Subdomæner!!!
Fra : Jan

Dato : 29-04-04 11:41

Hej...
Jeg har fået følgende skabelon af mit webhotel (www.freepaq.dk)

<?php
if (eregi("jan\.skovgren\.dk", $HTTP_HOST)) {
header("Location: /jan/");
} else {
header("Location: /main/");
}
?>

Ok…. Det har jeg fået til at virke, men:

Når jeg taster f.eks. www.jan.skovgren.dk ind i browseren viser
den:

www.jan.skovgren.dk/jan i browseren.

Kan det ikke laves om til kun at vise www.jan.skovgren.dk?

og når den bare starter på www.skovgren.dk står der nu
www.skovgren.dk/main/ det skal helst bare være www.skovgren.dk

Har set det andre steder at det kan lade sig gøre, men jeg kan
ikke helt finde udad hvordan?

Mvh

Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-04-04 12:52

Jan wrote:
> [...]
> www.skovgren.dk/main/ det skal helst bare være www.skovgren.dk
>
> Har set det andre steder at det kan lade sig gøre, men jeg kan

Det kan det da, men det sætter bare krav til dit system.

Du kunne jo analysere HTTP_HOST variablen og se om du har noget indhold
i en evt database der passer til den request der kommer.

ex:

if (strpos(">>.".$_SERVER['HTTP_HOST'],'jan') {
find og vis jans side.
}
else {
gør noget andet...
}

--
excuse of the day : BNC (brain not connected)
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 13:00

okaaaaay.....
Nu er jeg ikke helt med... har kodet HTML og PHP i 3-4 mdr.

Så du må gerne uddybe lidt?

ellers mange tak!
Mvh Jan

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-04-04 13:59

Jan wrote:
> okaaaaay.....
> Nu er jeg ikke helt med... har kodet HTML og PHP i 3-4 mdr.
>
> Så du må gerne uddybe lidt?

oki, jeg trænger alligevel til en pause ;)

i din index fil /index.php
----------------------------------
if (strpos('>>'.$_SERVER['HTTP_REQUEST'],'jan') {
include ('jan/index.php');
}
else {
include ('main/index.php');
}
----------------------------------

i din main/index.php
----------------------------------
hej jeg hedder "main" hvad hedder du?
----------------------------------

i din jan/index.php fil
----------------------------------
hej jeg hedder "jan" hvad hedder du

excuse of the day : old inkjet cartridges emanate barium-based fumes
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 14:46

Den siger fejl:
Parse error: parse error in
/mnt/dkcphnas003/www/s/n/skovgren.dk/index.php on line 2

nå jeg prøver dit eksempel...

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-04-04 14:55

Jan wrote:
> Den siger fejl:
> Parse error: parse error in
> /mnt/dkcphnas003/www/s/n/skovgren.dk/index.php on line 2

det kan jeg se ;) og når jeg fortæller dig det ved du det også godt

ret:
if (strpos('>>'.$_SERVER['HTTP_REQUEST'],'jan') {
til:
if (strpos('>>'.$_SERVER['HTTP_REQUEST'],'jan')) {

--
excuse of the day : Yeah, yo mama dresses you funny and you need a
: mouse to delete files.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 16:39

Jeg får denne fejl:
Parse error: parse error in
/mnt/dkcphnas004/www/s/n/skovgren.dk/main/index.php on line 2

------index.php-------den der ligger lige på "roden"
------index.php slut-------

------main/index.php------- i mappen "main"
<?PHP
hej jeg hedder "main" hvad hedder du?
?>
------main/index.php slut-------

------jan/index.php-------- i mappen "jan"
<?PHP
hej jeg hedder "jan" hvad hedder du
?>
------jan/index.php slut--------

Ovenstående er alt hvad jeg har!!!
Hvad er der galt Ulrik???

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-04-04 16:54

On Thu, 29 Apr 2004 15:39:05 +0000 (UTC), Jan <jan@skovgren.dk> wrote:

>------main/index.php------- i mappen "main"
><?PHP
>hej jeg hedder "main" hvad hedder du?
>?>
>------main/index.php slut-------

Du har helt almindelig tekst indeni PHP-kode. Enten skal du fjerne de
to PHP-tags, eller også skal du smide det ind i en print, fx:

--- main/index.php ---
hej jeg hedder "main" hvad hedder du?
---

eller

--- main/index.php ---
<?php
print 'hej jeg hedder "main" hvad hedder du? ';
?>
----

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 17:18

Ok.. nu virker "main" , men der sker intet når jeg skriver
www.jan.skovgren.dk, så viser den stadigvæk main (index.php)
Lige hvad jeg skriver: blahblah.skovgren.dk så skriver den stadigvæk
main...
Hvad er der nu galt? Siden den ikke "Linker" til jan mappen?
Mvh
Jan

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 17:24

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-04-04 20:44

Jan wrote:
> [...]
> main...
> Hvad er der nu galt? Siden den ikke "Linker" til jan mappen?

prøv i din "hoved" index.php fil at erstatte:
-------------------

Fra : Jan

Dato : 30-04-04 08:13

Thaaaaaaaaaaank you!!! ULRIK RULES!!!
Nu virker eksemplet, men så må vi se om jeg kan få det til at virke på
den rigtige side....
Go' weekend

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 30-04-04 09:39

Jan wrote:
> Thaaaaaaaaaaank you!!! ULRIK RULES!!!
> Nu virker eksemplet, men så må vi se om jeg kan få det til at virke på
> den rigtige side....
> Go' weekend

no prob.
- det er jo det vi er her for ;)
held og lykke med den videre fær...

--
excuse of the day : You need to upgrade your VESA local bus to a
: MasterCard local bus.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-04 13:20

Jan skrev:

>Jeg har fået følgende skabelon af mit webhotel (www.freepaq.dk)

Det er en skabelon til det jeg kalder virtuelle subdomæner. De er
ikke rigtige, og derfor ser det 'forkert' ud i adresselinjen.

>Når jeg taster f.eks. www.jan.skovgren.dk ind i browseren viser
>den:
> www.jan.skovgren.dk/jan i browseren.

Ja.

>Kan det ikke laves om til kun at vise www.jan.skovgren.dk?

Nej.

Så skal du have et ægte subdomæne, hvilket vil sige at din
udbyder skal sætte en navneserver op for "jan.skovgren.dk".

>og når den bare starter på www.skovgren.dk står der nu
>www.skovgren.dk/main/ det skal helst bare være www.skovgren.dk

Det burde ikke være noget problem.

Du har et sted en mappe der hedder "main". Flyt bare alle filerne
fra main op i dens stammappe. Derefter skal du rette i din
skabelon så der står:

else {
header("Location: /");
}

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-04-04 13:58

On Thu, 29 Apr 2004 14:19:39 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Så skal du have et ægte subdomæne, hvilket vil sige at din
>udbyder skal sætte en navneserver op for "jan.skovgren.dk".

Eh, nu blander du DNS-terminologi ind over, hvilket er unødvendigt.

Der er ikke brug for nogen DNS-ændringer til at lave det, der ønskes,
men blot en selvstændig virtual host i webserveren.

Fra : Jan

Dato : 29-04-04 15:03

Jeg har også prøvet dit eks. med:

else