Jens Hansen Enné eller Jens Hansen Ende?
Fra : Toke Nørby

Dato : 29-04-04 20:40

Interesserer man sig for fanø er der et godt link her:
http://www.mitfanoe.dk/

Da jeg havde et spørgsmål vedr. en person fra Fanø, skrev jeg til
webmaster, men har ikke fået noget svar, så jeg kan jo også spørge
her:

Jeg samler på oplysninger om gamle postfolk og ledte efter
oplysninger om Enné, som i to publikationer:

"Fortegnelse og Anciennitetsliste over Personalet ved
Posthusene i Danmark i Januar 1889". Samlet og udgiven af
Johan Heinrich David Koch. Aalborg Stiftsbogtrykkeri 1889.

og

"Fortegnelse og Anciennitetsliste over Personalet ved
Posthusene i Danmark i Januar 1890". Samlet og udgiven af
Christen Mortensen Sillasen. Horsens 1890.

står anført som Jens Hansen Ende. Har en af jer nogensomhelst
mulighed for at fortælle mig, hvornår han skiftede navn til
Enné? På forhånd mange tak for præcise data - eller
henvisning til en person, som måske ved noget om det.

Her er, hvad jeg har om ham:

Enné, Jens Hansen, (Sill og Koch anfører "Jens Hansen Ende"
- ?tjek for navneskift?), (HjN-III, s. 470) f. 04.11.1872 i
Nordby på Fanø, (HjN-III, s. 470) indtr. i postv.
10.10.1888 i Nordby på Fanø, (1671) ? postassistent,
(OM17/1899) 01.06.1899 posteksp. i Varde, (OM34/1906)
01.09.1906 posteksp. ved Nørrejyllands jbp., (OM43/1907)
01.11.1907-31.01.1908 konst. postmester i Terndrup, (kgl.
res. af 11.06.1909, jf. OM27/1909) 01.06.1909 kgl.
udnævnelse i 13de lønningsklasse, (OM11/1910) 15.05.-
15.09.1910 bestyrer af sommerposteksp. i Snekkersten,
(OM2/1917) 01.02.1917 postmester i Nordby Fanø, (under
12.04.1928, jf. OM18/1928) 01.04.1828 kgl. udnævnelse som
postmester som følge af, at hans stilling ved
normeringsloven for 1928-29 er oprykket fra 7. til 6.
lønningsklasse. [Å50.295: afsked 30.09.1940 - check 1939-
bogen for data?] [Å38.377, Å42.196, Å47.195, død 12.02.1949,
NÅ50.295]

De mystiske henvisninger er blot mine referencer!

Da navnet er så specielt, er der jo mulighed for, at een af jer er i
familie med ham - eller hur? PFT mange tak for enhver hjælp.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-04-04 07:31

> Da jeg havde et spørgsmål vedr. en person fra Fanø, skrev jeg til
> webmaster, men har ikke fået noget svar, > --
> Mvh Toke
> http://www.norbyhus.dk/
************
Jeg kan ikke hjælpe med dit spørgsmål, men får nogle år tilbage aftalte jeg
med en arkivar derovre, at jeg skulle sende et billede af et hus i Nordby,
så ville de se om de kunne finde ud hvor det lå.
Jeg hørte aldrig noget, og fik aldrig billedet retur . . . .
Og hva' ka' man så lære af det:
Send altid kun en kopi, og regn ikke med noget.
Flemming Svendsen.

Fra : Toke Nørby

Dato : 30-04-04 12:46

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg hørte aldrig noget, og fik aldrig billedet retur . . . .
>Og hva' ka' man så lære af det:
>Send altid kun en kopi, og regn ikke med noget.

Hej Flemming,
Tak for advarslen. Den omtalte webside ser lidt "død" ud, men derfor
kunne webmaster jo godt svare - mailen er i hvert fald ikke kommet
retur.

Jeg sender aldrig originaler ud af huset og jeg låner heller ikke mine
bøger ud. Jeg har desværre også lidt dårlige erfaringer - med
returnering og behandling af lånte bøger.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Kirsten Andersen

Dato : 02-05-04 22:09

On Thu, 29 Apr 2004 21:39:47 +0200, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
>Enné? På forhånd mange tak for præcise data - eller
>henvisning til en person, som måske ved noget om det.

Hej Toke.

Jeg har mikrokort med kirkebøger fra Nordby, og der
har jeg fundet følgende:

Kirkebog Nordby 1858-1891
Mikrokort C 568-10 3/13
Fødte Mandkjøn
No: 31
Aar og Datum: 1872, 4 Novbr
Barnets fulde Navn:
Jens Hansen Jensen
[Jensen er streget over, og nedenunder står]
Ende
Navn forandret if. Kgl. Bevilling af 16/7 1886.
"Enne" (Kgl. Bev. 2/3 1898)
Daabens Datum i Kirken eller hjemme:
1872, 8 Decembr i Kirken
Forældrenes Navn, Stand, Haandtering og Bopæl:
Blokkedrejer Jes Søren Jensen og Hustru
Anne Cathrine Vinther /: 27 Aar :/ Odden.
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Anne Jensen Styrmand Frederik Laurids
Jørgensens Hustru. Pigen Anne Margrethe Jensen.
Kjøbmand Niels Hansen Ende. Skipper Peder
Hjort Hansen. Ungk. Styrmd. Peder Larsen Vinther.
Hvor anført i det almindel. Jfr.=Reg.:
J 401
Anmærkninger:
Moder. intr. 8 Juli 72.

Med venlig hilsen
Kirsten Andersen.
(Udskift invalid med dk i mail-adresse).

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-05-04 08:05

Kirsten Andersen <gefiona@get2net.invalid> wrote:

>Hej Toke.
>
>Jeg har mikrokort med kirkebøger fra Nordby, og der
>har jeg fundet følgende:
>
>Kirkebog Nordby 1858-1891
>Mikrokort C 568-10 3/13
>Fødte Mandkjøn
>No: 31
>Aar og Datum: 1872, 4 Novbr
>Barnets fulde Navn:
>Jens Hansen Jensen
>[Jensen er streget over, og nedenunder står]
>Ende
>Navn forandret if. Kgl. Bevilling af 16/7 1886.
>"Enne" (Kgl. Bev. 2/3 1898)

...snip

Hej Kirsten - du er en skat
Mange tak! Det var just præcis, hvad jeg gerne ville vide!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/