PSU, processor eller bundkort
Fra : Probst

Dato : 07-04-04 19:06

Da jeg skulle starte min maskine i dag skete der noget lidt mystisk, ca. 3
sekunder efter start lød der et lille klik og maskinen slukkede. Så stod den
i 5 sekunder og startede så af sig selv igen. 3 sekunder senere: klik og
sluk. Sådan blev den ved...
Jeg prøvede at fjerne strømstikket til processoren, og så kan den fint
starte op, men det er der jo ikke meget ved :)
Spørgsmålet er om det er bundkort, PSU eller processor der er stået af?

Fra : Leony

Dato : 08-04-04 08:47

In news:c51ftg$2972$1@news.cybercity.dk,
Probst" <christian.probst@"SPAM_BE_GONE! typed:

> Jeg prøvede at fjerne strømstikket til processoren, og så kan den fint
> starte op, men det er der jo ikke meget ved :)

Når du siger den fint starter op, skal det så forståes sådan at alt
kører normalt (Windows, Linux eller lignende starter op og du kan bruge
computeren)?

> Spørgsmålet er om det er bundkort, PSU eller processor der er stået
> af?

Prøv med en anden strømforsyning i første omgang.
Du kan sikkert låne en hos en ven, bekendt, fætter eller kollega.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Probst

Dato : 08-04-04 11:54

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Når du siger den fint starter op, skal det så forståes sådan at alt
> kører normalt (Windows, Linux eller lignende starter op og du kan bruge

Det skal forstås sådan at den starter op uden at slukke inden for 3
sekunder. Skærmen er sort og der sker ingenting på harddisken. Det lille
firebenede strømstik jeg snakker om er det der giver strøm til processoren,
uden det kunne jeg ligeså godt have fjernet processoren. Så Windows starter
ikke op.

> Prøv med en anden strømforsyning i første omgang.
> Du kan sikkert låne en hos en ven, bekendt, fætter eller kollega.

Ja det kunne være rart, men faktisk kender jeg ingen der har en
strømforsyning med det lille ekstra firebenede stik, og ingen af de 5 PSU'er
jeg har liggende har det. Så det jeg fisker efter er om andre har oplevet
samme symptomer, og hvad det var der fejlede.

/Christian

Fra : Leony

Dato : 08-04-04 14:16

In news:c53b1i$13st$1@news.cybercity.dk,
> [...]

> lille firebenede strømstik jeg snakker om er det der giver strøm til
> processoren, uden det kunne jeg ligeså godt have fjernet processoren.

Jeg har da læst om nogle stykker som sagtens kan få deres computer til
at køre uden dette stik.

Grunden til at jeg spurgte var at vi i data lærte (vi snakker 1985, de
gode gamle dage), at hele kassen hed CPU.
Akkurat ligesom nogle kalder hele kabinettet harddisken.

> [...]
> PSU'er jeg har liggende har det. Så det jeg fisker efter er om andre
> har oplevet samme symptomer, og hvad det var der fejlede.

Du kan købe en adapter:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CAES901&Fane=
så kan du bruge en af dine gamle strømforsyninger.

Jeg kan dog se at du har bestilt ny PSU, så det er jo uaktuelt.

Fra : MN

Dato : 08-04-04 14:37

> In news:c53b1i$13st$1@news.cybercity.dk,
> Probst" <christian.probst@"SPAM_BE_GONE! typed:

> Jeg har da læst om nogle stykker som sagtens kan få deres computer til
> at køre uden dette stik.

KLIP

Mit Abit IS7 med P4 2.6@3.0/800 kører fint uden. (Havde glemt at sætte det
i).

Mogens

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-04-04 13:12

Hej
Ja, det kan godt være svært at finde ud af hvor fejlen ligger. Jeg tror det
er din PSU, og det er af den simple grund at dit bundkort temelig sikkert er
sat til at starte automatisk efter en eventuel strømafbrydelse, vel at mærke
en afbrydelse der sker der hvor strømmen kommer ind og det passer jo fint
til symptomerne. Jeg tror ikke at denne funktion virker med en defekt CPU
eller bundkort.
Inden du skiller hele computeren fra hinanden synes jeg at du lige skal
nulstille din bios ved hjælp af jumperen ved siden af batteriet eller evt.
fjerne Batteriet i en 5 minutters tid, på denne måde sikrer du dig at fejlen
ikke skyldes at bios'en måske har glemt (TILT) nogle af sine indstillinger.
Hvis bundkortet er af den type der selv kan finde ud af om CPU-køleren kører
eller kører for langsomt kan dette også være en årsag og derfor bør du
undersøge om køleren ikke blåt kører men at den også kører med de rigtige
omdrejninger.........Denne fejl vil som oftest ikke aktivere genstart af
computeren men stoppe den helt.
Der kan være fejl på alle de komponenter der får strøm. Fejl der får PSU'en
til at slå fra så derfor bør du også koble alt fra undtagen CPU-køleren og
evt. harddisken. Hvis computeren så kører kan du jo prøve at koble de
enkelte dele til igen en efter en for på denne måde at finde frem til
fejlkilden.
mvh
Kurt

"Probst" <christian.probst@"SPAM_BE_GONE!"vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:c51ftg$2972$1@news.cybercity.dk...

Fra : Probst

Dato : 08-04-04 13:37

> [...]
fejlen
> ikke skyldes at bios'en måske har glemt (TILT) nogle af sine

Det har jeg prøvet uden held.

> [...]
> omdrejninger.........Denne fejl vil som oftest ikke aktivere genstart af

Maskinen genstarter lidt for hurtigt til at det skulle være BIOS der når at
registrere CPU-blæserens RPM.

> [...]
> evt. harddisken. Hvis computeren så kører kan du jo prøve at koble de
> enkelte dele til igen en efter en for på denne måde at finde frem til

Tak for de gode forslag, jeg har bestilt en ny PSU, en NorthQ4001, så håber
jeg det løser problemet :)
God påske.

/Christian