A7N8X-X
Fra : Zurfer

Dato : 21-04-04 10:54

Nogle der ved om dette kort kan køre DUAL ram?

hvis det kan, kan man så sætte en 256 og en 512 ramblok som kører dual???

Søren

Fra : JK

Dato : 21-04-04 12:04

On Wed, 21 Apr 2004 11:53:35 +0200, "Zurfer" <zurfer@zurfer.dk> wrote:

>Nogle der ved om dette kort kan køre DUAL ram?
>
>hvis det kan, kan man så sætte en 256 og en 512 ramblok som kører dual???

Kortet udmærker en single channel ram controller (og en for asus
lavere pris, formodentlig).

Det betyder ikke, at man ikke kan sætte flere ram klodser i, men de
kører med en enkelt ram controller. Dette betyder måske et tab i
hurtighed på 2-3 procent for maskinen som helhed. For dual-ram band
betyder ikke det store med 32 bits AMD'er. De kan ikke tage ret meget
mere end een ram controller kan levere.

På den anden side findes der billigere nforce2 bundkort med dual ram
band. F.eks. fra Abit, Soltek, Gigabyte m.fl.

mvh

John

Fra : Zurfer

Dato : 21-04-04 12:23

mange tak for svaret

Fra : Jan Dahl

Dato : 21-04-04 19:53

Køb kortet og smæk al RAM'en i singlechannel; giver klart bedste resultat.
.

Mvh Jan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-04-04 21:52

Jan Dahl mumbled his insignificant opinion in:
4086c2de$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Køb kortet og smæk al RAM'en i singlechannel; giver klart bedste
> resultat. .

Du får det til at lyde som der er en "performance straf" for at køre via 2
ramsokler istedet for 1 ? Noget du kan underbygge ?

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-04-04 11:19

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jan Dahl mumbled his insignificant opinion in:
> 4086c2de$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Du får det til at lyde som der er en "performance straf" for at køre via 2
> ramsokler istedet for 1 ? Noget du kan underbygge ?

På det bundkort vil der ikke være forskel. Det understøtter nemlig ikke dual
channel.
Men normalt vil dual channel bl.a. medføre lavere latencies (ventetider)
sammenlignet med single channel.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-04-04 21:33

Martin Johansson mumbled his insignificant opinion in:
40879c11$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> [...]
> ikke dual channel.
> Men normalt vil dual channel bl.a. medføre lavere latencies
> (ventetider) sammenlignet med single channel.

Jeg er godt klar over at korte ikke understøtter dual channel, men du
skrev:
"Køb kortet og smæk al RAM'en i singlechannel; giver klart bedste resultat"

Klart det bedste i forhold til 2 blokke (i singlechannel) ? Er godt klar
over fordelen ved at spare et par basse ører på en stor istedet på 2 "halve"
samt at det tager et slot mere. Men er der noget andet end det ? Din
formulering (som jeg læser den) insinuerer at andet giver et dårligere
resultat, det er det jeg ikke helt forstår hvad det skulle være.

-har bevidst grovciteret for at undgå misfortåelser.

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-04-04 21:58

> [...]
> resultat, det er det jeg ikke helt forstår hvad det skulle være.
>
> -har bevidst grovciteret for at undgå misfortåelser.

Du har misforstået noget.
Jan Dahl der ytrede dette: "Køb kortet og smæk al RAM'en i singlechannel;
giver klart bedste resultat"
Det var ihvertfald ikke mig, tjek lige hvem du svarer en anden gang.

Fra : Jan Dahl

Dato : 22-04-04 15:00

Han får jo kun 256mb i dualchannel til feks. xp, som på 'amd's dualchannel
ikke skulle give det helt store iforhold til 'intel'. Men 768mb istedet for
vil gøre xp noget hurtigere end de 256mb som ikke kører så meget bedre. Det
kan jo godt blive hurtigere, men ud fra hans hardware uden at skulle bruge
flere penge, er det den bedste løsning efter min mening.

Mvh Jan

Fra : Jakob M

Dato : 22-04-04 18:27

Jan Dahl wrote:
> [...]
> dualchannel ikke skulle give det helt store iforhold til 'intel'. Men
> 768mb istedet for vil gøre xp noget hurtigere end de 256mb som ikke

256+512 = 768MB uanset om det er dual eller ej. Dual ram er ikke det samme
som RAID, du mister intet ved at køre dual.

Mvh
Jakob