Findes der et stabilt Athlon MB til sd-ram~
Fra : Niels T

Dato : 01-04-04 07:14

Hejsa NG

Jeg vil gerne opgradere min gamle pc - derfor overvejer jeg at købe en
billig Athlon XP processor (f.eks. en 2400+). Dertil skal jeg have et
_billigt og stabilt_ bundkort, og jeg er meget i tvivl om, hvilket jeg skal
vælge...

Da jeg har 1024MB gammel sd-ram liggende vil jeg gerne finde et kort, som
kan bruge disse. Jeg synes dog, at de fleste reviews af SDram-bundkort ikke
finder korterne stabile med sd-ram Har i nogle forslag til hvilke
bundkort, som er brugbare??

På forhånd tak,
Niels

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-04-04 08:27

Niels T skrev:
> [...]
> billig Athlon XP processor (f.eks. en 2400+). Dertil skal jeg have et
> _billigt og stabilt_ bundkort, og jeg er meget i tvivl om, hvilket

Prøv at finde et brugt soltek 75-KAV revision F1 eller nyere. De kan
tage op til XP2400+, og kører rigtig godt.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Mig

Dato : 01-04-04 16:12

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at finde et brugt soltek 75-KAV revision F1 eller nyere. De kan
> tage op til XP2400+, og kører rigtig godt.
>
> mvh
> Jeppe Seidelin Dam

Rettelse : Det kan køre XP2600+ med FSB 133 mhz.
Det kan IKKE køre FSB 166 !!

Fra : René Nielsen

Dato : 01-04-04 08:37

"Niels T" <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billig Athlon XP processor (f.eks. en 2400+). Dertil skal jeg have et
> Da jeg har 1024MB gammel sd-ram liggende vil jeg gerne finde et kort, som

Hej Niels
Hvis du skal have et mobo der understøtter SD Ram, tror jeg, at du skal købe
det brugt. Men hvorfor købe en ny god processor, for derefter at bruge
forældet udstyr???? DDR Ram er ikke så dyre (PC 2700). Om en XP 2400+ kan
køre med SD Ram tvivler jeg meget på. Men jeg ved det ikke. Har du tænkt
over, at du får ca. 1700,- kan få Asus mobo, XP 2400+ Proc., 512 MB DDR Ram
samt ny Low-Noise CPU Cooler???
Mit råd til dig er, køb det som jeg har beskrevet, og sælg dine SD Ram. Det
får du MEGET mere ud af.
Good luck - hold os orienteret.
MVH: René
(A+)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-04 08:42

In article <406bc66b$0$519$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
rni@jubiimail.dk says...

> forældet udstyr???? DDR Ram er ikke så dyre (PC 2700). Om en XP 2400+ kan
> køre med SD Ram tvivler jeg meget på. Men jeg ved det ikke. Har du tænkt

Det er ikke op til processoren, men op til chipset og bundkort.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 01-04-04 14:02

In news:406bc66b$0$519$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
René Nielsen typed:

> Har du tænkt over, at du får ca. 1700,- kan få Asus
> mobo, XP 2400+ Proc., 512 MB DDR Ram samt ny Low-Noise CPU Cooler???

1700 er jo også en klat penge, hvis man kun har 600 til at bruge.

Da Niels ikke har bekrevet hvad han skal bruge compen til, så kan vi jo
ikke vide, om han vil mærke forskel på SD-RAM og DDR-RAM.
OK, kortene vender måske lidt hurtigere i 7-kabale, men det er ikke
nødvendigvis pengene værd.

Jeg synes da helt klart at forskellen på SD og DDR med en P4 er til at
føle på (tallene er sikkert lidt anderledes med en AMD).
http://www.de.tomshardware.com/motherboard/20010910/intel_845-03.html
Jeg er dog ikke den store fan af alle de kunstige benchmarks.

> Mit råd til dig er, køb det som jeg har beskrevet, og sælg dine SD
> Ram. Det får du MEGET mere ud af.

Det er til gengæld ikke en tosset ide.
1024 MB skulle nok kunne indbringe en pæn del af de 1700 kr i en
markedsgruppe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Niels T

Dato : 01-04-04 14:51

Tak for de mange svar!

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> 1700 er jo også en klat penge, hvis man kun har 600 til at bruge.

En af grundene til at jeg gerne ville bruge mine SD-ram, er lige præcis, at
DDR-ram ville blive en uforholdsmæssig stor ekstra udgift
- taget i betragtning hvad CPU og bundkort koster Hvis jeg kan klare mig
uden DDR-ram, vil det koste mig under 1000kr at få opgraderet min gamle
P3-800

> [...]
> Jeg synes da helt klart at forskellen på SD og DDR med en P4 er til at
> føle på (tallene er sikkert lidt anderledes med en AMD).

Der skal skam spilles på den på - også andre spil end 7-kable, f.eks. BF1942

Men jeg mener, at jeg har læst, at forskellen på sd og ddr ikke er specielt
stor i AMD-systemer.

Ville jeg også frygtelig gerne, men de største af SD-klodserne er desværre
kun lånt fra mit arbejde. Så der er en lille risiko for, at de en dag vil
have dem tilbage igen

Hygge fra
Niels
PS: Som i muligvis er køber til brugt ECS K7S5A Pro eller Soltek 75-KAV
(revision F1 eller nyere) *s*

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-04 15:39

On 2004-04-01, Niels T <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote:

> Men jeg mener, at jeg har læst, at forskellen på sd og ddr ikke er specielt
> stor i AMD-systemer.

Det er den heller ikke, ca 10%. Ikke nok til at smidde sine 1Gb SDram over
bord.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-04-04 16:26

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den heller ikke, ca 10%. Ikke nok til at smidde sine 1Gb SDram over
> bord.

Det er vel ved samme hastighed, altså 133 MHz?
Husk at DDR-ram kan køre endnu hurtigere.
Det hurtigste SDram er på 166 MHz, og det er ikke en officiel hastighed.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-04 17:17

On 2004-04-01, Martin Johansson <> wrote:

> Det er vel ved samme hastighed, altså 133 MHz?
> Husk at DDR-ram kan køre endnu hurtigere.
> Det hurtigste SDram er på 166 MHz, og det er ikke en officiel hastighed.

Lidt ældre, men (side 4 og fremefter!)

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=sdrvsddr&page=4

Samt

http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1520

Hele artiklen. Der _er_ forskel, men om den er pengene værd er en smagssag.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-04-04 18:16

> [...]
>
> http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1520
>
> Hele artiklen. Der _er_ forskel, men om den er pengene værd er en

Jo jo, det jeg mente var at man eksempelvis ikke kan købe 200 MHz SDRam.
Men ved samme hastighed, er resultaterne meget ens.
Den første, er også en gammel artikel vil jeg mene.
Hastighederne er steget markant siden den blev skrevet.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-04 19:12

On 2004-04-01, Martin Johansson <> wrote:

> Den første, er også en gammel artikel vil jeg mene.
> Hastighederne er steget markant siden den blev skrevet.

Jo jo, men pointen ved alt det her skriveri er bare at fastslå
er AMDs processorer ikke kræver ram båndbredde i samme omfang
som intels processorer gør.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-04-04 19:48

> Jo jo, men pointen ved alt det her skriveri er bare at fastslå
> er AMDs processorer ikke kræver ram båndbredde i samme omfang
> som intels processorer gør.

Det er korrekt, men der er dog en ret stor forskel på at køre med 133 MHz
SDRam og så 200 MHz DDR-ram.
Den væsentligste forskel er at data kan behandles to gange pr. taktslag med
DDR-ram.
Men lad nu det ligge, alt efter behov kan SDRam være helt fint.

Man kan ikke bruge Sandra til ret meget, men båndbredden er næsten 3.5 gange
større.*

*SD-ram PC133 sammenlignet med DDR-ram 200 MHz.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 08:41

In article <406c1e5c$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
fjernDETTEniels_t79@hotmail.com says...

> Ville jeg også frygtelig gerne, men de største af SD-klodserne er desværre
> kun lånt fra mit arbejde. Så der er en lille risiko for, at de en dag vil
> have dem tilbage igen

Hvor mange moduler har du og hvor store er de?

ECS K7S5A har kun plads til 2 moduler SDR og 2 moduler DDR og de kan
ikke blandes.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-04 09:13

On Fri, 2 Apr 2004 09:40:40 +0200, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
klip

>ECS K7S5A har kun plads til 2 moduler SDR og 2 moduler DDR og de kan
>ikke blandes.

Og hvis man er begyndt med SDR, kan man ikke skifte om til DDR, det
kunne jeg i hvertfald ikke, selv med reset af BIOS, måske skal BIOS
opgraderes ?
Undskyld at jeg mænger mig
mvh Ebbe

Fra : Niels T

Dato : 02-04-04 10:07

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> Hvor mange moduler har du og hvor store er de?
>
> ECS K7S5A har kun plads til 2 moduler SDR og 2 moduler DDR og de kan
> ikke blandes.

Det var ik mange, men har en 512 og 256 klods - så det giver da 768

Lyder underligt hvis hvis Ebbe har ret i, at man ikke kan skifte til DDR,
hvis man først er begyndt med SDram.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-04-04 10:18

On 2004-04-02, Niels T <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote:
> Det var ik mange, men har en 512 og 256 klods - så det giver da 768

Problemet med nogle k7s5a board er, at de ikke kan lide 2 sdram klodser
på en gang, så du er nok nede på 512 :-/

> Lyder underligt hvis hvis Ebbe har ret i, at man ikke kan skifte til DDR,
> hvis man først er begyndt med SDram.

Det kan man også godt.

Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-04 11:59

On Fri, 2 Apr 2004 09:18:11 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"

>Det kan man også godt.
>
>Thomas

Hvordan ?
jeg satte en klods 512 MB PC 2100 i.
den ville ikke boote, så jeg skiftede til den anden sokkel, stadig
ikke, jeg nulstillede BIOS, intet resultat. Opgradere BIOS tør jeg
ikke, og desuden kører den perfekt, så det har ingen betydning, men
der sidder selvfølgelig en lille splint og gnaver.
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-04-04 12:34

On 2004-04-02, Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
> jeg satte en klods 512 MB PC 2100 i.

Hvor mange chips er der på den stang? 16 eller flere?

http://pub140.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm9

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-04 14:56

On Fri, 2 Apr 2004 11:33:38 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Hvor mange chips er der på den stang? 16 eller flere?
>
>http://pub140.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm9

Der er 16 chips
EON Module - 512 MB - UNB - PC2100 - CL2,5 Apacer
købt i PC Focus
MO BO er K7S5A Pro SIS 735
AMD Duron 1400 MHz 266 266
kører perfekt med SSD
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-04-04 15:12

On 2004-04-02, Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
> Der er 16 chips

Har du mulighed for at prøve med en stang med kun 8 chips?

Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-04 15:21

On Fri, 2 Apr 2004 14:12:14 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Har du mulighed for at prøve med en stang med kun 8 chips?
>
>Thomas

Nej, desværre ikke, jeg har heller ingen muligheder for at prøve på
en anden PC.
Jeg sidder med min PC som manden på en øde ø, kun når den virker, kan
jeg komunikere.
Men, jeg har kontaktet firmaet, og de skulle få besøg af en tekniker
på mandag mellem 12 - 15 (det er sq værre end lægen), så jeg prøver om
jeg kan komme igennem.
tak for forsøget
mvh Ebbe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 19:31

In article <4etq60p6vnv3sq3is01ggi7i379f07tdr7@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> Jeg sidder med min PC som manden på en øde ø, kun når den virker, kan
> jeg komunikere.

Hvor i verden er du?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-04 19:37

On Fri, 2 Apr 2004 20:31:11 +0200, Jesper G. Poulsen

Aalborg, indvandret fra Sjælland.
75, så er vennerne ikke PCnørder,hehe
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-04-04 19:40

On 2004-04-02, Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
> Aalborg, indvandret fra Sjælland.
> 75, så er vennerne ikke PCnørder,hehe

Hov, ingen fordomme om ældre

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 19:51

In article <oicr60tfaatl8jpksq9ah6sun1horm8f13@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> Aalborg, indvandret fra Sjælland.

Jeg er udvandret fra Aalborg, så jeg kan desværre ikke komme forbi og
hjælpe dig... :-/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 14:00

In article <eihq60108ij12lf26qc6q675d9ssmarqr9@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> Hvordan ?

Sætte det i og starte den op. Jeg kender ikke nogen der har haft
problemer desangående (mig selv inkl.)...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 13:56

In article <406d2d47$0$477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
fjernDETTEniels_t79@hotmail.com says...

> Lyder underligt hvis hvis Ebbe har ret i, at man ikke kan skifte til DDR,
> hvis man først er begyndt med SDram.

Det har han ikke.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-04-04 20:43

> In article <406d2d47$0$477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> fjernDETTEniels_t79@hotmail.com says...

DDR,

> Det har han ikke.

Enig. Jeg har selv udskiftet sdram med ddr ram i flere af disse bundkort. På
de tidlige bundkort af denne model var der mange, som havde problemer med
sdram, især hvis der var 2 i. Den typiske måde at løse problemet på var så
at skifte til ddr ram.
På de nyere modeller, bl.a. pro modellen har jeg ikke oplevet problemer med
sdram.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-04 08:44

In article <406bb31d$0$418$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
fjernDETTEniels_t79@hotmail.com says...

> _billigt og stabilt_ bundkort, og jeg er meget i tvivl om, hvilket jeg skal
> vælge...

Find et ECS K7S5A Pro - det var sidste aftapning af dette bundkort og
alle børnesygdommene var luset ud.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-04 09:19

On 2004-04-01, Niels T <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote:
> _billigt og stabilt_ bundkort, og jeg er meget i tvivl om, hvilket jeg skal
> vælge...

Undgår for _enhver_ pris ASUS a7v serien. Den er stabil nok mht. ram, men
IDE controllerne er et helvede at få til at køre, hvis de overhovedet
kommer til det (CRC fejl ved store filer)

Thomas

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 01-04-04 09:39

"Niels T" <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ikke
> finder korterne stabile med sd-ram Har i nogle forslag til hvilke

http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=2663
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=KM2M_Combo-L&class=mb

Jeg har det selv og det er indtil nu 100 % stabilt - det bygger på VIA
Chipsættet (KM266) hvor erfaringsgrundlaget er stort.
Understøtter på nuværende tidspunkt AMD XP2600+, SD-ram, DDR-ram, On-board
Audio, LAN, ATA133 og Grafikkort S3
(grafikkortet kan du blot disable og i stedet montere et hurtigt AGP)
Jeg bruger on-board grafikkortet - det virker ganske fint til alm.
Office/skole brug.
Jeg har testet bundkortet i en demo af Si-soft:
- det scorer stort set det samme i alle discipliner som de tilsvarende
referenceboards i programmet, eneste punkt hvor den ikke scorer pænt er ram
hastigheden - og det skyldes at den deler ram med grafikkortet (32Mb
Shared) - i praksis kan jeg ikke mærke det - jeg tror det er rent
teoretisk - men ellers kan du blot benytte et alm. AGP-kort, så scorer den
ganske pænt!
Overordnet set er kvaliteten på kortet rigtig god, manual etc. er også ok.

Bare en ide du måske kunne bruge
/Jens

Fra : Madsen

Dato : 01-04-04 10:25

On Thu, 1 Apr 2004 08:13:46 +0200, "Niels T"
> [...]

>kan bruge disse. Jeg synes dog, at de fleste reviews af SDram-bundkort ikke
>finder korterne stabile med sd-ram Har i nogle forslag til hvilke

Et Soltek SL75KAV
Jeg kører selv med nævnte board og netop
med en XP2400+ CPU som du nævner.
Jeg har så kun 512 MB RAM i, men maskinen
er klippe-stabil og kører ofte i dagevis ad gangen
og det både med Windows 98 og XP

mvh Madsen