Ny pc til grafisk arbejde
Fra : Aagaard

Dato : 26-04-04 09:43

Jeg tænker på at bygge en ny pc, som udelukkende skal bruges til prof.
grafisk arbejde.
Hvilken bundkort / processor / RAM (min. 2Gb) / grafikkort kan anbefales.
Bundkort skal kunne køre SATA RAID.
Der skal ikke være nogen kompromisser. Vægten er lagt på høj hastighed og
ingen støj.

--
Aagaard

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-04 02:30

Hvad er budgettet?

Jeg går ud fra du ved hvilke harddiske du vil have, da du nævner SATA RAID
løsningen, men vil alligevel påpege WD Raptor 74gb i raid0. Bundkort
processor afhænger af budget - og rammene egentlig også.

--

Mvh,
Kristian Bønnelykke Nielsen

Fra : Aagaard

Dato : 27-04-04 06:48

> [...]
> løsningen, men vil alligevel påpege WD Raptor 74gb i raid0. Bundkort
> processor afhænger af budget - og rammene egentlig også.

Budgettet er omkring 15-20k, og jeg har 2 stk. WD Raptor 36Gb på den
nuværende pc, som overflyttes til den nye pc.
Raptorerne bruges udelukkende til XP + programmer. Arbejdsfiler ligger på
80/160Gb IDE diske, der står for udskiftning pga. alder.
--
Aagaard

Fra : Svend

Dato : 27-04-04 08:11

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> wrote in message

> Der skal ikke være nogen kompromisser. Vægten er lagt på høj hastighed og
> ingen støj.

høj hastighed + ingen støj og ingen kompromisser, den tror jeg ikke på.

--
Svend

Fra : Leony

Dato : 27-04-04 13:07

In news:uEnjc.1086$3Y2.713@news.get2net.dk,
Svend typed:

> høj hastighed + ingen støj og ingen kompromisser, den tror jeg ikke
> på.

Asetek Vapochill = ekstra ydelse, næsten ingen støj (når køleevnen tages
i betragtning).

Vandkøling kunne også være en mulighed.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Svend

Dato : 27-04-04 19:48

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Svend typed:

> Asetek Vapochill = ekstra ydelse, næsten ingen støj (når køleevnen tages

Næsten ingen støj ? er det ikke et kompromis ?

Så mangler du bare diskene, og her går man jo ikke på kompromi, så et par
hurtige 10 k diske der støjer. Så har du igen et kompromis.

--
Svend

Fra : Aagaard

Dato : 27-04-04 21:55

"Svend" <web@tiscali.dk> skrev:

> Næsten ingen støj ? er det ikke et kompromis ?
>
> Så mangler du bare diskene, og her går man jo ikke på kompromi, så et par
> hurtige 10 k diske der støjer. Så har du igen et kompromis.

Hej Svend

Jeg har 2 stk. 10.000RPM Raptorer i Raid0, de støjer ikke så meget som
udluftningen på badeværelset ... og da slet ikke så meget som fruen, når
hun opdager, hvor meget jeg har trukket på kontoen til en ny pc ...

Når jeg skriver 'ingen kompromis', så er min tolkning, at man kan ikke køre
med max. ydelser på ALLE områder, uden at tolere lidt støj.

Mine ønsker går selvfølgelig i retning af 0 støj, men det kan jo ikke helt
lade sig gøre, med mindre man lukker sig inde i et vacuum ... telefonen
ringer, postbudet ringer på, kontorpigen skal spørge om dit og dat m.m.m.

Men dine indlæg var da lærerige i forhold til, at jeg må udtrykke mig mere
præcist.

--
Aagaard

Fra : Leony

Dato : 28-04-04 14:48

In news:408eaaf4$0$28434$d40e179e@nntp05.dk.telia.net,
Svend typed:

> Næsten ingen støj ? er det ikke et kompromis ?

> Så mangler du bare diskene, og her går man jo ikke på kompromi, så et
> par hurtige 10 k diske der støjer. Så har du igen et kompromis.

Du overfortolker.

Fra : JK

Dato : 27-04-04 10:11

On Mon, 26 Apr 2004 10:42:35 +0200, "Aagaard" <skriv-ikke@til.dk>
wrote:

> [...]
>Bundkort skal kunne køre SATA RAID.
>Der skal ikke være nogen kompromisser. Vægten er lagt på høj hastighed og

Med det høje budget skulle det være en ret stor fornøjelse at bygge
den maskine.

Men for mig at se, står vi på en skillevej, hvor 64 bits AMD systemer,
der ellers vil være oplagt, skal vente 1 år eller mere på en officiel
windows version.

Du skal vel have windows ?

I så fald, - der findes nemlig 64 bits officiel linux, - ville jeg
vælge en P4 Extreme cpu med 2 Mbyte cache og fsb800. Den findes i 3.2
GHz og 3.4 GHz til henholdsvis 6700 og 7600 kr.

Dernæst 2 Gbyte pc4000 ram, fordelt på 2-4 klodser.

Bundkort, jeg ville vælge asus p4c800 de luxe.

Men jeg ved forresten ikke om det kan sata raid.

ellers et gigabyte ga-8knxp.

Grafikkort vil jeg helt overlade til dig selv.

Men sørg for at få en strømforsyning på 4-500 watt og med 120 mm
blæser i. De siger ingenting.

Cpu køleren skal ikke være Intels in-a-box køler, men måske en zalman
7000 cu eller cual. Eller den nye coolermaster:
http://www.ocworkbench.com/2004/coolermaster/hyper6/hyper6-1.htm

www.overclockers.co.uk kan du også finde lignende kølere fra
Aerocool.

mvh

John

Fra : Aagaard

Dato : 27-04-04 21:44

"JK" <junk@mail.dk> skrev:

> Du skal vel have windows ?

Ja, jeg arbejder med Adobe PhotoShop, Illustrator, InDesign, Acrobat Prof.
samt QuarkXpress. Det er jo 'defacto' inden for den grafiske branche, og de
findes ikke i Linux-verdenen, som jeg ellers gerne ville skifte til.
Skrifter er også et problem i Linux, og jeg har brug for at arbejde med alle
Adobe PostScript Type 1 skrifter.
Og det må nok blive i 32-bit, for som du selv nævner så er 64-bit 1 år ude i
fremtiden.

> [...]
> Bundkort, jeg ville vælge asus p4c800 de luxe.
> Men jeg ved forresten ikke om det kan sata raid.

Dine forslag tages med i en seriøs overvejelse. SATA RAID har jeg ekstra
controller til, hvis bundkort ikke understøtter dette.

> Grafikkort vil jeg helt overlade til dig selv.

Jeg har Matrox Parhelia 512 - bedre fås vel ikke til grafisk arbejde (jeg
spiller ikke).

> Men sørg for at få en strømforsyning på 4-500 watt og med 120 mm
> blæser i. De siger ingenting.

Jeg satser på en Low-Noise i nærheden af 500w.

> Cpu køleren skal ikke være Intels in-a-box køler, men måske en zalman
> 7000 cu eller cual. Eller den nye coolermaster:
> [...]

Mht. kølere er jeg helt blank, men så må jeg jo gennemsøge diverse test.

.... og tusind tak for dine meget konstruktive forslag.

--
Aagaard

Fra : Thorbjørn

Dato : 28-04-04 09:25

Aagaard skrev:
> [...]
> samt QuarkXpress.

> Jeg har Matrox Parhelia 512 - bedre fås vel ikke til grafisk arbejde (jeg

Jeg har tænkt på om ikke selv de billige grafikkort kan følge med til den
slags 2D-opgaver nutildags. Min maskine skal bruges til lignende opgaver +
Autocad, og jeg overvejer om det overhovedet giver mening at købe et dyrt
grafikkort i stedet for eksempelvis et billigt Matrox-kort. Kommentarer?

-Thorbjørn

Fra : Aagaard

Dato : 28-04-04 10:27

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev:
> [...]
> grafikkort i stedet for eksempelvis et billigt Matrox-kort. Kommentarer?

Jeg arbejder på 2 stk. 19" skærme af prof. kvalitet, og her er Matrox klart
førende. Jeg har prøvet grafikkort af typerne Radeon og GeForce, men de har
slet ikke de justeringsmuligheder, som Matrox kortet har. Måske er årsagen
at de er udviklet til spil, og focus er rettet mod justeringer af framerates
3D, OpenGl m.m.
Da det er en arbejdspc, hvor især farveægthed er vigtig, så tror jeg ikke
der er andre der kommer i nærheden af Matrox, og selv om det er et dyrt
kort, så bruges det jo til at tjene penge med.
Mine overvejelser går også i retning af 1 skærm mere, og det klarer Matrox
jo også.

--
Aagaard

Fra : BN

Dato : 27-04-04 11:38

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bundkort skal kunne køre SATA RAID.
> Der skal ikke være nogen kompromisser. Vægten er lagt på høj hastighed og

Hvis jeg skulle vælge, ville det blive følgende:

Motherboard: ASUS P4C800-E Deluxe (både raid til SATA og IDE)
http://pristjek.ofir.dk/default.aspx?mUrl=/hardware/hardware-vis.asp!Kode=H007553

CPU: P4 Extreme 3.2 eller 3.4
http://pristjek.ofir.dk/default.aspx?mUrl=/hardware/hardware-vis.asp!Kode=H011185

Zalman cooler http://test.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-alcu.htm

Grafikkort: Matrox Parhelia-512 / 256MB DDR / AGP 8x
http://pristjek.ofir.dk/default.aspx?mUrl=/hardware/hardware-vis.asp!Kode=H007054

RAM: OCZ DDRRAM 4x512MB PC3500 Platinum Dual Kit 184-pins / 433MHz / 64bit
http://pristjek.ofir.dk/default.aspx?mUrl=/hardware/hardware-vis.asp!Kode=H011976

Bo

Fra : Aagaard

Dato : 27-04-04 21:46

"BN" <bo @ bgn . dk> skrev:
> [...]
>
> RAM: OCZ DDRRAM 4x512MB PC3500 Platinum Dual Kit 184-pins / 433MHz / 64bit

Tusind tak for dine forslag, jeg checker dine forslag, som jo også stemmer
godt overens med JK's forslag ... så kan det vist ike være helt ved siden af

Matrox Parhelia har jeg, og det fås vist ikke bedre til grafisk arbejde.

--
Aagaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-04 01:11

Aagaard skrev:

> Der skal ikke være nogen kompromisser. Vægten er lagt på høj
> hastighed og ingen støj.

<http://www.go-l.com/desktops/> :)

Nej seriøst så har jeg på det sidste gået med samme overvejelser
som dig, da jeg også går med tanker om at købe en ny computer
til nøjagtig samme formål og samme programmer, så jeg holder et
vågent øje med tråden. :)

Da jeg for en tre år siden købte min nuværende PC, som er en
efterhånden sølle 2 x P3 866 Mhz, blev jeg enig med mig selv om,
at min næste computer også skulle være med dual CPU, for specielt
Adobe-programmerne er ret gode til at udnytte det og du kan altså
have langt flere processer kørende ad gangen på et dual-system
frem for et system med kun én CPU, men det har sikkert ændret sig
med HT-teknologiens indtog, så i dag er jeg mere i tvivl (anede
heller ikke at der var noget der hed P4 Extreme).

Jeg kunne godt tænke mig en Dual Xeon, men spørgsmålet er, om det
ikke er for dyrt, sammelignet med hvad man får ud af det rent
ydelsesmæssigt(?).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-04 01:54

Thomas G. Madsen skrev:

[Tvivl om dual CPU eller HT]

Jeg ramlede lige ind i dette indlæg:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=1de8f020.2@WebX.la2eafNXanI>
Chris Cox er en af programmørene bag Photoshop, så ham har jeg ret
stor tiltro til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-04-04 01:57

On 2004-04-28, Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> med HT-teknologiens indtog, så i dag er jeg mere i tvivl (anede
> heller ikke at der var noget der hed P4 Extreme).

HT er ikke noget værd hvis alternativet er et dual setup! HT giver slet ikke
samme ydelsesforbedring som en ekstra cpu.

Mvh Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-04 12:43

Thomas S. Iversen skrev:

> HT er ikke noget værd hvis alternativet er et dual setup! HT
> giver slet ikke samme ydelsesforbedring som en ekstra cpu.

Nej, det opdagede jeg så også i indlægget fra Chris Cox. Ifølge
ham, så giver HT højest 20 % ekstra, hvor dual kan give helt op
til 100 %. Det bliver en dual igen her på matrikkelen, tror jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 23:23

> Nej, det opdagede jeg så også i indlægget fra Chris Cox. Ifølge
> ham, så giver HT højest 20 % ekstra, hvor dual kan give helt op
> til 100 %. Det bliver en dual igen her på matrikkelen, tror jeg.

Hej
Ha du slet ikke overvejet Mac denne gang ?
Sådan en G5 slå alt, den skal jeg i hver fald have
Hilsner
Tomasz

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-04 15:54

Thomas S. Iversen skrev:

> HT er ikke noget værd hvis alternativet er et dual setup! HT
> giver slet ikke samme ydelsesforbedring som en ekstra cpu.

P4 Extreme kan da ikke køre dual, vel?
Er det kun Xeon der kan køre dual, hvis man helst vil have Intel?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 01:35

> P4 Extreme kan da ikke køre dual, vel?
> Er det kun Xeon der kan køre dual, hvis man helst vil have Intel?

Det mener jeg ikke.
I et hele taget er det sådan, at dual cpu'erne er ca. 6 måneder efter rent
hastigheds- og udviklings mæssigt i forhold til sing cpu'erne - men til
gengæld giver dual systemet rigtig meget i f.eks grafikprogrammer, som
single cpu'erne ikke kan klare at give - selvom de er hurtigere set
enkelvis.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 00:21

Tomasz skrev:

> Ha du slet ikke overvejet Mac denne gang ?

Jo kraftigt. Det eneste minus er, at jeg så også er nødt til at
købe en ny Creative Suite, vil jeg tro. Den kan jeg sikkert ikke
bare få byttet om til en Mac-udgave. Jeg ville også have svært
ved at undvære mange af de programmer, jeg har kørende her på
Windows og som ikke fåes til Mac OS. Man kunne selvfølgelig bare
lade sin nuværende computer blive stående som reserve, men jeg
vil nu helst have det hele samlet på én computer, så man ikke
skal sidde og skifte imellem dem for at lave det ene og det
andet.

> Sådan en G5 slå alt, den skal jeg i hver fald have

Min søster har en dual G5 (den på 2 Ghz), så jeg har prøvet at
lege med en. Det er virkelig kræs. Jeg tror bare snildt man kan
få skruet en Windows-baseret computer sammen som er mindst lige
så hurtig til en billigere pris end hvad en dual G5-koster, når
man også skal til at købe en hulens masse software til G5'eren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 02:42

Dr.Ralph skrev:

> I et hele taget er det sådan, at dual cpu'erne er ca. 6
> måneder efter rent hastigheds- og udviklings mæssigt i forhold
> til sing cpu'erne

Ja, jeg kan se at de Xeon-processorer "kun" kører 533 Mhz på
FSB'en hvor de nyeste P4'ere vel er oppe på 800 Mhz. Der skulle
godt nok være Xeon med 800 Mhz FSB på vej, men de kommer vel
til at koste en bondegård i starten.

Jeg har læst lidt om Xeon 3,2 Ghz med 1 MB L3-cache i dag, som
vel også er ret ny. Sådan to på et godt bundbræt ville være
guf, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om det ville være
smartere at satse på Opteron. Skal jeg være ælig, så vil jeg helst
have Intel da den jeg har nu, har kørt klippestabilt igennem de
sidste fire år. Dermed ikke sagt at AMD sikkert er ustabil, men
Opteron vil vel også kræve mere køling og dermed mere lam end
en Xeon, mon ikke?

> - men til gengæld giver dual systemet rigtig meget i f.eks
> grafikprogrammer, som single cpu'erne ikke kan klare at give -
> selvom de er hurtigere set enkelvis.

Ja, det tyder det på. De seriøse grafikprogrammer er som regel
også optimeret til dual.

--
Hilsen
Madsen