Nyt nætværk !!!
Fra : Søren

Dato : 29-04-04 22:04

Jeg er ved at ombygge mit hus fuldstændigt og har i den forbindelse trukket
netkabler fra alle rum og ned i kælderen hvor mit kabelmodem sidder.
Jeg skal have mig en router der kan koble minimum 5 pc´er sammen i et
nætværk.og skal også have netkort til alle maskiner.

Er der noget der er bedre end andet og hvad skal jeg købe.
Jeg er rimelig nybegynder med hensyn til netværk så jeg aner faktisk intet
om routere med mere.

Mvh Søren
sht@paradis.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-04 22:25

"Søren" <sht@paradis.dk> wrote:

> [...]
>Jeg skal have mig en router der kan koble minimum 5 pc´er sammen i et
>nætværk.og skal også have netkort til alle maskiner.

Det er svært at finde bredbåndsroutere der har mere end 4 LAN porte...

Men supplerer du bredbåndsrouteren med en 8-ports switch er du godt kørende.

<mlr>

Fra : Per Munster

Dato : 30-04-04 08:24

Du skal have din internet-forbindelse et eller andet sted - hos tdc f.eks.
Køb en router (adsl) hos dem. Det gøres ikke billigere, hvis du tager
konfigurering i betragtning.

Hvis du ikke har købt kabler og så videre, så overvej alvorligt at køre
trådløst. Det skåner dit hus og måske kan du sætte senderen (accesspoint)
op, så det ikke er synligt i det daglige område.

Kik efter linksys ved www.proconsult.dk - de har en meget overskuelig
web-site.

Der er både 11 mbit og 54 mbit, men tag det ikke så alvorligt, for din
internetforbindelse vil være flaskehalsen.

Du kan slutte dig på et accesspoint med både en usb-enhed, med et pci-kort
(indbygget) eller med en netværksenhed. Det sidste er det dyreste, men synes
også at være det mest velfungerende. Navnene er f.eks. wpc11, wet11, wap11
og så husker jeg ikke navnet på usb-enheden. Hvis vi bliver i 11 mbit
familien, så er netstandarden 802.11b.

Man kan uden videre blande fabrikater, så længe man arbejder inden for samme
standard.

Husk sikkerhed - mac-nummer kontrol og/eller kryptering.

/Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 30-04-04 08:53

Per Munster wrote:

> Husk sikkerhed - mac-nummer kontrol og/eller kryptering.

Ikke noget med "eller". Der skal kryptering på, hvis det skal være
sikkert. MAC-kontrol sikrer ikke effektivt mod indtrængning.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-04 16:14

"Per Munster" <nospam@spamstrip.net> wrote:

>Hvis du ikke har købt kabler og så videre, så overvej alvorligt at køre
>trådløst. Det skåner dit hus og måske kan du sætte senderen (accesspoint)
>op, så det ikke er synligt i det daglige område.

Med 5 maskiner eller mere er trådløst net ikke sagen

Der bør man køre over kabel...

<mlr>