P4 kontra Celeron.
Fra : Nicolai

Dato : 29-04-04 20:02

Der er jo ingen tvivl om at Celeron er billigere end P4 og jeg ved da at en
af forskellen er cachen. Men hvad ændre nævneværdige forskelle er der på de
2 processor typer?

Nic

Fra : Brian Lund

Dato : 29-04-04 20:50

> [...]
en
> af forskellen er cachen. Men hvad ændre nævneværdige forskelle er der på

Hastigheden...

Det kan godt være en Celeron koster det halve, til gengæld er den mindre end
halv så hurtig...

Brian

Fra : Nicolai

Dato : 30-04-04 08:41

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message

> Hastigheden...
>
> Det kan godt være en Celeron koster det halve, til gengæld er den mindre
end
> halv så hurtig...

Altså, det vil sige at en 2 GHz Celeron er mindre end halvt så hurtig som en
2 GHz P4? Ja, det er jo en væsentlig forskel. Så blev jeg da lidt vildledt
af betegnelsen 2 GHz, da jeg ikke troede forskellen i hastigheden var så
stor.
Så gør jeg som jeg har gjort hidtil, holder mig fra Celeron. Jeg synes bare
der bliver lavet rigtig mange bærbare med Celeron processor og jeg leder
efter en bærbar.

> Brian

Nic

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 10:09

Nicolai wrote:

> Altså, det vil sige at en 2 GHz Celeron er mindre end halvt så hurtig som en
> 2 GHz P4? Ja, det er jo en væsentlig forskel.

Nemlig.
Jeg tror det bedste eksempel kom, da nogen opgraderede fra en T-Bird
1400 til en Celeron 2800, og klagede over (her) at det nye system
føltes langsommere..

Fra : Kenneth

Dato : 30-04-04 17:51

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote:

> [...]

Det er måske lige groft nok, men den vil være markant langsommere...

> Nemlig.
> Jeg tror det bedste eksempel kom, da nogen opgraderede fra en T-Bird
> 1400 til en Celeron 2800, og klagede over (her) at det nye system
> føltes langsommere..

Her er en test af Celeron 2800, hvor den bl.a. sammenlignes med P4-2.4 og
AMD XP2500+ Barton. Celeron klarer sig faktisk acceptabelt i visse
kontorapplikations-benchmarks, men generelt falder den igennem. I flere
spil yder en AMD XP2500+ Barton ca. dobbelt så godt og sjældent under 30%
bedre. De to cpu'er koster ca. det samme...

http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD03MjA=

--
Mvh Kenneth

Fjern en mail fra min emailadresse.
Remove one mail from my email address.

Fra : Leony

Dato : 30-04-04 13:53

In news:vqnkc.33$e27.32@news.get2net.dk,
Nicolai typed:

> Så gør jeg som jeg har gjort hidtil, holder mig fra Celeron. Jeg
> synes bare der bliver lavet rigtig mange bærbare med Celeron
> processor og jeg leder efter en bærbar.

Celeron er billig.
Bærbare med Celeron er billige.
Forbrugerne kan lide billige produkter.

Mange bliver villedt af hastigheden.
Hvorfor købe en bærbar med 1,5 GHz Centrino til 17000 kr, når man kan få
en 2 GHz til 8000 kr.

Hvis du vil have en bærbar, så sørg for at få en uden desktopprocessor.

Der er sikkert flere tips i news:dk.edb.hardware.baerbar

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-05-04 11:16

[posted and mailed]

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> wrote in

> Så gør jeg som jeg har gjort hidtil, holder mig fra Celeron. Jeg synes
> bare der bliver lavet rigtig mange bærbare med Celeron processor og
> jeg leder efter en bærbar.

Gå efter en Intel Centrino eller P4-Mobile - vær sikker på at det ikke er
en Desktop CPU der sidder i den bærbare, da en sådan bruger for meget
strøm.

Jeg har en Centrino 1.3GHz i min Dell Latitude D600 og den performer
faktisk ganske udemærket. Mange siger at en Centrino 1.6GHz ligger på
performance niveau med en 2.4GHz P4. Det skal nok passe, min stationære har
netop sådan en P4 og den er faktisk ikke voldsomt meget hurtigere. En del
af forskellen skyldes desuden at harddisken i den bærbare ikke er særlig
hurtig i forhold til SATA disken i min stationære.

Så hvis du vil have god performance i en bærbar er de ekstra penge til en
7200rpm 2½" HD givet ganske godt ud - HD og RAM er væsentlige faktorer i
enhver PC og har man købt en laptop der er lige lidt for langsom så kan man
få den hevet op ved hårene ved at opgradere HD og RAM i den - CPU er
bestemt ikke alt i en sådan. En anden ting er at de nye 7200 rpm HD til
bærbare næsten er lige så støjsvage som en 4200rpm model - de performer
bare langt (og jeg mener virkelig langt) bedre end en 4200rpm.

Mvh.
Flemming

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-05-04 15:44

"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Gå efter en Intel Centrino eller P4-Mobile - vær sikker på at det ikke er
> en Desktop CPU der sidder i den bærbare, da en sådan bruger for meget

Processoren i en Centrino maskine hedder ikke Centrino.
Den hedder Pentium M eller kodenavn Banias.
Centríno er et navn for en sammensætning af Pentium M + chipsæt + noget
trådløst netværk.
Det er altså ikke navnet på processoren, det er en del mere end det.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-05-04 16:33

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in

> [...]
> noget trådløst netværk.
> Det er altså ikke navnet på processoren, det er en del mere end det.

Jeps, jeg undlod at skrive det da jeg selv synes det kun bidrager til
forvirringen. Der er så vidt jeg lige husker ikke ret mange producenter der
decideret reklamerer med at der er en Pentium-M CPU i deres laptops, men
måske husker jeg forkert. Hvis man absolut vil have det hele med kan man jo
også begynde at beskrive at der om meget kort tid kommer en 2GHz Pentium-M
med 2MB cache - kodenavn 'Dothan', at der både findes Celeron og Celeron-M,
PIII og PIII-M osv :) Og for at gøre det hele rigtig indviklet så kommer
der også Celeron-M med Dothan kerne :)

God weekend
Flemming

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-05-04 18:18

"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
Celeron-M,
> PIII og PIII-M osv :) Og for at gøre det hele rigtig indviklet så kommer

Personligt synes jeg det forvirrer mere at bruge forkerte betegnelser.
De fleste reklamerer med "Centrino teknologi" (hvad det så end skal betyde)

Tror nok det er i 2006 eller 2008 at intel vil udsende Pentium M til
desktop.
De har åbenbart endligt indset at deres P4 og netburst arkitekturen ikke er
helt så god som de håbede på.
Så på det tidspunkt vil intel også gå bort fra at have høje MHz, hvad de så
vil bruge vides ikke, men måske en form for PR Rating?
Der vil også blive lagt mere vægt på lavt strømforbrug og lavt støjniveau.
Noget af en ko vending må man sige.

BTW: Pentium M bygger på PIII arkitekturen så vidt jeg husker.

> God weekend

Jo tak i lige måde.