Fejl i folketællingen - en vanfør der blev~
Fra : K. Thidemann

Dato : 03-04-04 12:25

Hvor henvender jeg mig, for at få rettet en fejl i Folketællingen ???

Jeg har flere gange udfyldt et skema på denne side
http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm - men skemaet er væk nu.

I FT 1801 Thisted amt, Sennels sogn, har vi
Søren Jensen 23 en ret (koroes ???) bedrager og almisselem.

Det er langt fra virkeligheden idet Søren var vanfør, der står:

Søren Jensen 23 en ret korsdrager og almisselem.

Korsdrager: den, der er under lidelse (Otto Kalkar, ordbog til det
ældre danske sprog)

I FT 1787 Søren Jensen, deres børn, 9, vandfør

Sennels 1773-1814, Hillerslev herred, Thisted amt, HMB C 105-2, kort
3/3, side 82
Konfirmerede: 1796 Til Paasche
NB: confirmeret i huuset eller hiemme Een Guds
og Jesu Korsdrager Jens Sørensens ældste søn
Sennels 1773-1814, Hillerslev herred, Thisted amt, HMB C 105-2, kort
2/3, side 65
Døde: 1802 No 10
Begravet d. 3 januari 1802
Den Høysalige Guds Korsdrager, ungkarl Søren Jensøn,
23 aar gl.

Ketty Thidemann

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-04-04 12:50

Ny adresse: http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-04-04 15:12

On Sat, 03 Apr 2004 13:50:05 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Ny adresse: http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

OK jeg prøver en gang mere at anmelde fejlen.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 03-04-04 13:00

Hej
Det er muligt den ikke er korrekturlæst
så det var måske en opgave for dig

Jeg plejer at henvende mig til asg@dda + .dk
Hilsen
Lennart Frederiksen
Skanderborg

Denne indtastning er foretaget af: Gert Roesen
Korrektur er læst af:
Antal poster: 416
Indtastningen er foretaget således:
Påbegyndt: 9/20/1998 Afsluttet: 9/24/1998 Rettet:
Forlæg: Som befinder sig:
Kommentarer:

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-04-04 15:08

On Sat, 3 Apr 2004 14:00:14 +0200, "Lennart Frederiksen"
<dsl21460@nospam.vip.cybercity.dk> wrote:

>Hej
>Det er muligt den ikke er korrekturlæst
>så det var måske en opgave for dig

Ja, det må jeg forsøge. Desværre er der ret mange fejl i denne
folketælling.

Sønnen Bøje er lige 'smuttet' over til en anden familie.

Her er hvad der er indtastet
Thisted, Hillerslev, Sennels, Sennels Bye, , , 27, FT-1801
Jens Sørensen, 68, Gift, mand, jordløs huusmand,
Maren Andersdatter, 44, Gift, hans kone, ,
Søren Jensen, 23, Ugift, deres barn, en ret (koroes ???) bedrager og
almisselem,
Kirsten Jensdatter, 10, Ugift, deres barn, ,
skal være
Thisted, Hillerslev, Sennels, Sennels Bye, , , 27, FT-1801
27 Fam side 271 kort 755
Jens Sørensen, 68, begge i 1. ægteskab, jordløs huusmand,
Maren Andersdatter, 44, -"- ,
Søren Jensen, 23, ugift, deres børn, en ret korsdrager og almisselem,
Bøje Jensen, 7 ugift, deres børn,,
Kirsten Jensdatter, 10, ugift, deres børn, ,

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 03-04-04 15:25

> [...]
> Døde: 1802 No 10
> Begravet d. 3 januari 1802
> Den Høysalige Guds Korsdrager, ungkarl Søren Jensøn,

Hej Ketty

det er jo ærgerligt med den slags fejl, men det skal jo rettes ved
korrekturlæsning - og ilfg. DOK. er den endnu ikke korrekturlæst - og derfor
kan du ikke bruge skemaet, hvis jeg har forstået det rigtigt

mvh

KJ

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-04-04 15:38

On Sat, 3 Apr 2004 16:25:00 +0200, "Kjeld Jakobsen"
<kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>korrekturlæsning - og ilfg. DOK. er den endnu ikke korrekturlæst - og derfor
>kan du ikke bruge skemaet, hvis jeg har forstået det rigtigt

Hej KJ

Jeg benytter folketællingerne til en vejledende løsning. (det er de
gode til)

Er der noget jeg finder usandsynligt kontrolerer jeg altid i mine egne
folketællinger.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 03-04-04 19:13

> [...]
> gode til)
>
> Er der noget jeg finder usandsynligt kontrolerer jeg altid i mine egne

Ja, det er vi helt enige om! Men dit spørgsmål går jo på, hvordan man får
rettet fejlene - og det har jeg svaret på efter bedste evne

KJ

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-04-04 18:56

> [...]

>korrekturlæsning - og ilfg. DOK. er den endnu ikke korrekturlæst - og derfor
>kan du ikke bruge skemaet, hvis jeg har forstået det rigtigt

Det er rigtigt, og det er simpelthen et spørgsmål om at gøre tingene
effektivt. Korrekturlæseren vil jo normalt finde hovedparten af
fejlene, og da retning af enkeltfejl er et ret stort arbejde - hver
anmeldt fejl skal jo først kontrolleres og sammenlignes med
originalen, før den kan rettes i indtastningen - så kan det ikke
rigtigt betale sig, at gøre noget ved enkeltfejl i ikke-korrekturlæste
indtastninger.

Det betyder så selvfølgelig, at vi som brugere må leve med, at nogle
indtastninger indeholder en del fejl; men alternativet ville være, at
indtastningerne først blev frigivet til brugerne, når de er
korrekturlæst, og det kan godt vare flere år.

Min holdning er så i hvert fald, at jeg foretrækker en
ikke-korrekturlæst indtastning frem for ingenting. For selv i en
indtastning med "mange" fejl, vil der jo ofte være 95% af personerne,
som er korrekte.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-04-04 19:36

On Sat, 03 Apr 2004 19:56:01 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>ikke-korrekturlæst indtastning frem for ingenting. For selv i en
>indtastning med "mange" fejl, vil der jo ofte være 95% af personerne,

OK - vi er enige.
Nu ved jeg hvordan proceduren foregår, og kan bedre forstå hvorfor
fejlene ikke bliver rettet, når jeg udfylder skemaet.

Mvh
ketty Thidemann