Bruge mobilen til internetadgang
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-04 01:41

Hej,

En kammerat går og spekulerer på, om han mon kan spare noget ved
at droppe sit ISDN-abonnement (inklusiv hans fastnetabonnement,
så han kun har mobilen) og så gå på nettet via mobilen med sin PC
i stedet, men er der mon nogen som helst besparelse at hente dér
og hvor hurtig går det i det hele taget, hvis man går på nettet
via en mobiltelefon?
Hvad er den hurtigste forbindelse imellem mobil og PC og hvordan
foregår kommunikationen? Bluetooth, eller?

Jeg har søgt på Google, men jo mere jeg søger, jo mere forvirret
bliver jeg. Det må vel også kræve et specielt mobilabonnement for
at få den adgang, men hvad skal det abonnement i så fald omfatte?
GPRS er der noget der hedder, men kan det på nogen måde hamle op
med pris og hastighed på ISDN? (jeg tvivler nu stærkt på det).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Sparre

Dato : 19-04-04 05:03

> GPRS er der noget der hedder, men kan det på nogen måde hamle op
> med pris og hastighed på ISDN? (jeg tvivler nu stærkt på det).

GPRS er det hurtigste idag, men det kan IKKE betale sig, det er simplethen
for dyrt i forhold til ISDN som jo heller ikke er så hurtigt endda..

--
Sparre

Fra : Fischer

Dato : 19-04-04 05:26

> [...]
> mobilen) og så gå på nettet via mobilen med sin PC
> i stedet, men er der mon nogen som helst besparelse

Den korte forklaring:
Hvis man bruger sin internet-forbindelse ekstremt lidt, kan det måske betale
sig at skippe fastnettet.
Men ved normalt brug, er det ikke en økonomisk løsning.

Og så lidt detaljer:
Kommunikationen mellem PC og mobil foregår enten ved datakabel, infrarød
eller bluetooth. Hastigheden på denne del vil oftest være min. 115 kbps og
vil derfor ikke være kritisk.

Den gamle GSM-standard dataforbindelse (CSD) har kun en hastighed på
9,6-14,4 kbps.
Med en specielt abonnement hos mobil-operatøren, kan man få high-speed data
(HSCSD) med hastigheder på op til 30-40 kbps.
Begge disse afregnes oftest til normal minuttakst og kræver et
internet-abonnement med mobil adgang.

Og så er der GPRS hvor man også kan opnå hastigheder på op til 30-40 kbps.
Dette er ofte også et tillægsabonnement hos mobil-operatøren.
Og her afregnes ikke pr. minut, men via data-trafik. Fordelen ved GPRS er
altså at man kan være online hele tiden. Prisen variere en del, men f.eks.
hos CBB og Telmore er den 10 kr. pr. Mb.
Og tro mig - det vil kunne mærkes på mobilregningen hvis man surfer ret
meget rundt på nettet.

Så mht. hastigheden, vil det være noget af en våd klud at få i hovedet ved
at gå fra en ISDN til en mobiltelefon.
En ISDN er hurtigere, mere stabil og oftest hurtigere til at logge på.
Og prismæssigt skal man ikke bruge internettet ret meget før besparelsen af
en fastnet-forbindelse er spist op.

*Fischer

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-04 14:32

Fischer skrev:

> Hvis man bruger sin internet-forbindelse ekstremt lidt, kan
> det måske betale sig at skippe fastnettet.
> Men ved normalt brug, er det ikke en økonomisk løsning.

Han bruger ikke sin internetforbindelse ret meget, men når det
foregår via MB-afregning, så tror jeg ikke på at det kan betale
sig for ham og da slet ikke når man tænker på, hvordan
hjemmesiderne rundt omkring er vokset enormt i størrelse på
det sidste fordi "hjemmeside-snedkerne" regner med, at alle har
minimum ADSL.

> Og så lidt detaljer:
> Kommunikationen mellem PC og mobil foregår enten ved
> datakabel, infrarød eller bluetooth. Hastigheden på denne del
> vil oftest være min. 115 kbps og vil derfor ikke være kritisk.

Nej, det må være tilstrækkeligt.
(Jeg troede egentlig at Bluetooth var hurtigere end infrarød).

> Den gamle GSM-standard dataforbindelse (CSD) har kun en
> hastighed på 9,6-14,4 kbps.

Det var ikke meget.

> [...]
> high-speed data (HSCSD) med hastigheder på op til 30-40 kbps.
> Begge disse afregnes oftest til normal minuttakst og kræver et

30-40 kbps kunne måske gå an. Det er lidt langsommere end hvad
han sidder med i dag (64 kbps eller 128 kbps hvis han kører med
bundling på ISDN'en, men det gør han aldrig), men det er jo i
så fald ikke den helt vilde hastighedsnedgang fra 64 kbps til
30-40 kbps.

> [...]
> kr. pr. Mb. Og tro mig - det vil kunne mærkes på
> mobilregningen hvis man surfer ret meget rundt på nettet.

Ja, det kan hurtigt løbe løbsk så.
Det lyder nærmest til, at 3 er dem der har den hurtigste løsning
lige nu, men det skal i så fald kun være til småting som hentning
af mails, som Morten nævner. Jeg tror hurtigt man kan ruinere sig
selv, hvis man begynder at surfe rundt på nettet, siden 3 også
kører med MB-afregning.

> [...]
> logge på. Og prismæssigt skal man ikke bruge internettet ret
> meget før besparelsen af en fastnet-forbindelse er spist op.

Ok og mange tak for hjælpen (også til I andre, som har svaret).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thunder

Dato : 08-05-04 11:56

Tag lige og læs rædselshistorierne før du påtænker 3 som udbyder.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 20-04-04 15:33

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote:

> Den korte forklaring:
> Hvis man bruger sin internet-forbindelse ekstremt lidt, kan det måske betale
> sig at skippe fastnettet.
> Men ved normalt brug, er det ikke en økonomisk løsning.

Ikke hvis der skiftes over på GPRS. Enig.

Men der er muligvis et alternativ, hvis det ikke behøver at være
mobilt.

Bl.a. CyberCity og Tiscali tilbyder i mange byer ADSL uden et
tilhørende telefon-abo.
Hvis vi skal på landet, kan det være at sonofon kan levere en trådløs
FWA beredbånds-opkobling. Snak med sonofons kundeserver/bredbånd. De
kan give dig en retning/afstand til masten, hvis de mener det måske er
muligt. Men husk ingen træer eller bygninger i vejen der _skal_ være
frit sigt.

Nå nu kom vi vist lidt væk fra dk.teknik.telefoni.mobil, men det var
måske alligevel en løsning. Jeg har selv valgt den løsning for at
slippe for TDC:
* FWA til internet
* Telmore til mobilen (som desværre er blevet købt af TDC )
* fastnet telefoni er undervejs til ip-telefoni via www.musimi.dk

- og det spiller bare!

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning Wangerin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 16:20

Henning Petersen Wangerin skrev:

> * FWA til internet
> * Telmore til mobilen (som desværre er blevet købt af TDC )
> * fastnet telefoni er undervejs til ip-telefoni via www.musimi.dk

Det tip vil jeg give videre. Tak. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Trab

Dato : 19-04-04 06:34

[en masse om internet på mobil]

Jo, ser du...

Hvis personen bor inden for 3's dækning, kan han få 380 kbps i downstream og
68 (single ISDN) i upstream på sin mobilos...
Kommunikationen mellem 3 mobil og PC foregår enten via USB, Bluetooth eller
IR, alt efter hvilken telefon han har valgt...

Omkostningerne?! Tjaeh, med standard forbindelsen som er pakkekoblet
afregnes der pr. MB, men prisen kan jeg desværre ikke lige huske...

Jeg vil i hvert fald ikke have betænkeligheder ved at benytte min nye
3-mobil til at gå på internettet, når jeg er i "marken" med min laptop ;)

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Fischer

Dato : 19-04-04 08:00

> Omkostningerne?! Tjaeh, med standard forbindelsen som er pakkekoblet
> afregnes der pr. MB, men prisen kan jeg desværre ikke lige huske...

10 kr. pr. Mb.
Tro mig - det bliver hurtigt dyrt på www.

Prøv at gå ind på et af dagbladenes hjemmesider. Når du har indlæst forsiden
og kigget et par nyheder, så har du brugt mere i data-afregning end den
trykte udgave af avisen koster!

> Jeg vil i hvert fald ikke have betænkeligheder ved at benytte min nye
> 3-mobil til at gå på internettet, når jeg er i "marken" med min laptop ;)

Så må vi håbe du enten begrænser dit forbrug eller har tegnebogen i orden.

*Fischer

Fra : Morten Trab

Dato : 19-04-04 08:15

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så må vi håbe du enten begrænser dit forbrug eller har tegnebogen i orden.

Heh...Skal somregel kun bruge MSN, e-mail og SSH når jeg ikke er hjemme ;)

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Thunder

Dato : 08-05-04 12:10

Hej Morten, har du aldrig problemr med din 3 mobil? Hvilken en har du? Hvad
med din regning, kig efter opkald til Norden?

Jeg har en A835 der ligesom hundredevis af andre har været mere end en gang
til rep. fordi den ringede op af sig selv. Sidste rep. fandt de at det var
en dårlig lodning fra fabrikken. 3 har nu efter 2 måneder stadig ikke ordnet
min regning så jeg ikke skal betale for de opkald som telefonen selv har
lavet.

Så er der A920, sådan en har jeg også, den er låst så man ikke kan inst. 3.
parts SW. Bluetoth og IR er ikke slået til selvom hardwaren er der. I
Australien går man bare ned i en 3 butik og er det hele iorden efter en
time, men her skulle den første Firmware opdatering være kommet i sidste
måned. Den blev så trukket tilbage og skulle så komme her i slutningen af
maj. I den er Bluetoth slået til og der skulle nu kunne inst. 3.parts
programmer (hvis de altså ikke har ændret på det), men IR er ikke slået til.
3 påtænker nemlig at sælge den firwareopdatering med IR til kunderne.
Nu er en fimware opdatering en udbedring af en mangel og derfor er det,
ifølge købeloven, ulovligt for 3 at tage penge for det.

Men det er altså det som de har tænkt sig.

Er du stadig glad?

Med venlig hilsen

Jan Johansson