Backbone-udbydere
Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 30-04-01 16:15

Hej

Hvilke firmaer er det egentligt der sidder på det danske backbone til
internet?

Mvh
Søren

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-04-01 16:21

On Mon, 30 Apr 2001 17:14:30 +0200, Søren Thing Pedersen wrote:

>Hvilke firmaer er det egentligt der sidder på det danske backbone til
>internet?

Kommer an på definitionen af backbone.

Men IP transit leverandører er nok noget i retning af

- UUnet
- GBLX (GlobalCrossing)
- Ebone
- TDC
- Telia
- Tele2

Hvis du med dansk backbone mener dem som har et net rundt
omkring i Danmark, så er det nok nærmere folk som

- TDC
- Telia
- PowerCom

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-04-01 16:30

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) writes:

> Kommer an på definitionen af backbone.

Det kan også være han tænker på DIX'en?

Det er mødepunktet, hvor mange udbydere udveksler trafik. De store
udveksler dog også trafik direkte mellem hinanden. Pt. er den
lokaliseret hos Uni-C i Lyngby.
--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 30-04-01 19:47

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du med dansk backbone mener dem som har et net rundt
> omkring i Danmark, så er det nok nærmere folk som
>
> - TDC
> - Telia
> - PowerCom

Hvorfor er Mobilix ( snart Orange ) ikke med i denne gruppe ?
Med eget DWDM, ATM og SDH net, for bare at nævne lidt af nettet ...
Men Mobilix er måske ikke "fine" nok ?

-------------
Best regards
Henrik Aarfeldt
Data Maintenance Team
#mobilix AS12435
HA3180-RIPE
Dette indlæg repræsenterer min private holdning/mening.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-04-01 19:53

On Mon, 30 Apr 2001 20:46:59 +0200, Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
>
>Hvorfor er Mobilix ( snart Orange ) ikke med i denne gruppe ?
>Med eget DWDM, ATM og SDH net, for bare at nævne lidt af nettet ...

Fordi jeg ikke kender nogen detaljer om det net, TDC's kender jeg,
Telia og PowerCom's kan man finde beskrivelser af på nettet, det kan
man mig bekendt ikke om Mobilix's.

Men der udover var det ikke ment som en udtømmende liste, se ".. nærmere
folk som ..."

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 30-04-01 20:09

> Men der udover var det ikke ment som en udtømmende liste, se ".. nærmere
> folk som ..."

He...så godt du havde en lille sikkerhedsventil der...;)

-------------

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 30-04-01 22:37

Henrik Aarfeldt wrote:
> He...så godt du havde en lille sikkerhedsventil der...;)

Bortset fra det, kan man ikke faa noget info om Mobilix' net somewhere?

--
Hans Joergensen, Arbejder for Telia, taler for sig selv.
"MSDOS didn't get as bad as it is overnight -- it took over ten years of careful development." - dmeggins@aix1.uottawa.ca

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 30-04-01 23:09

"Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en meddelelse

> Bortset fra det, kan man ikke faa noget info om Mobilix' net somewhere?

Joda...men ikke hvis man er hos en konkurrent ;)
Hvad vil du vide ?

-------------

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-04-01 23:33

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en

> Joda...men ikke hvis man er hos en konkurrent ;)
> Hvad vil du vide ?

For at spørge om noget helt andet, som Mobilix er blevet forespurgt om
temmelig mange gange!

Jeg kunne da godt tænke mig at få at vide hvornår Mobilix har tænkt
sig at lave et rimeligt ordentligt newsfeed.

Jeg ved at de igennem ca. et ½ år er blevet gjort opmærksom på at det
ikke fungerer! Er der mon nogen udsigt til at det kan blive bare en
smule bedre, således at der ikke skal mangle langt over halvdelen af
de indlæg der kan ses og læses hos andre udbydere!

Hvordan blive retfærdig: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!
"Det evige Evangelium" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441

Fra : Henrik KJ

Dato : 30-04-01 23:59

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> en smule bedre, således at der ikke skal mangle langt over halvdelen
> af de indlæg der kan ses og læses hos andre udbydere!

Ja, det spørgsmål kunne jeg også godt tænke mig svar på!

Henrik KJ

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-05-01 08:24

Andreas Falck <Andreas.Falck@jyde.dk> wrote in message

> [...]
> smule bedre, således at der ikke skal mangle langt over halvdelen af
> de indlæg der kan ses og læses hos andre udbydere!

Du har ret, der har været bøvl med newsfeed'et.
Og det er temmeligt irriterende, hvis man følger med i noget.
Specielt irriterende er det, når man kommer hjem, og finder ud af at alle
grupperne er blevet nulstillet.

Jeg har "nævnt!" det for den afdeling som står for news-feed'et, og de siger
at det er ok nu.

-------------

Fra : Martin Damberg

Dato : 01-05-01 11:16

Hmm ... jeg/vi kører via Mobilix m. fastkredsløb, og hvad jeg kan se så har
Mobilix's news-team endnu ikke fået ordnet den newsserver. Tråede timer
stadig ud efter 1-2 dage, og som du selv siger det ... er det meget "træls"
Jeg opfordre alle vores brugere til at benytte sunsite's newserver ved siden
af,
bare for at kunne følge lidt med i tråede osv ...

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Gregers Petersen

Dato : 01-05-01 14:09

"Martin Damberg" <damberg_removethis_@ohkk.dk> skrev i en meddelelse
[Snip snap snude]

Du ville gøre mig mega glad hvis du ville kigge forbi:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
MvH

Gregers Petersen
http://cheaterzonline.dk - Snydekoder på Dansk og printervenligt sat op.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-05-01 15:37

Martin Damberg <damberg_removethis_@ohkk.dk> wrote in message

> Hmm ... jeg/vi kører via Mobilix m. fastkredsløb

Det da løwn....;)
Er du blevet ædru efter din dimissionsfest ?

-------------

Fra : Martin Damberg

Dato : 01-05-01 16:23

hmm ... hvordan viste du det ? hehe ...
jaeee ... ikke sådan når man være koncentreret i
lang tid og der så lige pludselig kommer øl på bordet ....
så går den altså gal ...... men det skal ikke holde jer ( Mobilix )
fra at fixe den news-server :p .... kunne da være meget sjovt at læse
denne tråd færdig, inden den timer ud på jeres server

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-05-01 00:15

> [...]
> fra at fixe den news-server :p .... kunne da være meget sjovt at læse
> denne tråd færdig, inden den timer ud på jeres server

Jesper Nielsen

Fra : Henrik KJ

Dato : 08-05-01 10:50

"Henrik Aarfeldt" <haa@mobilix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af at alle grupperne er blevet nulstillet.
>
> Jeg har "nævnt!" det for den afdeling som står for news-feed'et,

Nu skal du vist til at have fat i dem endnu engang!

Prøv at spørge dem om hvor mange gange det sidste halve år de er
blevet gjort opmærksom på at der er en yderst manglende newsfeed, og
hvor mange gange de har givet et intetsigende svar, hvis de altså i
det hele taget har gidet at svare de mange de er blevet gjort
opmærksomme på problemet.

Det er altså ikke særlig tillidsvækkende at det skal tage over et
halvt år at rette en sådan feed-fejl - heller ikke selv om en sådan
fejlrettelse kan være kompliceret!

Alene i denne gruppe mangler der mindst 45 indlæg, og i
news:dk.livssyn.kristendom mindst 60, i perioden 30/4 til
6/5.

Vil Mobilix ikke godt gøre noget ved det, - please!!

Henrik KJ

Fra : Henrik KJ

Dato : 08-05-01 14:47

"Henrik KJ" <henrik.kj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 6/5.
>
> Vil Mobilix ikke godt gøre noget ved det, - please!!

Der mangler nu faktisk ikke mindre end 103 indlæg i

Sker der mon noget, og kommer der mon en eller anden melding om at I
gør noget. Problemet har altså stået på i nu et halvt år!!

Henrik KJ

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-05-01 16:30

> [...]

Jeg prøver igen.

-------------

Fra : Henrik KJ

Dato : 09-05-01 08:31

> "Henrik KJ" <henrik.kj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver igen.

Tak for det, så får vi se om det hjælper. Hidtil har jeg ventet i ca
et halvt år, og min tålmodighed er da bestemt ved at være opbrugt. Og
hvad hjælper en decord på kr. 100 på næste regning, når problemerne
STADIG ikke er løst!

Det var nok en langt bedre idé at I brugte en masse penge på at få det
nuværende til at fungere i stedet for at kaste en masse penge efter
noget orange noget )

Henrik KJ

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 14:00

Henrik KJ <henrik.kj@wanadoo.dk> wrote in message

> Det var nok en langt bedre idé at I brugte en masse penge på at få det
> nuværende til at fungere i stedet for at kaste en masse penge efter
> noget orange noget )

Det "orange-noget" er ikke noget Mobilix selv har valgt.

-------------

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-01 15:51

> Det "orange-noget" er ikke noget Mobilix selv har valgt.

Hvilket i sammenhængen også er ligegyldigt, idet der jo er god fornuft i at
bruge mange penge på noget orange-noget man forventer giver afkast i den
anden ende (hvilket man må formode FT forventer)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 20:44

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9dbv0a$2dis$3@tnews.inet.tele.dk...

> [...]
> bruge mange penge på noget orange-noget man forventer giver afkast i den
> anden ende (hvilket man må formode FT forventer)

Det Henrik KJ mente var, at han hellere så Mobilix brugte nogle penge på at
optimere newsservicen, i stedet for at bruge xxx-antal millioner på at ændre
navn.
Og manden har jo ret, set fra hans vinkel.
Han er sikkert fløjtende ligeglad med om udbyderen hedder Hans eller
Grethe...bare det virker.

-------------

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-01 21:33

> Det Henrik KJ mente var

Jeg forstod ham godt.
Jeg mener bare at det er bedre at argumentere for at navneændringen og
udgiften giver mening fremfor at argumentere for at det er nogen andre der
har bestemt det.

Fra : Henrik KJ

Dato : 12-05-01 18:59

> [...]

> Og manden har jo ret, set fra hans vinkel.
> Han er sikkert fløjtende ligeglad med om udbyderen hedder Hans eller

Nemlig - og det virker stadig ikke. Det er stadig kun et feed der
nærmer sig 50% af hvad andre udbydere kan præsentere! Og resultatet
bliver nok, at både jeg og andre i den ejendom hvor jeg bor, dels
afbestiller vort adsl-bestilling og del opsiger de alm. abb. vi har.
Vi finder nemlig den manglende newsservice for at være så elendig at
det er mildt sagt ubrugeligt. Men jeg har svært ved at forstå, at et
firma som Mobilix, uanset om de er orange, grønne, gule, blå eller ej,
ikke skulle kunne få et newsfeed til at fungere!

Henrik KJ

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-05-01 00:23

On Tue, 1 May 2001 00:09:20 +0200, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Hvad vil du vide ?

"Hvad har de af net rundt omkring i Danmark", at dømme på de øvrige
indlæg?

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-05-01 07:57

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in message

> "Hvad har de af net rundt omkring i Danmark", at dømme på de øvrige
> indlæg?

Rigeligt....;)

-------------

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 01-05-01 07:55

On Tue, 1 May 2001 07:57:17 +0100, "Henrik Aarfeldt" <haa@mobilix.dk>
wrote:

>Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in message

>Rigeligt....;)

hvorfor er det så hemmeligt?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-05-01 11:44

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote in message

> hvorfor er det så hemmeligt?

Vi har jo skrevet under på en tavshedspligt, som gør det lidt svært at
informere om dette emne.
Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg vil gerne beholde mit job her i
bixen.

Hvis du har specifikke ønsker om information, så er jeg sikker på at
en-eller-anden i salgsafdelingen vil hjælpe.

-------------

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 01-05-01 10:48

On Tue, 1 May 2001 11:43:32 +0100, "Henrik Aarfeldt" <haa@mobilix.dk>
wrote:

>Vi har jo skrevet under på en tavshedspligt, som gør det lidt svært at
>informere om dette emne.
>Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg vil gerne beholde mit job her i
>bixen.

fair nok... dog et lidt "forældet" menneskesyn din arbejdsgiver
antager så (imho naturligvis kun)

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 01-05-01 19:46

<lh1tetcarikr3kkijse3usfaf180htqieu@4ax.com>:

>fair nok... dog et lidt "forældet" menneskesyn din arbejdsgiver
>antager så (imho naturligvis kun)

Jaeh.. personligt ville jeg da - alt andet lige - vælge en udbyder der
praler med sin kapacitet, frem for en der hemmeligholder den.. ;)

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-01 06:56

In article <iesH6.231$_L5.31867037@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

>Rigeligt....;)

Det svar tror jeg næppe jeg ville købe noget på basis af, tror du ikke
du skal fortælle jeres marketroids noget om, hvordan man sælger
transmissionskapacitet?

--
Andreas Plesner Jacobsen | perfect guest:

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-05-01 11:50

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Det svar tror jeg næppe jeg ville købe noget på basis af, tror du ikke
> du skal fortælle jeres marketroids noget om, hvordan man sælger
> transmissionskapacitet?

Nu mener jeg ikke vi sælger transmissionskapacitet.
Det er noget vi bruger.....

-------------

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-01 10:01

In article <lEvH6.239$iy6.33031384@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

>Nu mener jeg ikke vi sælger transmissionskapacitet.

Det er vel kun fordi i ikke dukker i folks hoveder, når de skal købe
det.

>Det er noget vi bruger.....

Og garanteret også noget i så sælger og bytter...alt andet ville være
godt dumt, men sandsynligvis også i god tråd med FT's måde at drive
business på...

--
Andreas Plesner Jacobsen | The best things in life are for a fee.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 01-05-01 14:50

It seems Peter Brodersen wrote:
>"Hvad har de af net rundt omkring i Danmark", at dømme på de øvrige
>indlæg?

Det backbone-net som Mobilix har fået adgang til via banestyrelsen kan se
på:

<http://www.banestyrelsen.dk/tele/mobilix/backbone.htm>

Lidt mere info om handlen mm. kan ses på:

<http://www.banestyrelsen.dk/tele/mobilix.htm>

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-04-01 22:23

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote:

>sikkerhedsventil

Kloge mennesker udtaler sig aldrig kategorisk.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 30-04-01 21:38

>Hvis du med dansk backbone mener dem som har et net rundt
>omkring i Danmark, så er det nok nærmere folk som
>
>- TDC
>- Telia
>- PowerCom

Ja det var netop gruppen med PowerCom som jeg var lidt interesseret i.
Det ser jo ud til at være en beskeden gruppe, eller...?

Mvh
Søren

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-04-01 22:24

On Mon, 30 Apr 2001 22:37:37 +0200, Søren Thing Pedersen wrote:

>Ja det var netop gruppen med PowerCom som jeg var lidt interesseret i.
>Det ser jo ud til at være en beskeden gruppe, eller...?

Som påpeget af andre, så har Mobilix også et fiber net som er forholdvis?
fin masket.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 02-05-01 00:34

"Søren Thing Pedersen" <sthingp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det var netop gruppen med PowerCom som jeg var lidt interesseret i.
> Det ser jo ud til at være en beskeden gruppe, eller...?

Umiddelbar vil jeg mene at du kan tilføje:

Global Connect http://www.globalconnect.dk/.
Song Networks http://www.songnetworks.dk/236.oois?id=236
TeleGlobe http://www.teleglobe.dk/
GlobalCrossing http://www.globalcrossing.dk/
Ebone http://www.ebone.dk/

Jens

Fra : jens

Dato : 17-05-01 14:49

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> wrote in message
> "Søren Thing Pedersen" <sthingp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbar vil jeg mene at du kan tilføje:

> [...]

Hvis kriteriet er at man både ejer fiberinfrastrukturen og sælger
transmissionsydelser på den (ikke kun sort fiber) er der følgende jeg lige
kan komme på :

TDC
Telia
Mobilix
4ce (banestyrelsen, KE, SEAS i dk)
Song networks (tidl tele1)
Colt (der dog kun lige er startet)

og selvfølgelig powercom

udover det er der en hoben internationale carriers der har deres egne fiber
til transittrafik.

--
Jens Friholm
Powercom

Fra : C

Dato : 09-05-01 09:09

Hej Jesper.
Har du ikke glemt nogen?? udover Mobilix-
Som f.eks. Song Networks A/S tidligere kendt som Tele1 Europe A/S og som i
oktober 99´købte Euroconnect.
Udover eget fibernet mellem de største danske byer, har de opbygget en
såkaldt CLEC netstruktur.: jeg tillader mig at fedte noget nd fra deres
website.:
Song Networks er erhvervslivets teleselskab, som tilbyder maksimal frihed
til at kommunikere gennem ubegrænset netkapacitet og anvendelse af
"state-of-the-art" teknologi. Derfor etablerer vi den nødvendige
infrastruktur - et nordisk hovedtransmissionsnet i gigabit/sekund-klassen og
lokale adgangsnet (accesnet) overalt, hvor der eksisterer et erhvervsbehov.
Såvel hovednet som accesnet er designet for maksimal sikkerhed, nemlig i en
ringstruktur, så et kabelbrud ikke kan afskære al kommunikation.

Vi etablerer centraler med den nyeste teknik, både til lyslederkabler og
konventionelle kabler. I Danmark er der ingen erhvervsudbyder, der har
større dækning end Song Networks.

Fra : Simon Skals

Dato : 09-05-01 10:40

It seems C wrote:
>Hej Jesper.
>Har du ikke glemt nogen?? udover Mobilix-

Who cares, det var ikke anført som en endegyldig og altomfattende
liste.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 20:46

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Who cares, det var ikke anført som en endegyldig og altomfattende
> liste.

Men derfor er det ok at komme med yderligere informationer, som kan bidrage
til spørgsmålet.

-------------

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-05-01 22:34

In article <t5hK6.214$Pj1.86582416@news.mobilixnet.dk>,
"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Men derfor er det ok at komme med yderligere informationer, som kan bidrage
> til spørgsmålet.

Specielt hvis man husker at skrive at man arbejder for det pågældende
firma.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Simon Skals

Dato : 09-05-01 23:43

It seems Henrik Aarfeldt wrote:

>Men derfor er det ok at komme med yderligere informationer, som kan bidrage
>til spørgsmålet.

Det lignede regulær spam i mine øjne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 10-05-01 08:08

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in message

> Det lignede regulær spam i mine øjne.

Så er du velkommen til at skrive "I don't care".....

Sikken et dejligt vejr det dog er...bare man kunne slæbe konsollen op på
tagterrassen...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-05-01 07:40

Henrik Aarfeldt <haa@mobilix.dk> wrote:

> Sikken et dejligt vejr det dog er...bare man kunne slæbe konsollen op på
> tagterrassen...

Eller måske rent faktisk have et liv uden for computeren?

Bare en tanke. ..

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-05-01 07:58

> Så er du velkommen til at skrive "I don't care".....
>
> Sikken et dejligt vejr det dog er...bare man kunne slæbe konsollen
> op på tagterrassen...

Det får mig til at ønske at Orange/Mobilix lavede et supertilbud til
deres kunder, så os med en bærbar kan kobles til internettet via
mobiltelefonen til næsten lige så lave priser som via en fast
forbindelse. - Så ville jeg øjeblikkelig skifte mit mobilabb. over til
jer!

Med venlig hilsen og håbet om at det bedre newsfeed er langvarigt!
Andreas Falck - ICQ 108 480 093

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-05-01 08:26

In article <9ddalb$itr$2@egon.worldonline.dk>, Andreas Falck wrote:

> [...]
>mobiltelefonen til næsten lige så lave priser som via en fast
>forbindelse. - Så ville jeg øjeblikkelig skifte mit mobilabb. over til

Ja, det lyder voldsomt realistisk.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Take what you can use and let the rest go by.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 10-05-01 20:40

> [...]
> mobiltelefonen til næsten lige så lave priser som via en fast
> forbindelse. - Så ville jeg øjeblikkelig skifte mit mobilabb. over til

GPRS bliver snart lanceret.
Ligger på højde med et 28.8 modem.

-------------
Best regards Henrik Aarfeldt
Data Maintenance Team
#mobilix /Orangedk AS12435 HA3180-RIPE
Dette indlæg repræsenterer min private holdning/mening.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-05-01 23:14

On Thu, 10 May 2001 21:39:56 +0200, Henrik Aarfeldt wrote:

>"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

>GPRS bliver snart lanceret.
>Ligger på højde med et 28.8 modem.

Men med ~500 ms delay ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 10-05-01 23:48

> Men med ~500 ms delay ...

Ja, man skal ikke have travlt med GPRS'en.
Men...½-sekund har man vel tid til at vente..:)

-------------

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-05-01 00:20

Hej "Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk>

>Ja, man skal ikke have travlt med GPRS'en.
>Men...½-sekund har man vel tid til at vente..:)

Det ødelægger billedet en del hvis man vil bruge det til fx. en
terminal session, der er ret særbar over for høj latency.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 12:59

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Men med ~500 ms delay ...

Og det er endda i en af de bedre QoS niveauer...
(ved dog ikke om QoS er aktiveret på nogle af de danske GPRS-net)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-01 22:47

> GPRS bliver snart lanceret.
> Ligger på højde med et 28.8 modem.

Fedt at have en latency i sekund-klassen...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-05-01 04:05

On Thu, 10 May 2001 23:46:43 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Fedt at have en latency i sekund-klassen...

Nu var planen vel ikke, at man skulle spille Quake over sin
mobiltelefon indtil videre... til at hente/sende e-mails, er jeg
ærligt talt ikke det store bekymret over latency.

Til gengæld lægger man på en ssh-forbindelse hurtigt mærke til hvor
mange tastefejl, man egentligt normalt laver, når det nu tager tid at
gå tilbage og rette dem! :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-05-01 07:41

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Nu var planen vel ikke, at man skulle spille Quake

Enig

> Til gengæld lægger man på en ssh-forbindelse...

Der er af præcis denne grund at jeg synes det er skidt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-05-01 12:36

On Sat, 12 May 2001 08:41:06 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>Der er af præcis denne grund at jeg synes det er skidt.

Betragt det som en øvelse i at skrive korrekt i første hug :)

Eller brug en ssh-klient, der understøtter at du kan sende data en
linie af gangen (altså at man taster en linie lokalt, for derefter at
sende den én gang for alle). Det kan kompensere ret meget for det, og
så er problemet altså ikke så slemt endda, hvad angår
kommandolinie-arbejde. Selvfølgelig er det stadigvæk noget rod ved en
del ting.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-05-01 14:07

> Betragt det som en øvelse i at skrive korrekt i første hug :)

I første hug tænkte jeg slet ikke på applikationer, men konstaterede blot at
det ikke just var verdens mindste delay

> Eller brug en ssh-klient, der understøtter at du kan sende data en
> linie af gangen

Jeg synes det er lidt noget rod, især fordi ssh ikke altid er lig med cli

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-05-01 16:10

On Sat, 12 May 2001 15:06:38 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>Jeg synes det er lidt noget rod, især fordi ssh ikke altid er lig med cli

Det er selvfølgelig noget rod, hvis man sidder i vi eller lignende.
Men NÅR man bruger det som CLI, så er der ingen grund til at man
absolut skal vente på alting.

Diverse telnet/ssh-klienter har allerede den form for features, og
dem, der ikke har, bør anskaffe sig dem. Man kan jo lige så godt lade
teknikken arbejde for én, i stedet for at "kræve", at det absolut skal
gå hurtigt.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 13-05-01 22:58

> [...]

> Til gengæld lægger man på en ssh-forbindelse hurtigt mærke til hvor
> mange tastefejl, man egentligt normalt laver, når det nu tager tid at

Er det kun telnet, der kan køre i line mode, så linien først bliver
sendt, når den er nogenlunde korrekt og man derfor kan rette i den
lokalt uden forsinkelser?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-05-01 01:38

On Sun, 13 May 2001 23:58:22 +0200, Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)
wrote:

>Er det kun telnet, der kan køre i line mode, så linien først bliver
>sendt, når den er nogenlunde korrekt og man derfor kan rette i den
>lokalt uden forsinkelser?

Det behøver ikke at have noget med protokollen at gøre, men kan lige
så godt varetages af en intelligent klient. Det er dog min erfaring,
at dette sjældent bruges.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 14-05-01 21:54

> Det behøver ikke at have noget med protokollen at gøre, men kan lige
> så godt varetages af en intelligent klient. Det er dog min erfaring,
> at dette sjældent bruges.

Ville det ikke også kræve noget i retning af lokalt ekko? Og et er jo
ikke til at vide om brugeren ønsker det altid.

Fra : C

Dato : 09-05-01 09:35

Her er noget fra en af de Nordiske Telcos:

[...]

Og så har vi jesper skriver der skriver om uregelementerede brug af reklamer
på usenet og andet bl.a bl.a, men dette er til oplysning da JS og andre, har
brug for udvidelse af deres horrisont. Der findes andre end TDC, PowerCom,
samt Telia.

Kontakt os på telefon 3690 3690, e-mail song@songnetworks.dk