Tagbox
Fra : C. Poulsen

Dato : 30-04-04 06:38

Hej

Jeg står for at købe en tagbox til ferien, er der nogen her der har et
par gode råd til hvad man skal holde øje med !! jeg kan se at priserne
springer fra 1000,- til 3000,- så der må vel være nogen forskel.
Håber der er nogen med en viden om dette emne, der har tid til at
hjælpe en begynder.

Carsten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-04-04 09:06

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> springer fra 1000,- til 3000,- så der må vel være nogen forskel.
> Håber der er nogen med en viden om dette emne, der har tid til at

Tja - jeg har haft to forskellige gennem de sidste år. Begge ret smalle
modeller, da jeg mest brugte
dem til surf-udstyr, og der sku' brædtet jo gerne ligge ved siden af.
Den ene var et utroligt billigt tilbud i Bilka en sommer (begge er/var
skibokse) og lavet af ½blød plast.
Fungerede fint, men var lidt blød i det. Ikke at den "hang" over tagbøjlerne
ved belæsning, mere at
når alle sejl var mast i sku' den trykkes lidt her og der for at lukke
ordentligt.
Den anden er en gammel Jet-Set 500 af noget hårdere og tyndere plast. Sammen
tendens til at
være lidt blød i det. Helt sikkert en god ide at huske at lukke den ekstra
haspe i fronten, da den
har et par små revner der. Sikkert forrige ejer, der har glemt det....
Aerro-dynamikken i dem kan jeg egentligt ikke huske at have tetstet, men det
koster jo altid mere
end man håber. Faktisk kører jeg nu med en bil med fast tagbagagebærer og
foretrækker at
have f.eks. ski bundet direkte på af den grund - med mindre vi skal køre
dagligt fra hytte til lift.
De dyre bokse er som regel lavet af glasfiber og har -for de stores
vedkommende- gasdæmpere
til at holde dem åbne. Komfortabelt, men de smalle, billige lever OK med en
"manuel" pind.
Ikea's gamle, hvide "Family" tagboks ses stadig hyppigt i Sverige.
De dyreste er nok dem, der er bygget til bestemte bil-modeller; som regel
stationcars, hvor du
får en boks med integrerede tagbøjler, hvilket gør at boksen kan ligge
ekstremt tæt på taget.
Men her tror jeg også du kommer væsentligt over den pris, du nævner
Mht sikkerhed har jeg kun een gang set et låg til en boks ligger i
nødsporet - sikker en mindre
forglemmelse ved paningen....låste DU den ikke
Fastgørelsen på tagbøjlerne sker med metalbøjler, der stikkes under
tagbøjlen, op gennem
bunden af boksen og der får skiver/møtrikker. Faktisk ingen forskel der.
Nogle fås med remme indeni boksen til fastgørelse af læsset - har aldrig
brugt det.
Mht indbrud tror jeg egentligt at de bløde bokse er sværere at brække op end
de hårde -og
mere sprøde- bokse af glasfiber. Låsene plejer dog at være ganske ringe på
de fleste modeller.
Enkelt har dog spænder, der skal aflåses med hångelås - desværre er der kun
plads til at
montere meget små hængelåse....

Så der er kun een vej: ud og se på nogle forskellige og gør op med dig selv
hvor meget
legetøjet må koste Som sagt ligger de store prisforskelle mest i
materialer og udstyr.
Og så måske et par enkelte mærkevare, som altid.
Og husk så lige at taglæs ændrer bilens køreegenskaber - overlæs kan være
_meget_
farligt ! Både dine tagstænger og din bil har en max belastning !
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Beach

Dato : 01-05-04 01:53

C. Poulsen skrev:
> Jeg står for at købe en tagbox til ferien, er der nogen her der har et
> par gode råd til hvad man skal holde øje med !

Jeg (vi) har selv haft glæde af en PackLine box i 20 år nu. Den er ikke
spec. pæn at se på mere, men der er massere af plads i den og den kan
vel bruges i måske 10 år mere hvis man får skiftet beslag mm.

Boxen er lavet af glasfiber og vægen er vel omkring 3-4mm tyk, så det er
absolut ikke nogen letvægter. Jeg vil tro den vejer omkring 30 Kg. tom.
Men længde og meget bred box gør den perfekt til bla. en Mazda 626, 5
par ski (mine er 2:07 lange), 3 sæt støvler og alt skitøj (dragter,
hurer, luffer mm...)

Vi kan ikke mærke meget til den når vi kører ~160, men får den fuld
skruge og det blæser lidt så skal man ikke være der henne hvor det
begynder at klø i øjenene Jeg var i påsken oppe og ringe på ~185 i
Kassel (Ja ja... Det var ned af bakke) da den gamle mindede mig om at
"kassen" altså burde stå på teknisk museum og at jeg nok skulle lette
lidt på den højre *S* Måske fornuftigt nok. Ved heller ikke selv hvordan
gammelt glasfiber opfører sig ved sådan en belastning.

Den åbnes bagud, og har man en høj bil er dette måske ikke det bedste da
det kan være stært at nå op og losse/læsse.
Er det den høj bil den skal passe til, vil jeg anbefale en der åbnes i
siden. Så kan man finde noget at stå på når man skal op i den.
Der er gaslift til at holde taget oppe.

Jeg er (endnu) ikke ejer af boxen, det er den "gamles" og han har de
sidste 2-3 år snakket om at NU skal må han altså have en ny. Jeg hjælper
ham lidt på vej ved at give ham ret *S* men endnu har han ikke rigtigt
gjort noget ved sagen. Min bagtanke er jo at få lov til at overtage den,
fikse den og bruge den selv)

Da den blev købt for de her 20 år siden var prisen omkring 5.500,- minus
bøjler, hvilket jo er betydeligt mere i dagens tal. Men omregnet i de
ture den har været med på så er vi nede på noget i retning af 100/200,-
pr tur hvilket jeg syntes er en flot pris for en box der aldrig har
givet problemer og still standing...

På min sidste tur i påsken kiggede vi grundigt efter de andre boxe der
var på bilerne og kunne se at de stadig laves i samme design, men var
for dum til at huske at skrive mærkerne ned

En søgning på PackLine gav mig til gengæld et klik til en test fra Norge
du kan læse lidt på her-->
http://www.motor.no/pdf/SkiLastebokser_TestMo0901.pdf
Alle de klik jeg kan finde er stort set på norsk hvilket godt kunne få
mig til at tro du skal søge lidt mere i det høje nord efter forhandlere mm.

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Leif Pedersen

Dato : 01-05-04 22:35

> [...]
> springer fra 1000,- til 3000,- så der må vel være nogen forskel.
> Håber der er nogen med en viden om dette emne, der har tid til at

Du kan se alle THULE tagbokse her, samt tagbøjlere mm.
http://shop.aubu.de/catalog/

Leif