Hvad er en Former ?
Fra : Martin Bjarklev

Dato : 27-03-04 14:29

Vi har altid fået at vide at min Farfar var Skibsbygger, men i flere
indførsler i kirkebøgerne betegnes han som "Former".

Er der nogen der ved hvad det er?

mvh
Martin

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-04 15:08

On Sat, 27 Mar 2004 14:28:50 +0100, "Martin Bjarklev"
<martin@bjarklev.dk> wrote:

>Vi har altid fået at vide at min Farfar var Skibsbygger, men i flere
>indførsler i kirkebøgerne betegnes han som "Former".
>
>Er der nogen der ved hvad det er?

En person der laver forme - formentlig til støbejern.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Michael Erichsen

Dato : 27-03-04 16:20

Lars J. Helbo wrote:

> En person der laver forme - formentlig til støbejern.

I et støberi arbejder formere og støbere. Og der er typisk et støberi på
et skibsværft. Skibsbyggere er en samlebetegnelse for faglærte
metalarbejdere på et skibsværft, herunder også svejsere og nittere. De
ufaglærte hedder skibsværftsarbejdere.

Det støbes også i andre materialer end jern, f.eks. kobber, messing og zink.

Mvh Michael Erichsen

Fra : J.Kobel

Dato : 27-03-04 22:33

"Michael Erichsen" <dsmer@attglobal.net> skrev i en meddelelse
> [...]

På et skibsværft laver en Modelsnedker en uhyre nøjagtig træmodel
af det emne som skal støbes.
Derefter får Formeren træmodellen og i en blandingen at en særlig
sandart laver han en støbeform.
Derefter kommer Støberen og hælder støbematerialet ned i formen.
Formerens sand kan og bliver genbrugt.

Det er et beskidt og støvfarligt arbejde og lungerne tager skade af
processen, men nu tildags er man tildækket på særlig vis.

Mvh. J.Kobel
Ingeniør og såmænd el-installatør.

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 28-03-04 15:36

"J.Kobel" <jkobel@post2.joko> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandart laver han en støbeform.
> Derefter kommer Støberen og hælder støbematerialet ned i formen.

Tusind tak for svar(ene). Så var der lidt om snakken, men det var meget rart
at få det præciseret.

mvh
Martin

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-03-04 22:19

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message news:4l2b60l0qnb7q8u00v555efur697ehl3m5@4ax.com...

> En person der laver forme - formentlig til støbejern.

håndarbejde i træ
meget precis

pattern maker in english
I had some training in that in my student engineer days

you have special measureing rules to work oversize
to allow for the shrinkage of the hot metal as it cools

the surfaces are fine varnished like IKEA furniture from 1980
colour coded
and very smooth to help the pattern come free from the sand
which is packed around it in the foundry by the moulder

Hugh W

--
Welsh genealogy - Merionethshire
http://www.rootsweb.com/~wlsmer/index.html