Carl Molbech gik på gymnasiet i ved folket~
Fra : Ib Molbech

Dato : 24-03-04 08:16

Hans Christian Carl Frederik Anton Molbech blev født i 1844 og blev noteret
i hjemmet i Fakse ved folketællingen i 1845. I 1860 var han "væk", og jeg
troede længe, han var død, men kunne ikke finde ham død i kirkebøgerne i
Fakse. Nu har jeg af anden vej fundet frem til, at han døde i 1865. Han var
da student. Derfor må jeg gå ud fra, at han var på et gymnasium i 1860.
Muligvis Sorø Akademi, hvortil familien havde tidligere forbindelser, men
det er kun et gæt.

Er der nogen, der er i besiddelse af folketællingslisterne fra 1860, der kan
hjælpe med oplysning om, hvor Hans Christian Carl Frederik Anton Molbech
studerede?

Mvh Ib Molbech

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-03-04 10:58

Du kan selv se FT-1860 på www.arkivalieronline.dk
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Svenn Trønning

Dato : 24-03-04 11:12

Hvis han har gået på Sorø Akademi er der en udmærket biografi af elever der
har opholdt sig der, udgivet af Soranersamfundet. Den står på læsesalen på
de støre biblioteker.
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Per Schroeder

Dato : 26-03-04 09:02

Carl er ikke student fra Sorø, men Johannes Carl Hieronymus
Molbech var optaget der og blev student fra Frederiksborg.
Han blev sognepræst i Stadil-Tim og senere i Hee-No.
Men han var lærer i Fakse 1843-60, så mon ikke, at dette
er forbindelsen.
Dette er fra Soraner-biografier 1822-1900, som Svenn Chr.
Trønning saa rigtigt henviser til. Så læs den nævnte bog.
Faderen til Johannes M. var lektor på Sorø Akademi, og gav
navn til en af de pavilloner der: "Molbechs Hus".

Per Schrøder