Dødsårsag? Carbuncelus faciei
Fra : Svenn Trønning

Dato : 26-04-04 15:44

Hej NG.
Som dødsårsag står der i 1887 Carbuncelus faciei. Det første får jeg til
materiedannelse i og under huden med flere delvis sammenhængende centre og
faciei er da ansigt, mener jeg.

Jeg kan ikke få det til at stemme. Hvad er det

På forhånd tak

Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-04-04 17:26

"Svenn Trønning" <@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG.
> Som dødsårsag står der i 1887 Carbuncelus faciei. Det første får jeg til
UHA den er svær.
Har været lidt rundt på nettet, men uden resultat.
Dog ramlede jeg ind i et svar til en spørger i DIS:
citat
"På Lis B. Jensen's hjemmeside, er der en flink læge, der svarer på
spørgsmål om anernes dødsårsager :

http://home1.stofanet.dk/lisbjensen/slaegtsforskning/ "
Citat slut.

Uden ansvar
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Per Lilje

Dato : 26-04-04 17:52

Ja, jeg er ganske sikker på at faciei betyr "i ansiktet".

Per B. Lilje

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-04-04 19:52

Scripsit Svenn Trønning:

> Som dødsårsag står der i 1887 Carbuncelus faciei. Det første får jeg
> til materiedannelse i og under huden med flere delvis
> sammenhængende centre og faciei er da ansigt, mener jeg.

Carbunculus faciei betyder "Byld i ansigtet" og er jo ikke rigtig
nogen dødsårsag men velsagtens i situationen det mest prominerende
symptom på den sygdom som tog livet af staklen. Hvad var alderen ved
dødens indtræden? Der er ikke mange dødelige sygdomme som typisk
medfører (isoleret?) byldelignende dannelse(r?) i ansigtet.

Lars Erik Bryld

Fra : Svenn Trønning

Dato : 26-04-04 20:50

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dødens indtræden? Der er ikke mange dødelige sygdomme som typisk
> medfører (isoleret?) byldelignende dannelse(r?) i ansigtet.

Han var 57 år og Politi-og fattiglæge.
mvh
svenn trønning

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-04-04 08:49

Scripsit Svenn Trønning:

> Han var 57 år og Politi-og fattiglæge.

En teori som spøgte i baghovedet på mig var ubehandlet langvarig
syfilis, som kan give store (byldelignende) vævshenfald i ansigtet. En
anden var kræft med hudmetastaser. En stafylokokbyld med sekundær
blodforgiftning er da en mulighed, men noget teoretisk selv uden
antibiotika. Det var i hvert fald ikke den største dræber i
før-antibiotika æraen.

Lars Erik Bryld

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 26-04-04 20:24

Min lægeven igen:

Hej Niels

Hvorfor går du så højt op i dødsårsager? Har du ikke andet at tage dig til?

Læser du til bedemand?

Det følgende er fra min gamle kliniske ordbog:

Carbunculus:

Karbunkel, brandbyld. Kompleks af furunkler, som regel fremkaldt af

stafylokokker.

(Furunkel: Betændelse omkring hårfolliklens dybere dele, ledsaget af

vævshenfald og forårsaget af stafylokokker)

faciei: lokaliseret til ansigtet.

Altså er "Carbuncelus faciei" = en stor væmmelig byld i ansigtet.

Den kan man dø af hvis den medfører spredning af bakterier til blodet og

videre til diverse organer, og uden man har et effektivt antibiotikum til

rådighed.

Hilsen

Peter

Fra : Svenn Trønning