www.gedcom-nordic.org opdateret
Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-04-04 16:09

www.gedcom-nordic.org

Er nu blevet opdateret med menupunkter, således at det er lettere at finde
rundt på siderne.
De første testresultater kan nu også ses.

Men der mangler mange programmer at få testet og ikke mindst klassifiseret.
Derfor efterlyses der GEDCOM filer fra andre programmer.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - webmaster www.gedcom-nordic.org

Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 12-04-04 19:06

In article <407ab119$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
<support@bk6.dk> wrote:

> [...]
>
> Men der mangler mange programmer at få testet og ikke mindst klassifiseret.
> Derfor efterlyses der GEDCOM filer fra andre programmer.

Hvis du legger inn en link på sidene hvor det fremgår klart hvor
gedcom-filer evt. skal sendes, så skal ihvertfall jeg sende deg en
gedcom-fil fra Reunion 8 for mac.

--
Stein Ole Kjær
steinole@broadpark.no.nospam

Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-04-04 20:24

"Stein Ole Kjær" <steinole@broadpark.no.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Hvis du legger inn en link på sidene hvor det fremgår klart hvor
> gedcom-filer evt. skal sendes, så skal ihvertfall jeg sende deg en

Det skulle gerne være mere tydeligt nu - men du kan sende GEDCOM filen(er)
til webmasteren - oxholm @ oncable.dk (fjern mellemrum)

Fra : torleif haugødegård

Dato : 12-04-04 20:46

On Mon, 12 Apr 2004 17:09:09 +0200, <support@bk6.dk> wrote:
>www.gedcom-nordic.org
>

>Er nu blevet opdateret med menupunkter, således at det er lettere at finde
>rundt på siderne.
>De første testresultater kan nu også ses.

Siden
http://www.gedcom-nordic.org/testprocedurer.htm
er ikke synlig i hele sin bredde.

Ad Testprosedyrene:
- Hvem tester og vurderer resultatene?
- De presenterte resultater ser bare ut til å være en vurdering av
programmets loggfil etter importen. Hva er begrunnelsen for denne
metoden? Det er resultatet i programmet som er avgjørende, ikke
loggfilens innhold.
- Det finnes ingen ferdig testfil, den er 'prebeta', og da er testing
p.t. ikke så aktuelt (fordi resultatet kan endre seg om testfilen
endres)

>Men der mangler mange programmer at få testet og ikke mindst klassifiseret.
>Derfor efterlyses der GEDCOM filer fra andre programmer.

Hva skal filen(e) inneholde av data?

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-04-04 21:45

> Siden
> http://www.gedcom-nordic.org/testprocedurer.htm
> er ikke synlig i hele sin bredde.

Hmmm - kikker på det
Siderne skulle være tilpasset en skærm opløsning på 1024*768
Send eventuelt et print screen - det gør det lettere at se for mig hvordan
det ser ud hos dig.

> Ad Testprosedyrene:
> - Hvem tester og vurderer resultatene?
> - De presenterte resultater ser bare ut til å være en vurdering av

Ja i første omgang skal der være nogle resultater, således at der er et
grundlag for en vurdering.
Jeg håber på at det kan blive en gruppe af personer der fremlægger et enig
vurdering på grundlag af test der er foretaget.
Ideen er også at alle test resultater skal være tilgængelige således at der
ikke er noget at skjule.

> programmets loggfil etter importen. Hva er begrunnelsen for denne
> metoden? Det er resultatet i programmet som er avgjørende, ikke
> loggfilens innhold.

Du har delvist ret.
Men hvis et program ikke kan importer enkelte dele af en GEDCOM fil vil der
(bør) komme en logfil med besked om hvad der ikke er importeret.
Det giver det første billede af hvor godt et program er i funktionen import.
På samme måde vil en eksport til en gedcom fil kunne se hvilke koder der
anvendes og hvorledes de anvendes i forhold til GEDCOM standarden.

> - Det finnes ingen ferdig testfil, den er 'prebeta', og da er testing
> p.t. ikke så aktuelt (fordi resultatet kan endre seg om testfilen
> endres)

Det er klart - ændres test-gedcom-filen vil det have indflydelse på
resultatet. Og dermed måske ikke være sammenligt med øvrige resultater.
Men indtil nu det bedste test grundlag.

> Hva skal filen(e) inneholde av data?

Hvis du henter Test-programpakken - som du kan hente på denne adresse
direkte: http://www.gedcom-nordic.org/vaektoj/prebeta.zip
Denne pakke indeholder test GEDCOM filen med relevante data i forhold til en
import og efterfølgende eksport til en gedcom fil fra programmet.
De to GEDCOM filer vil så kunne indgå som grundlag for en undersøgelse,
hvorefter test resultatet kan fremlægges.

www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : torleif haugødegård

Dato : 13-04-04 18:40

On Mon, 12 Apr 2004 22:45:28 +0200, <support@bk6.dk> wrote:
> [...]

Hva er svaret her?

>Men hvis et program ikke kan importer enkelte dele af en GEDCOM fil vil der
>(bør) komme en logfil med besked om hvad der ikke er importeret.
>Det giver det første billede af hvor godt et program er i funktionen import.
Men altså ikke et 100% pålitelig eller riktig bilde, derfor er bare en
manuell kontroll av innleste data det endelige resultat.

>Det er klart - ændres test-gedcom-filen vil det have indflydelse på
>resultatet. Og dermed måske ikke være sammenligt med øvrige resultater.
>Men indtil nu det bedste test grundlag.

Det bør heller jobbes med den endelige testfil, før testene kjøres og
presenteres som (halv)sannheter på Internett. emrm.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 13-04-04 19:08

On Tue, 13 Apr 2004 19:39:59 +0200, torleif haugødegård <tha@tha.no>
wrote:

> [...]
>>
>Det bør heller jobbes med den endelige testfil, før testene kjøres og
>presenteres som (halv)sannheter på Internett. emrm.

Kan man være positiv og konstruktiv og heller bidra enn å kritisere
alle mulige tiltak ?

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : birgit

Dato : 15-04-04 22:27

Og hvad bruges de gedcom filer so til
Birgit

Fra : aafe

Dato : 15-04-04 22:48

On Thu, 15 Apr 2004 23:27:09 +0200, "birgit" wrote:

>Og hvad bruges de gedcom filer so til

Gedcom filer bruges blandt andet til udveksling af slægtsdata,
slægtsforskere imellem, hvorfor det er vigtigt, at alle
slægtsprogrammer forstår gedcom filernes indhold på samme måde, og
ligeledes, at alle slægtsprogrammer forstår lige meget af gedcom
standarden.

Gedcomfiler bruges også i forbindelse med forskellige former for
webside generatorer, der på grundlaget af indholdet i gedcom filer kan
lave websider med slægtsdatapræsentationer. Dette såvel i den lidt
gammeldag statiske form, som i den mere moderne dynamiske form.

Gedcom filer bruges også til meget andet, som f.eks. i forbindelse med
GEDCOMP projektet, hvortil slægtsforskere kan indsende deres gedcom
filer og få disses indhold sammenlignet med indholdet i temmelig mange
andre gedcom filer: Således slægtsforskerne kan blive sat i
forbindelse med andre, der forsker i de samme anelinjer.

Men, egentlig er gedcom standarden oprindelig udviklet af LDS-Kirken,
som det transportmiddel der skal bruges, ved indsendelse af slægtsdata
til LDS. Dette sidstnævnte har jeg dog ingen personlig erfaring med,
idet jeg ikke tilhører dette trossamfund.

mvh
Arne

Fra : support@bk6.dk

Dato : 15-04-04 23:05

"birgit" <b.nospamboserup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvad bruges de gedcom filer so til
> Birgit

Udover Arnes gode indlæg, er det tanken at GEDCOM filer fra andre programmer
vil blive testet i forhold til hvilke informationer det pågældende
slægtsprogram ligger ind i GEDCOM filen. Og om slægtsprogrammet overholder
GEDCOM standarden.

Selve indholdet af slægtsdata anvendes slet ikke - det er alene opbygningen
af GEDCOM filen der er interessant i denne sammenhæng.