Ostindien ? Og hvad så ?
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 19:48

Ved mange af mine slægtninge ser jeg ofte, at der om dem står "Drog til
Ostindien" eller "Drog til Vestindien"

Da man aldrig sidenhen hørte fra dem, må jeg formode at de blev derude eller
måske omkom på sørejsen.

Hvad kan jeg gøre for at få klarsyn på dette ?

Handels- og Søfartsmuseumet på Kronborg måske ?

mvh

Carsten Fischer

Fra : Erik R.N.

Dato : 30-04-04 20:07

Du vil blive forbløffet over mængden af arkivalier fra "kolonierne". Du vil absolut
kunne finde noget, både på LA (kirkebøger !) og RA (koloniadministrationen og
kompagni-arkivalier). Handels- og Søfartsmuseumet er også et dejligt sted, de har en
masse, specielt kan nævnes deres årbøger.
Vedr. Vestindien ca. 1760 - 1810 ca. kan jeg hjælpe dig en hel del.
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 20:45

Takker

Svare Erik privat.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Steen Thomsen

Dato : 16-05-04 22:55

Og udover de primære arkivalier, er der mange der har arbejdet med
materialet før os, og efterladt registre, seddelsamlinger mm. Det Kgl
Bibl har fx en seddelsamling af Kay Larsen om Ostindien:
   Kay Larsen:
   Dansk Ostindien personalia 1912.
   KglBibl, Ny kgl Håndskrs nr 1862 fol.

Den står på læsesalen i et aflukke. Han har også arbejdet med Vestindien
og Afrika:
   Kay Larsen:
   Dansk-Vestindiske og Guinesiske Personalia og Data.
   Kartotekskort i Det Kgl Bibl, Ny kgl håndskr.saml. 3240 kvarto.

På RA står i Forhallen:
   Ryberg:
   A list of names ... The Danish Westindian Islands.

Tidligere stod der også:
   RH Rasmussens seddelregister til vestindisk personalhistorie.

- men det er 'taget ind' da der skulle være for mange fjel i det. Man
kan vel bestille det.

Horlacher har på nettet:
   Vestindiske skifter, navneregister på:
   http://www.horlacher.org/usviris/prob1717.htm
og
   Vestindiske kancelli, uddragne navne på:
   http://www.horlacher.org/USVirIs/1671VIwl.htm

Så er der
   Personalhist.Tidsskr. 1916: V-I personalhistorie.

Og der er en blomstrende litteratur om vores tropekolonier, bare spørg
på biblioteket!

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen