Har du et færdigt server.htmlencode script jeg kan bruge så?
-eller hvad er det? :)

Hilsen Jonas

P.s tak for din hjælp.. .:)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-04-04 20:42

jonas skrev:

> Har du et færdigt server.htmlencode script jeg kan bruge så?

   Server.HTMLencode(tekstvariabel)

- det er såmænd alt der skal til

Du kan se lidt mere om funktionen her:
<http://www.devguru.com/Technologies/asp/quickref/server_htmlencode.html>

Hvis du udskriver fra en database, skal du bare putte
databasevariablen ind som argument:

   Server.HTMLencode(rs("tekst"))

Dog skal du være opmærksom på rækkefølgen, hvis du har andre
funktionskald involveret. Det kan fx være en funktion der sørger
for at sætte html-linjeskift ind [1].

Der er forskel på om man skriver:

   Replace(Server.HTMLencode(rs("tekst")), vbCrLf, "<br>")

- eller

   Server.HTMLencode(Replace(rs("tekst"), vbCrLf, "<br>"))

Den første giver en fin udskrift, mens den anden vil encode
linjeskiftene, så de bliver vist i browseren som "<br>" i stedet
for som linjeskift.

Noter:
======

[1] Se mere om den type funktioner her: <fx
http://asp-faq.dk/article/?id=3>
--
Jens Gyldenkærne Clausen