selvtillid?
Fra : Louise Kragh

Dato : 30-04-01 16:14

Hej med jer!

Min 3-årige ruhårede gravhundedame udviser en spøjs adfærd overfor fremmede
hunde.

Jeg lader hende ikke længere komme hen til fremmede hunde når hun er i
snor (da jeg af erfaring ved, at så er der stor sandsynlighed for, at hun
farer lige i sylten på den), men uden snor er hun ikke aggressiv. Til
gengæld bliver hun meget stille og "utryg", og halen ryger om på maven. Hvad
kan jeg gøre for at styrke hendes selvtillid?
Da hun var mindre gik det bedre, og hun har stadig enkelte hundevenner det
går fint med (bla. mine forældres to hunde). Der udviser hun stor selvtillid
(bestemmer over maden mm).

Hun havde en uheldig oplevelse med min onkel og tantes cain terrier (de
brune og sorte der ligner west highlands lidt), der overfaldt hende da hun
var ca 5 måneder (de sagde han var god til hvalpe...) der godt kan have
præget hende.

Overfor mennesker er hun meget kælen og imødekommende, og hun er normalt
ikke en bange hund.

Min dyrelæge siger,at det er meget normalt at gravhunde ikke er så sociale,
men jeg ville da gerne give hende nogle gode hundeoplevelser Samtidig er
jeg - efter de knap så succesfulde oplevelser med snor - selvfølgelig nok
lidt nervøs for at prøve - jeg ønsker jo ikke at en fremmed hund måske
bliver hapset af hende.

Pyh det var langt, men nogle gode råd?

mange hilsner
Louise

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-05-01 22:00

Hej Louise

---[klip]---
Hvad kan jeg gøre for at styrke hendes selvtillid?
---[klip]---

Du kunne f.eks. lave balanceøvelser/kropskontrol, problemløsningsopgaver,
lydighed, hundekunster osv. ..

Lidt lederskab og rollefordeling var nok heller ikke det værste man kunne
gøre, så vovsen lærer at den har nogle meget vigtige opgaver i flokken, og
at du også har nogle roller som den ikke behøver at bekymre sig om -
heriblandt at tage stilling til andre hunde/mennesker. Desuden har hunde
ikke det samme behov som os mennesker for at møde fremmede artsfæller, så de
gode hundeoplevelser kunne sagtens være sammen med andre hunde hun kender
godt, i stedet for at hilse ganske kort på mange forskellige hunde hver dag.

Rent konkret med dit problem, ville jeg nok starte med at finde ud hvor tæt
hun kan komme på de andre hunde i snor, før hun begynder at blive utryg.
Træn så på denne afstand indtil hun er tryg, og ryk så ganske lidt nærmere,
indtil hun også er tryg på denne afstand. Sådan fortsætter du, indtil hun
kan gå helt tæt forbi andre hunde i snor uden at reagere med utryghed. -
dette kaldes med et fint ord for "shaping". Hvis du har mulighed for at gå
til træning et sted, vil det nok være en klar fordel, da din træner så kan
hjælpe dig, og I kan træne lidt mere struktureret end når man møder hunde i
parken / på gaden.

- håber det gav lidt svar på dit spørgsmål

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Træningsweekend: http://hunde-viden.homepage.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-05-01 22:12

Carina Graversen <carina.graversen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cn53b$d9e$3@news.inet.tele.dk...
> [...]
> hun kan komme på de andre hunde i snor, før hun begynder at blive utryg.
> Træn så på denne afstand indtil hun er tryg, og ryk så ganske lidt

<> dine råd er gode .... blot skal måske lige tilføjes at metoden bør
foretages med en meget erfaren og sikker hund der ikke har de samme
problemer ..... de er i al fald den måde jeg har arbejdet og stadig arbejder
med Wupper der jo også har disse problemer selvom de dog heldigvis bliver
mindre og mindre ... et andet godt råd jeg kan give er at man lige som
prøver at lade hundene møde hinanden fra siden eller hvor man enten
"indhenter" den anden hund eller den anden hund "indhenter" en .... og så
ligesom glider sammen ...

MVH Ami

Fra : Nanna Lise Vester

Dato : 02-05-01 18:50

Prøv at læse "På talefot med hunden - de dempende signaler" af Turid
Rugaas. Den fåes på http://www.canis.no, her kan du også læse mere om
bogen. I den ville du sikkert kunne finde noget hjælp til at løse
problemet.

P.S: Min familie havde en gang en gravhund, der på trods af at den havde
boet 7 år i en kennel ikke var særlig social overfor fremmede hunde. Der
er ingen grund til at tvinge en hund til at tage kontakt med fremmede
hunde........

Nanna Lise Vester
Email: nanna@redningshund.dk
http://www.redningshund.dk