Vaccinationsprotokoller til opsporing af u~
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-04-04 21:40

Hej alle,

Min tipoldefars (Christen Andersen) fædrene ophav er mig lidt af et
mysterium da min tipoldefar et født udenfor ægteskab og den angivne fader
ved hhv. dåb og konfirmation af min tipoldefar har forskellige navne (hhv.
Anders Andersen og Anders Christensen). Jeg har en "kandidat" som fader (en
Anders Andersen), men vil selvfølgelig helst være helt sikker. Jeg har i
øvrigt også kontrolleret lægdsruller og alimentationssager på min tipoldefar
for at se om faderens navn skulle være nævnt der, men uden nogen held (der
var ingen alimentationssag).

Jeg har så fundet ud af at der er noget der hedder vaccinationsprotokoller.
Vil disse kunne hjælpe mig til at finde min tipoldefars far? Jeg ved at min
tipoldefar er vaccineret af distriktslæge Petersen i Hobro den 10. jun 1836.
Hvor findes sådanne protokoller og hvad information kan der findes heri?

Med venlig hilsen
- Jesper Holgersen (http://www.familien-holgersen.dk)

Fra : Henning og Inge-Lise~

Dato : 12-04-04 10:39

Vaccinationsprotokollerne findes på Landarkivet ( for Hobro ) på
landsarkivet for Nørrejylland i Viborg.
Den information du kan finde er navn, fødselsdato, fødested og forældrenes
navne og bopæl.
Du skal bestille arkivalier fra Embedslægearkivet, Hobro B 154, ( 105 pk./
bind ) vaccinationsprotokol år 1836.
Håber det lykkes for dig at finde noget.
Venlig hilsen Inge-Lise Trampedach

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 12-04-04 11:02

"Henning og Inge-Lise Trampedach" <Henning.Trampedach@get2net.dk> wrote in
message news:Eutec.382$3S.21@news.get2net.dk...
> [...]
> bind ) vaccinationsprotokol år 1836.
> Håber det lykkes for dig at finde noget.

Tusind tak for svaret.

Det lader altså til at vaccinationsprotokollen virkelig er en mulig kilde
til opsporing af min tipoldefars far. Og med dine anvisninger så kan jeg jo
suse lige ned til landsarkivet og bestille arkivalierne og få et kig næste
gang jeg kommer derned. Det vil jeg gøre!

Tak igen
- Jesper (http://www.familien-holgersen.dk)