Sygdom?
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 21:06

Dødsårsag i 1889 ser ud til at være noget i retning af:
Tussis unruils - Bsvnvka Lneusna
Giver det noget mening? Mange i den børneflok døde af lungeproblemer, men
intet ligner dette.
Karen
Fjern SPAMgitter ved svar direkte.

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 04-04-04 22:58

Karen Elvers <elvers (a) pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40706a9a$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Tussis unruils - Bsvnvka Lneusna
> Giver det noget mening? Mange i den børneflok døde af lungeproblemer, men

Hej Karen,

jo, lidt mening er der i galskaben, - 'Tussis' er latin for et host,
'tussio': 'at hoste'. Ordet 'tussis' findes stadig i engelsk.

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : Hans Hjeds

Dato : 05-04-04 12:28

Hej Karen!
Tussis convulsiva = Kighoste
Det kunne måske være det.
Hvor har du oplysningen fra?
Ordene efter tussis i din mail virker som om de er forkert oversat.
mvh
Hans Hjeds

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 05-04-04 16:17

Lneusna - Mon det ikke skal begynde med P - pneuma har noget med lunger at
gøre.
mvh
Jørgen E. Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 23:43

Jeg har dødsårsagen fra en dødsattest, som jeg fandt på Rigsarkivet.
Jeg har ikke oversat noget af det, men forsøgt at skrive det som det står.
Hvis jeg scanner det ind, er det så i dk.binaer.historie at jeg skal sætte
det ind? I hvilket fromat?

Tussis er jeg ret sikker på.
unruils kan bestemt ikke begynde med c
Bsvnvka kan godt være Bronchitis = Bronkitis.(det døde en søster af)
Der kan godt stå: Pneuma = lunge

Gad vide om lægen simpelthen har skrevet alle de forskellige ting hun
fejlede, 2 år!!!

Fra : Hans Hjeds

Dato : 06-04-04 13:04

Ja det er dk.binaer.historie.