Hidsigfeber
Fra : Arkivet Vinderup

Dato : 16-04-04 14:37

Vi har en 'kunde', der har fundet en familie, der i 1811 inden for få dage
alle døde af hidsigfeber.
Er der nogen, der ved hvad hidsigfeber er?

Kurt Guldbæk
Vinderup Egnshistoriske Arkiv

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-04-04 18:52

"Arkivet Vinderup" <arkivet-vinderup@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Vi har en 'kunde', der har fundet en familie, der i 1811 inden for få dage
> alle døde af hidsigfeber.
> Er der nogen, der ved hvad hidsigfeber er?

Hej Kurt,

Hvis du deler ordet, og søger med "hidsig feber" på Google, får du en bunke
forklaringer og eksempler.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-04-04 18:26

Jeg spurgte i den tyske genalogigruppe om, hvad Hitzfieber var. Hitzfieber
er = tyfus.

Inger Buchard

Fra : Larsen

Dato : 17-04-04 12:19

Jeg har engang modtaget følgende forklaring:
I følge en tysk lægeordbog betyder det varm, febersyg
dvs. febersyge = tyfus.

Med venlig hilsen,
Larsen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 19-04-04 17:01

Jeg takker meget for svarene.

Kurt Guldbæk

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 20-04-04 13:14

Jeg har spurgt mig for hos min læge-ven og fik nedenstående besvarelse
Kort sagt: ikke nogen bestemt diagnose kan knyttes til udtrykket

mvh
Niels Nybo jakobsen

Hvis man kender sin Holberg, så kan følgende citater måske hjælpe:
1.
"Leander: Jeg forstaar nok; men det er noget vanskeligt. Dog skal jeg gribe
mig an for hendes Skyld; ellers er det ti Gange saa vanskeligt som det
andet.
Første Pige: Men min Herre! Maatte jeg tale noget med ham i Eenrum? Jeg vil
ikke, at Gjertrud skal høre det. Jeg er saa forskrækkelig plaget at Syn om
Natten, nu kommer mig eet Mandfolk for, nu et andet, som forhindrer mig at
sove; tilmed brænder mit Legeme altid, ligesom jeg havde en hidsig Feber.

Leander: Jer tjener ikke at ligge alleene da, mit Barn! Men I skal bede
enten Tjeneren eller Kudsken at sove hos jer, dog med de Vilkaar, at de gjør
jer ingen Skade.

Første Pige: Nej, det tør jeg ikke vove paa. "

2.

"Ligeledes maa det være en bestandig Regel for en Reformator, at han gaaer
Skrit for Skrit frem, at han lemper Medicinen efter Statens Svaghed og
Beskaffenhed, og giver ikke stærkere Doses, end den kand taale: thi daglig
Erfarenhed viser, at ved præcipitante Reformation Staten heller forderves
end forbedres, ligesom ved violente Medicine en Qvartan- kand forvandles til
en hidsig Feber. "

3.

"Man undskylder hos en Febricitant det som fordømmes hos en Miltsotig: naar
een raser udi en hidsig Feber, heder det simpliciter en Phantasie, som
reiser sig af Sygdommens Heede; men naar miltsyge og hysteriske Passioner
have saadan Effect, heeder det, at GUD haver straffet et Menneske, og
gemeenligen betegnes med den Talemaade, at GUD haver taget sin Hellig Aand
bort. "

Andre citater (ikke Holberg):

1

"Anno 1856. Stephen Hendrik Schipper, født i Veendam, hollandsk styrmand af
skibet "Gesina" capitain H. S. Pinksterboer, 26 år, hidsig feber. "

2

"78 år. 13. 28. Feb. 5. Mar. Niels Petersen. Født i Waldbye, tjenestekarl
Død af hidsig feber. 20 år. ... Død af hidsig feber. 66 år. 51. 29. ... "

3

"I Resens Atlas nævnes det, at der ud af den hårde klint bestandigt flyder
en kilde med det reneste, ferske vand. Sømænd, som sejlede forbi og manglede
fersk vand, fik hjælp derfra og der var mange, der, når de plagedes af
feberhede, hentede vand fra kilden for at lave en drik, der når vandet var
kogt og blandet med ribssaft, var mere behageligt end nogen anden slags
drik. Danske Atlas I derimod fortæller, at vandet er dårligt. En mand, der
drak deraf, faldt i "hidsig feber" og måtte holde senden i 8 uger."

Håber det opklarer sagen!

Det ser ud til at betegnelsen "hidsig feber" eller "hidsigfeber" går på en
høj feber og farlig tilstand uden at årsagen til denne feber er klarlagt,
formentligt forårsaget af mange forskellige årsager. Betegnelsen er
gammeldags, bliver ikke brugt mere, idet vi nu tror vi har bedre styr på
sygdomsårsagerne. På dødsattesterne skriver vi nuomdags aldrig død af
"hidsigfeber" - vil blive afvist af Sundhedsstyrelsen. Til gengæld må vi
gerne skrive død af "hjertestop", det bliver godkendt, men sådan er der så
meget.