regulering af fanspeed på MSI bundkort
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-04-04 21:48

Hej

Jeg har et MSI neo2fis2r bundkort.. Som jeg synes der blev reklameret
med, at bundkortet kunne styre omdrejninger af blæsere i henhold til
belastningen.. Men har ikke set noget af dette overhovedet..

Jeg har en P4 2,4Ghz med HT 800Mhz bus, har for sjov nu taget
blæseren fra på box køleren.

og det ser ud til at temperaturen ikke stiger ved normal
"kontorarbejde" Men den stiger noget ved belastning.

Men nu er det ikke så tit igen at jeg belaster cpu´en meget..

og ville så høre inden man bvegynder at invistere mange penge i ny
kølling om det kan gøres software messigt?

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-04-04 12:59

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> og ville så høre inden man bvegynder at invistere mange penge i ny
> kølling om det kan gøres software messigt?

Eller prøv denne til 30,- :

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=26214

/klaus

Fra : Finn og Angela

Dato : 26-04-04 16:20

> [...]
> med, at bundkortet kunne styre omdrejninger af blæsere i henhold til
> belastningen.. Men har ikke set noget af dette overhovedet..

Har du kigget i manualen?

Hvis kortet er et 865/875 PE Neo2 Fis2r er det med "Core cell" chip, men det
kræver formentlig at du installerer "Core-center" fra den medfølgende cd.
Muligvis skal du aktivere et eller andet i Bios (Læs manualen).

> Jeg har en P4 2,4Ghz med HT 800Mhz bus, har for sjov nu taget
> blæseren fra på box køleren.

Du kører uden blæser?

> og det ser ud til at temperaturen ikke stiger ved normal
> "kontorarbejde" Men den stiger noget ved belastning.

P4 har en eller anden overbelastningssikring, der nedsætter hastigheden,
hvis temp. kommer over et vist punkt.

> Men nu er det ikke så tit igen at jeg belaster cpu´en meget..
>
> og ville så høre inden man bvegynder at invistere mange penge i ny
> kølling om det kan gøres software messigt?

Hvis du kan køre den uden blæser er der vel intet problem (bortset måske fra
den aktive køler på NB.)

Hilsen Finn

Fra : Leony

Dato : 26-04-04 18:08

In news:tl8o80d8m76a6vl9sshi2u46u9cq2jkhg8@4ax.com,
Bjarke Hansen typed:

> og ville så høre inden man bvegynder at invistere mange penge i ny
> kølling om det kan gøres software messigt?

Speedfan er en mulighed:
http://www.almico.com/speedfan.php

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-04 21:11

On Mon, 26 Apr 2004 19:08:12 +0200, "Leony"
<leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:

>In news:tl8o80d8m76a6vl9sshi2u46u9cq2jkhg8@4ax.com,
>Bjarke Hansen typed:

>Speedfan er en mulighed:
>http://www.almico.com/speedfan.php

Ja det virker tilsyneladende Men den kan kun dæmpe RPM til 1680fra
omkring 2700.

Men ved du ikke om det kan ædres efter hvordan temperaturen ser ud?

Fra : Leony

Dato : 27-04-04 13:16

In news:62rq80t46ak1ij6ap0hhaglc26gr0kvetl@4ax.com,
Bjarke Hansen typed:

> Ja det virker tilsyneladende Men den kan kun dæmpe RPM til 1680fra
> omkring 2700.

Synes jeg er ret pænt, men OK, jeg kan se hvad du mener (der er vel
indbygget sikkerhed, så glatnakkerne ikke kommer til at slukke blæserne
helt).

> Men ved du ikke om det kan ædres efter hvordan temperaturen ser ud?

Opstartshintet hos mig ser sådan her ud:
SpeedFan is an hardware monitoring software that is able to change fan
speeds according to system temperatures. SpeedFan can read S.M.A.R.T.
values (and temperatures) from your hard disks and change the FSB speed.

You can press F1 anytime to get help.

Om det passer/virker ved jeg ikke, da jeg ikke bruger Speedfan (mine
blæsere sidder ikke på bundkortets 3-pins stik).

I hjælpefilen er der beskrevet noget som lyder som det du efterlyser som
det allersidste punkt (alle punkter ekspanderet):
"making fan speeds change".

Fra : Jakob M

Dato : 27-04-04 19:55

> Ja det virker tilsyneladende Men den kan kun dæmpe RPM til 1680fra
> omkring 2700.

Ved 1680 larmer den vel heller ikke meget ?

> Men ved du ikke om det kan ædres efter hvordan temperaturen ser ud?

Jo, det kan man, se i den medfølgende hjælpefil. Det er en anelse besværligt
men det virker fint her. Min blæser står på 2% (ca. halv kraft), og skruer
så op når temperaturen rammer 50°.

Mvh
Jakob