Micro ATX bundkort.....Intel chipsæt....hv~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-04-04 04:16

Skal købe nyt ind til min far, og vil bygge ham en lille barebone agtig pc,
der kan stå på skrivebordet.
Har kig på det kommende kabinet fra Antec kaldet Aria, og det kan rumme
Micro ATX bundkort, men jeg ved INTET om micro ATX bundkort.

Har set, at Asus og Gigabyt begge laver et med Intel 865 chipsæt i - jeg
vil kun hav Intel chipsæt i, ikke SIS eller Via.

Men er der ikke kommet Intel 875 chipet til Micro ATX bundkort ?

Hvilke micro ATX bundkort vil I anbefale mig at kigge på ?

Mine krav er indbygget USB2, SATA, firewire, passiv northbridge
chipsetkøler, agp, samt dual DDR ram slots.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : JK

Dato : 14-04-04 07:57

On Wed, 14 Apr 2004 05:15:55 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

> [...]
>
>Mine krav er indbygget USB2, SATA, firewire, passiv northbridge
>chipsetkøler, agp, samt dual DDR ram slots.

Jeg mener, at det bedste grafik er med ATI radeon 9100 IGP chipset

Der er i handlen i DK: Asus P4R800-VM

reviews:

http://www.firingsquad.com/products/hwproduct.asp/24

http://www.digital-daily.com/motherboard/ati9100igp-asus-giga/

Hvis ikke du satser på onboard grafik, så måske noget Intel 865
chipset.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 14-04-04 08:43

On Wed, 14 Apr 2004 08:56:46 +0200, JK <junk@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.digital-daily.com/motherboard/ati9100igp-asus-giga/
>
>Hvis ikke du satser på onboard grafik, så måske noget Intel 865

Har selv bygget en slimline-PC med AMD. Jeg brugte Antec Minuet. Det
trækker med sine små 250 Watt udmærket min 2 GHz cpu og et nforce2
bundkort med onboard grafik og lyd og net.

Disse kabinetter skal have et low-profile agp-kort, og de er næsten
ikke til at købe/finde i DK.

Jeg har sat et TV-kort i også. Det er ikke født som low-profile, men
da printet er smalt nok, kan en nedstryger og araldit klare problemet.

Antec Minuet har huller til montage af en 80 mm blæser på een af de
smalle sider. Den side vender jeg opad, og en pabst blæser blæser
udad. Det er ret effektivt at slippe varm luft ud foroven. Der er
ellers meget minimal plads i kabinettet til køling. Kabinettet er
absolut et skohorn. Jeg bygger nok ikke flere af dem.
AOpen H360A kabinet kan jeg også anbefale som ret lækkert. Det bruger
jeg med en 1300 MHz tualatin, en meget svageffektet cpu på ca. 30
watt, - og det er min kones PC.

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-04-04 19:16

> Har selv bygget en slimline-PC med AMD. Jeg brugte Antec Minuet. Det
> trækker med sine små 250 Watt udmærket min 2 GHz cpu og et nforce2
> bundkort med onboard grafik og lyd og net.

Antec Aria har iundbygget 300 Watt PSU.

> Disse kabinetter skal have et low-profile agp-kort, og de er næsten
> ikke til at købe/finde i DK.

Nej, Antec Aria kan sagtens rumme et standard AGP grafikkort.
Aria er derfor noget større end Shuttle modellerne er.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-04-04 19:14

> Jeg mener, at det bedste grafik er med ATI radeon 9100 IGP chipset
>
> Der er i handlen i DK: Asus P4R800-VM

Upssss...glemte lige at sige, at Antec Aria sagtens kan rumme et standard
AGP grafikkort - min plan er at købe et Asus Radeon 9600XT til min far -
der skal både være VGA og DVI port på kortet.

Onboard grafikkort stinker, hvis man skal bruge det sammen med en 20" TFT
skærm i 1600X1200.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : JK

Dato : 14-04-04 21:19

On Wed, 14 Apr 2004 20:14:14 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>Onboard grafikkort stinker, hvis man skal bruge det sammen med en 20" TFT
>skærm i 1600X1200.

Tror du ikke, at et ældre menneske har bedre øjne til en 19" skærm med
1280x1024. I så fald, og hvis 3D-spil heller ikke er aktuelt, så er
onboard ATI 9100 såmænd både godt og billigt.

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 01:21

> Tror du ikke, at et ældre menneske har bedre øjne til en 19" skærm med
> 1280x1024. I så fald, og hvis 3D-spil heller ikke er aktuelt, så er
> onboard ATI 9100 såmænd både godt og billigt.

Jo en 19" TFT i 1280X1024 er nok bedre for ham, men on board grafikkortet
kan ikke bruges til TFT, da det er VGA stik - kunne ikke drømme om at bruge
andet end DVI til TFT skærme.

Iøvrigt er det langt fra sikkert at 2D kvaliteten af det indbyggede kort
lever op til den kvalitet, som man får ved at købe et separat kort - det
gør den med stor sandsynlighed ikke.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Svend

Dato : 16-04-04 21:20

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
>
> Iøvrigt er det langt fra sikkert at 2D kvaliteten af det indbyggede kort
> lever op til den kvalitet, som man får ved at købe et separat kort - det

Der er jeg så ikke enig. Ati har en hel fornuftig 2d kvalivare, også på det
indbyggede grafik kort.

Min kone computer køre 15" tft på p8r800-vm, og den står godt.

Og så er det sgu et billigt kort, man får virkelig god value gor gysserne.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 14-04-04 09:40

> [...]
>
> Men er der ikke kommet Intel 875 chipet til Micro ATX bundkort ?
>
> Hvilke micro ATX bundkort vil I anbefale mig at kigge på ?

Hej

Jeg kan anbefale p4r800, gode features, middelmådig 3d grafik - man kan dog
afvikle battlefield 1942.

Du kan ikke stille på så meget i bios, bl.a. ikke overclocking.

--
Svend

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-04-04 19:17

> Jeg kan anbefale p4r800, gode features, middelmådig 3d grafik - man kan dog
> afvikle battlefield 1942.
>
> Du kan ikke stille på så meget i bios, bl.a. ikke overclocking.

Som sagt kan Aria godt rumme et alm. AGP grafikkort.
Derfor overjeer jeg dette kabinet. Gider ikke Shuttle pc'er hvor bundkort
kommer med i prisen og der ikke kan bruges alm. AGP grafikkort.
Vil helst bygge alt fra bunden selv.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : JK

Dato : 14-04-04 14:53

wrote:

> [...]
>
>Mine krav er indbygget USB2, SATA, firewire, passiv northbridge
>chipsetkøler, agp, samt dual DDR ram slots.

Der er et godt review af Antec Aria her:

http://compreviews.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.silentpcreview.com/article146%2Dpage1.html

De bruger et Intel 865 fra DFI
(husk at DFI Lanboy er overclockerens drøm)

mvh

John