Vedr. ny harddisk
Fra : Niels M. Lauritsen

Dato : 30-04-01 16:04

Jeg påtænker at købe en ny PC, som det er min mening at bruge bl.a. til
redigering
af videofilm optaget med et Sony digital-videokamera.
Jeg har for nogen tid siden læst et eller andet sted at man helst skulle
lave redigeringen
på en harddisk for sig selv, på mindst 20 GB. og at det skulle være en
hurtig maskine.
Jeg har i den anledning talt med Dell computer, hvor de har en computer med
en Pentium 4
processor 1300 MHz med 256 RDRAM/400 MHz og en 40 GB harddisk (7200 rpm).
Jeg spurgte om de ikke kunne sætte en extra harddisk i på 40 GB, det var der
ikke
plads til fik jeg oplyst. Så spurgte jeg om man ikke kunne få den harddisk
på 40GB
delt i 2 harddiske og få 20 GB på hver, det mener jeg at have hørt kan lade
sig gøre,
men det fik jeg besked på ikke kunne lade sig gøre.
Er det korrekt???

--
Venlig hilsen
Niels M. Lauritsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-04-01 16:36

On Mon, 30 Apr 2001 17:03:42 +0200, "Niels M. Lauritsen"
<niels-me@post2.tele.dk> wrote:
>Jeg har i den anledning talt med Dell computer, hvor de har en computer med
>en Pentium 4
> processor 1300 MHz med 256 RDRAM/400 MHz og en 40 GB harddisk (7200 rpm).

Kan meget fårligt betale sig. P4 processoren er simpelthen for dyr og
dårlig. Læs anmeldelserne på fx. www.tomshardware.com
En kraftig P3 Xeon eller Athlon kan bedre betale sig.

Fra : Henning

Dato : 30-04-01 16:56

> [...]
>sig gøre,
>men det fik jeg besked på ikke kunne lade sig gøre.

Når du køber fra Dell o.a. kommer maskinen med præinstalleret
software. De kan ikke tage hensyn til, at du gerne vil have den delt
sådan og sådan - det må du selv gøre bagefter.

Det er forøvrigt ikke noget problem sev at montere ekstra diske i ex.
Dimension-serien, du kan bare ikke få den leveret med ekstra disk.

Henning
hsb@image.dk

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 01-05-01 07:56

> Jeg spurgte om de ikke kunne sætte en extra harddisk i på 40 GB, det var der
> ikke
> plads til fik jeg oplyst.

Det er noget ævl, og sikkert bare en dårlig undskyldning for at de ikke
gider ombygge en af deres standard maskiner. Du kan selvfølgelig altid
selv montere en ekstra harddisk.

> [...]
> delt i 2 harddiske og få 20 GB på hver, det mener jeg at have hørt kan lade
> sig gøre, men det fik jeg besked på ikke kunne lade sig gøre.

Igen en dårlig undskyldning for at de ikke gider omkonfigurere deres
standard maskiner.
En helt anden ting er at det ikke hjælper at dele harddisken, når vi
taler om videoredigering. Det anbefales nemlig at du har en fysisk
harddisk til OS og programmer (herunder videoredigeringsprogrammet),
samt en fysisk harddisk til video.
Som du jo nok har gættet kræver dette således to fysiske harddiske.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Henning

Dato : 01-05-01 08:16

>Det er noget ævl, og sikkert bare en dårlig undskyldning for at de ikke
>gider ombygge en af deres standard maskiner. Du kan selvfølgelig altid
>selv montere en ekstra harddisk.
Ikke gider? Jeg tror såmænd godt de gider, men vil kunden betale for
det?

>Igen en dårlig undskyldning for at de ikke gider omkonfigurere deres
>standard maskiner.
Igen - vil kunden betale for denne omkonfigurering?

Henning

Fra : Peter

Dato : 01-05-01 08:25

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message
> Det er noget ævl, og sikkert bare en dårlig undskyldning for at de ikke
> gider ombygge en af deres standard maskiner. Du kan selvfølgelig altid
> selv montere en ekstra harddisk.

Det er faktisk ikke alle kabinetter der har plads til mere end en enkelt
harddisk. Eksempelvis de nye 'bookcase' typer. Jeg kender dog ikke det
omtalte kabinet fra Dell.
- Peter.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 01-05-01 13:08

> Det er faktisk ikke alle kabinetter der har plads til mere end en enkelt
> harddisk. Eksempelvis de nye 'bookcase' typer. Jeg kender dog ikke det
> omtalte kabinet fra Dell.
> - Peter.

Hvis der fysisk er plads til harddisken, kan man altid selv lave et
beslag så den sidder fast.