MSSql og blobfelter - performance
Fra : Chrisser

Dato : 29-04-04 10:04

Hej

Hvilke fordele/ulemper vil der være ved at opbevare tif filer i blobfelter
fremfor bare at have dem liggende som .tif ?
Der er mange af dem og de skal kunne vises via intranet ved klike på et
link...snitstørrelse 50 kb.

- som i nok kan høre ved jeg intet om blobfelter og jeg synes ikke google er
mig særlig behjælpelig i dette tilfælde...hvis der er nogen der sidder med
nogle gode links til dette vil det også være fint.

Mvh
Chrisser

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-04 04:39

Chrisser wrote:

> Hvilke fordele/ulemper vil der være ved at opbevare tif filer i blobfelter
> fremfor bare at have dem liggende som .tif ?

Fordele og ulemper skal nok afvejes i de enkelte tilfælde i forhold til den
givne infrastruktur. Hvis man eksempelvis ikke ønsker at åbne for file
shares på sin FW/database server, er det nok mere et must, at have dem
liggende i DB'en. Omvendt kan man sige, at det gør databasen
uforholdsmæssigt stor, og gør recovery time ekstra lang.
Lægger man derimod filerne på en særskilt fil-server, påtager man sig en
ekstra administrations byrde.

> Der er mange af dem og de skal kunne vises via intranet ved klike på et
> link...snitstørrelse 50 kb.

Når det er til I*net brug, vil jeg mene, det er bedst at lægge filerne i
web-scopet, og opbevare link's i databasen. At lægge filerne i databasen
giver et unødigt overhead i forhold til performance.

> - som i nok kan høre ved jeg intet om blobfelter og jeg synes ikke google
> er mig særlig behjælpelig i dette tilfælde...

Så vidt jeg husker, har emnet været diskuteret masser af gange ovre i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.* grupperne. Du kan prøve at google
der.

> hvis der er nogen der sidder
> med nogle gode links til dette vil det også være fint.

Desværre ikke, men jeg kan ikke forestille mig, der er noget endegyldigt
svar.

Stig Johansen

Fra : Chrisser

Dato : 30-04-04 07:59

Stig Johansen wrote:

> [...]
> lang.
> Lægger man derimod filerne på en særskilt fil-server, påtager man

Jeg kan godt se problemstillingen...

> [...]
> filerne i web-scopet, og opbevare link's i databasen. At lægge
> filerne i databasen giver et unødigt overhead i forhold til

Det drejer sig om indscannede fakturaer, de skal arkiveres men der skal
stadig være adgang til at se dem via Intranet. Vi snakker vel mellem 10 og
50 af disse om dagen ( forestil dig hvordan det ser ud efter et halvt år )
så jeg håbede at der var en smart måde at opbevare dem på.

> Så vidt jeg husker, har emnet været diskuteret masser af gange ovre
> i dk.edb.internet.webdesign.serverside.* grupperne. Du kan prøve at
> google der.

Jeg bruger flittigt disse grupper
- og i forhold til fotoalbums og lignende og der ville jeg også altid
anbefale at lægge billederne for sig og links i databasen. Jeg er inde i en
større målestok her
- og min chef bliver ved med at påstå at der er en performancemæssig
besparelse ved blobfelter - de er smarte sådan nogen. Jeg tror det ikke
selv, men det er jo ikke helt nok...derfor ville jeg gerne have fat i nogle
konkrete oplysninger om hvad der sker når man lægger en tif i sådan et felt.

Sikkert ikke

Chrisser

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-04-04 10:48

On Fri, 30 Apr 2004 08:58:56 +0200, Chrisser wrote:

> - og i forhold til fotoalbums og lignende og der ville jeg også altid
> anbefale at lægge billederne for sig og links i databasen

Jeg forstår ikke "altid". Som jeg ser det, er billeder en fuldt legitim
datatype, der principielt ikke behøver at være forvist fra et DBMS. Hvis
man er bange for performance-problemer, må man ty til caching på et
passende led i kæden fra original-data (billedet i databasen, i dette
tilfælde) til slutbrugeren.

> - og min chef bliver ved med at påstå at der er en performancemæssig
> besparelse ved blobfelter

Jeg kan ikke umiddelbart se performance som et argument for at putte
billeddata i et DBMS. Men jeg kan se alle de almindelige argumenter, der
normalt benyttes for RDBMSer: referentiel integritet,
transaktions-faciliteter, uendelige forespørgselskombinationer, osv. Så
snart du adskiller billeddata fra de relaterede data (ved at gemme selve
billedet som filer), introducerer du risikoen for inkonsistens: Billedet
kan blive slettet, uden at relaterede data slettes eller modificeres.

Hvis I er bange for pladsproblemer, må I komprimere dem på passende vis
(evt. lægge originalerne på en eller anden form for fjernlager). Dette
gælder uanset om I gemmer dem i DBMS eller som enkeltstående filer.

Hvad I skal gøre i det _konkrete_ tilfælde, må blive en afvejning af en
masse faktorer, og kun I kan foretage afvejningen.

Fra : Chrisser

Dato : 03-05-04 08:19

Troels Arvin wrote:
> [...]
> introducerer du risikoen for inkonsistens: Billedet kan blive
> slettet, uden at relaterede data slettes eller modificeres.

Jeg har ikke rigtig tænkt på eventuel inkonsistens, men jeg har en
formodning om at hvis jeg ikke adskiller billeder og data så bliver det hele
meget tungt at danse med. De relaterede data skal tilgås meget - billederne
skal der bare være mulighed for at se hvis brugeren vil, hvilket måske vil
være max én gang af fem...
De relaterede data skal nok komme til at hænge godt sammen, men jeg bliver
mere og mere overbevist om at selve billederne skal være for sig...

> [...]
> vis (evt. lægge originalerne på en eller anden form for
> fjernlager). Dette gælder uanset om I gemmer dem i DBMS eller som

Ja det bliver nok enden på det

> Hvad I skal gøre i det _konkrete_ tilfælde, må blive en afvejning
> af en masse faktorer, og kun I kan foretage afvejningen.

Det er jo lige det
Jeg ville simpelthen have noget nogle flere vinkler på det for at forminske
risikoen for at tage en forkert beslutning...

Chrisser

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-05-04 07:01

Chrisser wrote:

> [...]
> selv, men det er jo ikke helt nok...derfor ville jeg gerne have fat i
> nogle konkrete oplysninger om hvad der sker når man lægger en tif i sådan

På hvilket niveau vil du vide mere konkret?
- Internt i databasen?
- Performance gain/penalty i forhold til SQL/programmering? (skal måske over
i d.e.programmering)

Stig Johansen

Fra : Chrisser

Dato : 03-05-04 08:09

Stig Johansen wrote:

> På hvilket niveau vil du vide mere konkret?
> - Internt i databasen?
> - Performance gain/penalty i forhold til SQL/programmering? (skal
> måske over i d.e.programmering)

Internt i databasen. Jeg har faktisk ikke styr på hvordan de ligger når de
ligger i ef blobfelt - det kodemæssige skulle jeg nok finde ud af hvis det
skal være.
Jo, og så vil jeg gerne have bekræftet min tro på at billederne ikke bliver
hurtigere at hente ind i en browser "bare fordi" de ligger i blobfelter frem
for som filer.

Chrisser