RAM til bundkort med Dual Channel
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 30-03-04 21:29

Hej med jer.

Jeg er meget usikker på om jeg har fået de rigtige svar på mine tidligere
tråd her i gruppen men jeg vil meget gerne være helt sikker på at jeg har
forstået det hele rigtigt og at I har forstået min forklaring rigtigt:

Jeg og to venner er meget usikre på hvilken ram vi skal vælge til vores
bundkort (asus p4p800 deluxe/asus p4c800-e deluxe) - hvilken mærke og model.

Vi plejer at foretrække Kingston-mærket og vi kan se at Corsair er meget
dyrere vi kan ikke forstå helt rigtigt hvorfor Corsair-rammene er dyrere er
det pga. højere kvalitet, hastighed og noget specielt?

Kingston HyperX pc3200 2x512 mb vs. Kingston HyperX pc3500??
Jeg har fået at vide af en forhandler at pc3500´en kan de ikke længere
skaffe hjem fordi Kingston har valgt at stoppe produktionen af disse klodser
fordi klodserne går for let i stykker og får mange defekte klodser hjem fra
skuffede folk og at det ikke gik som Kingston havde håbet på. Er det rigtigt
hvad forhandleren sagde til mig??

Han frarådede mig fra at købe alle HyperX da de er overclockede alm. ram som
let går i stykker. Er det rigtigt at HyperX er overclockede alm. valueram??
Som han altså sagde til mig. Men nogle af jer har skrevet at I har haft
HyperX-ram og at det stadig går godt med dem efter halvt år.

Forhandleren sagde også at Kingston HyperX pc3500 ram er den eneste type ram
som findes på markedet og at de går for let i stykker så jeg tror det var
det jeg blev frarådet til at købe og istedet for skal købe pc3200 i stedet
for. Hvad er rigtigt??

Hvis I kender hvilken model Corsair ram er de hurtigste og bedste til vores
bundkort med minimum pc3200? Vi kunne godt tænke os at vide mere om Corsair
ram.

Kingston ram har livsvarigt garanti og jeg regner med at Corsair også har
det nu hvor de er dyrere end Kingston.

Jeg vil høre om det er bedst at købe Kingston HyperX end at købe Kingston
ValueRam??

Det er det hele som vi behøver hårdt at vide mere om før vi går igang med at
bestille rammene hjem.

Venlig hilsen Bart Bendtsen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-03-04 22:00

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
Selv hej.
[SNIP en hel masse]

Er der nogen speciel grund til, at du ikke viderefører diskussionen i den
tidligere tråd?
Jeg kan se at du slet ikke har svaret, efter dit oprindelige indlæg i den
tidligere tråd.

Det er faktisk ret frustrerende at svare på folks spørgsmål, og derefter ved
man ikke engang om de har læst svaret.

Jeg vil godt svare på nogle af dine spørgsmål, men jeg ønsker først svar på
ovenstående.

P.S: Skift den forhandler ud, det han siger passer ikke.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-04-04 02:18

Hej Martin (og jer andre)

Undskyld det er typisk for mig at ikke svare når jeg har læst jeres svar på
mine indlæg i nyhedsgrupperne. Men jeg har læst alle svarene og er meget
glad for disse. Og j for jeres hjælpsomhed og for at tage jer lidt tid til
at svare.

Jeg er ked af at jeg ikke svarer på alle jeres svar men skal nok gøre det
fremover så I ved at jeg faktisk læser jeres svar. Jeg ved ikke helt hvorfor
jeg ikke svarer men det er meget foreståeligt at I bliver frustrerende at
ikke kunne vide om jeg faktisk har læst jeres svar.

Uanset om jeg bliver helt tilfreds eller ikke helt tilfreds med svarene ved
jeg ikke rigtig hvorfor jeg ikke svarer på disse svar eller videreføre
diskussionen. Men det må jeg prøve på at gøre det så vidt det er muligt for
mig.

Det er godt at du siger det på en pæn måde frem for at skælde mig ud eller
helt undlade at svare.

Jeg tror nu på dig/jer at forhandleren skal skiftes ud ang. hans udtalelser
ang. ram.

Bart Bendtsen

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4069dfdb$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-04-04 12:39

> [...]

> helt undlade at svare.
>
> Jeg tror nu på dig/jer at forhandleren skal skiftes ud ang. hans

Det lyder som en rigtig god ide, håber at du kan bruge det til noget
konstruktivt.
Det giver mere debat at fortsætte i samme tråd, dette kan også medføre at
flere blander sig.
Jeg vil nu svare, på dit første indlæg i denne tråd.

Læs også lige dette om citatteknik, så er du kørende.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-04-04 23:42

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:406bff46$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> flere blander sig.
> Jeg vil nu svare, på dit første indlæg i denne tråd.
>
> Læs også lige dette om citatteknik, så er du kørende.

Takker for linket til citatteknikken og jeg er ved at læse det og håber jeg
forstår det hele rigtigt for det er lidt svært at opfatte hvad man egentlig
skal gøre men jeg forsøger.

Takker for dit positive svar.

- Bart

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-04-04 12:53

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
er
> det pga. højere kvalitet, hastighed og noget specielt?

Corsair er bl.a. dyrere fordi modulerne er af en mere ensartet kvalitet.
Man kan godt trække en nitte hos Kingston.
Corsair bliver også betraget som über-OC-ram overalt på internet, dette er
også med til at presse prisen lidt op.
Der er også et par andre grunde, men dette er nok de væsentligste.

> [...]
fra
> skuffede folk og at det ikke gik som Kingston havde håbet på. Er det

Kort svar, nej.
SHG og PC Focus har eksempelvis stadig PC3500 til salg.
Måske har "din" forhandler ikke tjent det ønskede på de moduler, og derfor
ryger de ud af hans sortiment?

> [...]
> Som han altså sagde til mig. Men nogle af jer har skrevet at I har haft
> HyperX-ram og at det stadig går godt med dem efter halvt år.

Nej der vil ofte blive benyttet forskellige chips på Value og HyperX.
Dem der bliver benyttet på HyperX kan klare lavere timings og højere
hastighed.
Hvis der er benyttet de samme chips, kan man måske tale om at det et oc'et
value modul.
Men jeg synes stadig den lyder tynd.

> [...]
> det jeg blev frarådet til at købe og istedet for skal købe pc3200 i stedet

Kingston producerer HyperX fra PC2700 til PC4300, så det udsagn lyder heller
ikke rigtigt.
Men køb det modul der passer bedst til dit behov.
PC3500 eller PC3700 er ikke noget dårligt valg
Det kommer dog lidt an på hvor meget der skal oces, hvis der skal oc'es
meget bør man kigge på PC4000 eller PC4300.

> [...]
vores
> bundkort med minimum pc3200? Vi kunne godt tænke os at vide mere om

Se ovenfor, hastighederne vil være de samme med Corsair ram.
Corsair er dyrere end Kingston HyperX, men chancen for at få et super modul
er også højere.
Dette kan så medføre at Corsair modulet kan oc'es højere og med lavere
timngs.
Om man så vil betale den højere pris, må man selv vurdere.
Vær også opmærksom på at Corsair har en value serie, den du skal bruge
hedder XMS.
Man kan sammenligne value og value og HyperX og XMS.

> Kingston ram har livsvarigt garanti og jeg regner med at Corsair også har
> det nu hvor de er dyrere end Kingston.

Ja garantien er vist den samme.

> Jeg vil høre om det er bedst at købe Kingston HyperX end at købe Kingston
> ValueRam??

Kingston HyperX eller Corsair XMS, hvis der skal oc'es og køres med lave
timings.
Køb valueram hvis i ikke vil oc.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 02-04-04 00:22

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:406c02a2$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> også med til at presse prisen lidt op.
> Der er også et par andre grunde, men dette er nok de væsentligste.

- Corsair er altså mere robust end Kingston hvad OC angår..
Jeg kunne tænke mig at få lidt flere grunde at vide udover det med OC..

> [...]
> SHG og PC Focus har eksempelvis stadig PC3500 til salg.
> Måske har "din" forhandler ikke tjent det ønskede på de moduler, og derfor

Det kan godt være at "min" forhandler tog fejl af Kingstons "defekte" ram og
at han gav mig nogle anderledes opfattelser men jeg stoler i hvert i fald
ikke mere på ham. Jeg har idag ringet til en anden forhandler som ikke
vidste noget om Kingstons "defekte" ram (hyperX pc3500 som jeg snakker om)
og at de stadig sælger disse ram.

> [...]
> hastighed.
> Hvis der er benyttet de samme chips, kan man måske tale om at det et oc'et

Det lyder fint med anderledes og hurtigere chips på HyperX ram end
overclocket valueram fra Kingston som jeg opfattede hvad forhandleren sagde.
Jeg vil selvfølgelig være meget ked af at købe ram der senere går i stykker
og må skulle købe nye ram når de nuværende ram går i stykker som jeg slet
ikke kan vente på at få byttet hos Kingston mens min pc er uden ram for en
kort tid.

> [...]
> hedder XMS.
> Man kan sammenligne value og value og HyperX og XMS.

Corsair XMS ram er altså de hurtigste ram af andre modeller fra Corsair -
det må jeg kigge nærmere på hvilken priser og hastighedsforskelle de har i
forhold til Kingston og andre mindre Corsair modeller.

> Ja garantien er vist den samme.
Jeg er nu rolig at købe Corsair-ram hvis jeg beslutter mig for det på et
tidspunkt snart.

Kingston

> Kingston HyperX eller Corsair XMS, hvis der skal oc'es og køres med lave
> timings.
> Køb valueram hvis i ikke vil oc.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Corsair idet jeg altid har brugt Kingston
ram men jeg regner ikke med at oc rammene så meget som en af mine venner
gerne vil oc på max som muligt uden vandkøling.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-04-04 01:03

> [...]
> ikke mere på ham. Jeg har idag ringet til en anden forhandler som ikke
> vidste noget om Kingstons "defekte" ram (hyperX pc3500 som jeg snakker om)

Ok, lyder fornuftigt, førstnævnte forhandler har ihvertfald ikke styr på
tingene.

[SNIP]
> [...]
> ikke kan vente på at få byttet hos Kingston mens min pc er uden ram for en

Det er ganske forståeligt, men ram går "næsten" aldrig i stykker, der er jo
ikke nogen bevægelige dele.
Dermed ikke sagt at ram ikke kan gå i stykker, fordi det kan det godt.

[SNIP]
> Corsair XMS ram er altså de hurtigste ram af andre modeller fra Corsair -
> det må jeg kigge nærmere på hvilken priser og hastighedsforskelle de har i
> forhold til Kingston og andre mindre Corsair modeller.

Den primære forskel mellem Corsair og Kingston er nok, at Corsair ofte kan
OC højere, og ved lavere volt, sammenlignet med Kingston.

Corsair producerer tre serier: Value, XMS og XMS Pro
XMS Pro har dobbelt køle areal sammenlignet med XMS og aktivitets LED's der
viser hvor meget den bliver brugt.
De koster også mere end XMS modulerne.

Så vidt jeg kan se starter XMS Pro ved PC4000
Kan også se at ved SHG koster et matched pair 2x512 TwinX4000Pro 150 kr.
mere end et matched pair TwinX4000.
TwinX er Corsair's betegnelse for en sampak med to moduler der er testet og
udvalgt særligt til dual channel.
Med et sådant sæt kan du som minimum køre 250 MHz på rammen (500 MHz DDR)

> [...]
> ram men jeg regner ikke med at oc rammene så meget som en af mine venner
> gerne vil oc på max som muligt uden vandkøling.

Corsair er et glimrende valg, utrolig mange hardcore OC'ere sværger til
Corsair.
Jeg er også fint tilfreds med mine to XMS PC3200 moduler.
De er specificeret til 200 MHz(400 DDR) men kører ligenu 225 MHz (450 DDR)
ved laveste timings.
De kan også køre 230 MHz, men der vil processoren ikke være med.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 02-04-04 20:01

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:406cadb6$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
jo
> ikke nogen bevægelige dele.
> Dermed ikke sagt at ram ikke kan gå i stykker, fordi det kan det godt.

Det er rigtigt nok hvad du siger jeg har aldrig prøvet defekte ram og kommer
nok aldrig til det håber jeg.

> [...]
> udvalgt særligt til dual channel.
> Med et sådant sæt kan du som minimum køre 250 MHz på rammen (500 MHz DDR)

Jeg spørger om XMS Pro PC4000 og XMS PC3200 er identiske med hinanden hvad
CAS, Nanso sekund og andre hastigheder angår for f.eks. ved Kingston HyperX
er det større CAS tal ved PC4000 end PC3200/3500 som har CAS2. PC4000 har
CAS2.5 tror jeg nok det er rigtigt.

Jeg kaner meget glad for at du har skrevet om de tre series med Corsair ram
som jeg nu er helt klar over. Da Kingston har kun to series tror jeg nok med
Value og HyperX.

Det er alt hvad jeg behøver at vide om ram så jeg går i gang med at
undersøge markedet for Kingston og Corsair ram.

Jeg skal nok forklare nogle venner ang. Corsairs tre series ram som er
vigtigt at vide hvad hver serie betyder når man overvejer at købe ny super
ram.

Men jeg har et lille spørgsmål ang. nanso sekund - Hos SHG under Dual ram
står der tal på nanso sekund på Kingstons ram mens der ikke er nogen tal på
nanso sekund på Corsair men istedet for står der N/A. Jeg er lidt nervøs for
at det betyder ? ns som Shg ikke ved eller ingen ns som jeg ikke rigtig
forstår.
Kan du svare på det her? Jeg prøver nok edbpriser.dk der står nok noget om
nanso sekund på Corsairs ram..

> [...]
> ved laveste timings.
> De kan også køre 230 MHz, men der vil processoren ikke være med.

Det lyder godt med de hastigheder du har oc dine ram til at køre men jeg vil
gerne vide om du kan mærke stor forskel mellem dine nuværende Corsair XMS
ram og evt. dine gamle ram med højere CAS-tal/nansosekund-tal?
Jeg har fået at vide at ram er det vigtigste i en pc som sørger for
datastrømmen som kører hurtigere og bedre/stabilere end alm. value ram?

Lige for tiden har jeg Kingston valueram pc2700 på mit bundkort som ikke
kører godt og er meget langsommeligt og det hele går ofte i stå. Det er pga.
mit nye bundkort som skal have mindst pc3200 ram som jeg endnu ikke har købt
nye ram til som jeg venter lidt til jeg har fundet de rigtige ram. Mine
venner er meget interesseret i nye ram også som skal kunne oc´s med som jeg
godt også kunne tænke mig at prøve. Mine venner er helt usikre på hvilken
ram de skal vælge men vi er kommet frem til Corsair XMS eller XMS Pro men
jeg tror nok det bliver XMS.

Så ved du det nu og jeg takker mange gange for dine svar her i tråden.

Hilsen Bart

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-04-04 21:21

> [...]
HyperX
> er det større CAS tal ved PC4000 end PC3200/3500 som har CAS2. PC4000 har

Jeg kender ikke lige tallene for de to moduler.
Men ofte er timings dårligere på de moduler der benyttes til PC4000.
Det skyldes at modulerne simpelhen ikke kan køre med lave timings ved den
hastighed.

> [...]

> forstår.
> Kan du svare på det her? Jeg prøver nok edbpriser.dk der står nok noget om

Tror bare at SHG ikke oplyser det, hvorfor ved jeg ikke.
De har måske ikke kigget i papirerne?
nano sekund ratingen er heller ikke super vigtig, skal det siges.
Det er de opgivne timings heller ikke, det er ofte JEDEC std. timings.
Modulerne kan ofte køre meget hurtigere.

[SNIP]
> [...]
> Jeg har fået at vide at ram er det vigtigste i en pc som sørger for
> datastrømmen som kører hurtigere og bedre/stabilere end alm. value ram?

Hehe det kan jeg nok ikke give et specielt godt svar på.
Jeg opgraderede nemlig direkte fra SD-ram.
Jeg kan da sagtens mærke forskel mellem de to typer ram.

> [...]
> jeg tror nok det bliver XMS.
>
> Så ved du det nu og jeg takker mange gange for dine svar her i tråden.

XMS og XMS Pro er glimrende valg og unaset hvad i vælger vil i blive
tilfredse.
De koster godt nok mere end std. ram, men man får også et produkt af højere
kvalitet.