N-force2 bundkort
Fra : ole

Dato : 06-04-04 20:21

Hej Alle

Jeg skal have bygget mig en prisbillig comp.
Er dog lidt i tvivl mellem 2 forskellige bundkort.

Asus A7N8X-X

Aopen AK79D 400 VN

Begge til godt en plovmand.

Aopen har duo channel ram, men ellers er der ikke de store forskelle.
Kortet skal være velegnet til overclocking, hvorimod sat A, raid etc ikke
har interesse.

Er der nogle af jeg der har erfaringer med disse specifikke bundkort.

Mvh Ole

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-04-04 21:27

ole mumbled his insignificant opinion in:
c4v036$pcq$1@sunsite.dk

> [...]
> ikke har interesse.
>
> Er der nogle af jeg der har erfaringer med disse specifikke bundkort.

Har selv et a7n8x-x , er ikke fanatisk overclocker men den unlockede min
xp2000 hvilket gjorde oc nemt.

Er godt tilfreds med kortet, fin ydelse og god pris. Jeg har dog kun 4 ting
at sige om onboard lyden:
S - K - O - D

Der er en helveds støj fra den når den er idle, støjen stopper når man
starter et program der bruger lyden, men det er belastende. Tydeligvis et
driverproblem, men jeg har ikke kunne finde drivere som kunne løse det.

Hvis du har et pci lydkort at knalde i den,kan jeg godt anbefale den. Jeg
kender ikke det andet kort.

Fra : Thomsen

Dato : 07-04-04 02:52

Hej

Jeg har dette kort med en barton 2500
Køre perfekt, Der er ikke noget i vejen med lyden.

mvh Michael

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-04-04 07:18

"Thomsen" <micsus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har dette kort med en barton 2500
> Køre perfekt, Der er ikke noget i vejen med lyden.

Kan jeg mon lokke dig til at sætte et par høretelefoner i, og vælge
høretelefoner i speaker (istedet for stereo out) og teste? Du skal ikke
spille noget musik eller have programmer som bruger lyd åben (!!), bare se
om du også har en hyletone i bagggrunden.

Hvilke drivere bruger du?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-04-04 11:56

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> ikke spille noget musik eller have programmer som bruger lyd åben
> (!!), bare se om du også har en hyletone i bagggrunden.

Det er nødvendigvis ikke et drverproblem, men et kendt fænomen med onboard
lyd. Skyldes simpelthen manglende støjreduktion eller mangel på
komponentkvalitet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 07-04-04 12:42

[klip]

> Det er nødvendigvis ikke et drverproblem, men et kendt fænomen med onboard
> lyd. Skyldes simpelthen manglende støjreduktion eller mangel på
> komponentkvalitet.

Hej !

Jeg kører m,ed et Asus A7N8X- E - DeLuxe, og jeg har installeret de drivere
der følger med kortet, og det kører i hvert tilfælde uden støj i min
sennheiser HD 580 hovedtelefon - ja lyden er bedre end i mit SBlive 5.1

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-04-04 12:44

Bjarke Andersen mumbled his insignificant opinion in:
Xns94C483F8D3917bjoegdk@130.225.247.90

> Det er nødvendigvis ikke et drverproblem, men et kendt fænomen med
> onboard lyd. Skyldes simpelthen manglende støjreduktion eller mangel
> på komponentkvalitet.

Ikke desto mindre så forsvinder hyleriet 100% hvis jeg f.eks. starter winamp
og spiller en tom lydfil, eller sågar sætter den på pause. Hvis jeg derimod
trykker på <stop> eller lukker winamp, så kommer hyleriet tilbage, derfor
hælder jeg mest til at det er et driver problem.

På a7n8x deluxe kortene med soundstorm kan folk løse problemet ved at fjerne
"digital output" eller mute lydkilder som line in eller tilsvarende, men på
non-soundstorm kort hjælper det ikke.

Det lader til at der er mange som har problemer med lyden på a7n8x kortene,
desværre har jeg ikke fundet tricket til at løse det på x-x modellen. Indtil
jeg gør kan jeg ikke anbefale man bruger onboardlyden.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 14:01

On 2004-04-07, Sune Storgaard <speg-fjern@mail.dk> wrote:
> Ikke desto mindre så forsvinder hyleriet 100% hvis jeg f.eks. starter winamp

Lyder som en forstærker der er gået i selvsving. Kender vi alle fra
mikrofon -> højtaler syndromet til et foredrag.

Thomas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-04-04 14:42

Thomas S. Iversen mumbled his insignificant opinion in:
slrnc77ure.1d3.zensonic@www.zensonic.dk

> Lyder som en forstærker der er gået i selvsving. Kender vi alle fra
> mikrofon -> højtaler syndromet til et foredrag.

Burde den så netop ikke begynde at larme når der var noget at forstærke? Det
er når den er "idle" den larmer. Dog ændrer lyden sig når jeg flytter musen
så måske har du ret, det virker bare lidt ulogisk med de symptomer jeg har.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 15:39

On 2004-04-07, Sune Storgaard <speg-fjern@mail.dk> wrote:

> Burde den så netop ikke begynde at larme når der var noget at forstærke? Det
> er når den er "idle" den larmer.

Det kan man ikke spå om uden at kende hardware designet desværre.

> Dog ændrer lyden sig når jeg flytter musen
> så måske har du ret, det virker bare lidt ulogisk med de symptomer jeg har.

Hmm, ovenstående lyder tilgengæld som elektronisk støj. Det har jeg også
på min bærbare. Løsningen der, er, ikke at lade hardwaren dæmpe signalet
(negativ forstærkning) forderved bliver støjen dominerende. Jeg skal lade
hardwaren levere signalet 100% til softwaren der så kan forstærke signalet.

Det betyder at jeg i winamp ikke kan komme under et vist lydstyrke niveau, men
det kan skrues lavt nok ned til mit brug. Jeg kan dog undgår støjen på
den måde.

Det hele skyldes ringe isolering af komponenter. Dit PCI lydkort er jo
"selvstændigt", og der er sikkert brugt flere penge på isolering af lyd
på PCI kortet end på bundkortet! Onboard lyd er svært at få helt godt!

Thomas

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-04-04 18:13

"Thomsen" <micsus@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har dette kort med en barton 2500
> Køre perfekt, Der er ikke noget i vejen med lyden.

Så prøv at installere feks. battlefield 1942. Så er der ged i lyden på mit
a7n8x-x. Kører ellers godt men internettet hænger ca. 20sek. efter opstart.

Mvh Søren

Fra : Lampen

Dato : 08-04-04 23:49

> Der er en helveds støj fra den når den er idle, støjen stopper når man
> starter et program der bruger lyden, men det er belastende. Tydeligvis et
> driverproblem, men jeg har ikke kunne finde drivere som kunne løse det.

Har ikke støj fra den i idle, men ellers har jeg samme problem :(
Tror bare onboard lyd suger den brede.

Fra : JK

Dato : 07-04-04 15:50

On Tue, 6 Apr 2004 21:20:50 +0200, "ole" <Konrad@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Aopen har duo channel ram, men ellers er der ikke de store forskelle.
>Kortet skal være velegnet til overclocking, hvorimod sat A, raid etc ikke

Ubetinget er ialfald nforce2 bundkort min favorit.

For OC skal du mig bekendt ikke vælge AOpen.

Mit eget bundkort er Abit NF7. Det koster kun 554 kr. Det har dual ram
band, og overclocker som jeg ved ikke hvad. Jeg kører fsb 220 med
noget twinmos pc3700, altså DDR440. Med barton 2500+, som er ulåst. De
er ikke ulåste på multiplier mere. Hvis du skal have det, så kan du
købe en mobile cpu.

Hvis du har brug for onboard lyd, så har abit NF7-S det i udmærket
kvalitet.

mvh

John

Fra : Ole

Dato : 07-04-04 20:40

"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Tak for svarene

Jeg tror nu ellers nok at der kan clockes en del på Aopen-kortet.
Ifl. Bl.a.Toms og Hardwaretidende så er det et af de bedst ydende også når
man sammenligner med NF7- S . ( Jeg er godt klar over at du skriver om NF7
og ikke S )
De siger jo alle at man ikke går galt i byen med NF7-S men prisen er jo
også 200 kr. over de nævnte boards.
Jeg vil da foretrække at anvende onboard lyd, og kan ikke lige se forskellen
mellem det der er er på Aopen AK79D 400 VN og Abit's.
Kan du begrunde de dårlige OC muligheder med Aopen' kort.
Jeg havde også tænkt på en Barton 2500+ som ihverttilfælde burde kunne
snurre
mindst 200 mhz på fsb med noget pc 3200 ram.
Skulle man ofre de ekstra 200 på et NF7-S og få den Sat A controller med i
købet?

Mvh Ole

Fra : Mig

Dato : 08-04-04 09:30

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c4v036$pcq$1@sunsite.dk...
> [...]
> har interesse.
>
> Er der nogle af jeg der har erfaringer med disse specifikke bundkort.

Prøv at kigge på Abit NF7-S Rev. 2. <---VIGTIGT !!!
Det er dog lidt dyrere end du har skrevet men det kan en masse i bios med
overclocking etc.Man kan stille rammen til at køre uafhængigt af cpu eks.vis
cpu FSB266 ram FSB 333 (hvis rammen selvfølgelig understøtter de
hastigheder).

Fra : ole

Dato : 08-04-04 17:15

> [...]
eks.vis
> cpu FSB266 ram FSB 333 (hvis rammen selvfølgelig understøtter de

Jo Tak men det kan man altså også med de andre boards. Iøvrigt så giver det
nok bedst ydelse at køre rammene synkront med fsb.
Jeg synes også at NF7-S ver 2.0 ser godt ud, men prisen+en passiv
chipsetkøler summer jo op.

Mvh Ole