LMI i Frame Relay
Fra : Tage Andersen

Dato : 30-04-01 10:04

Hej !

Vi sidder nogle stykker og læser til CCNA og kan ikke blive enige om
hvorvidt LMI messages har, eller ikke har, deres egen kanal i en Frame Relay
forbindelse.
Vi er nogle som mener den blot får lov at låne noget af båndbredden hvor
data transporteres.

Kan nogen af Jer hjælpe ?

mvh
LAN-WAN holdet

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-04-01 09:36

On Mon, 30 Apr 2001 10:03:32 +0100, "Tage Andersen"
<tca@netcom-data.dk> wrote:

> Vi sidder nogle stykker og læser til CCNA og kan ikke blive enige om
> hvorvidt LMI messages har, eller ikke har, deres egen kanal i en Frame
> Relay forbindelse.

Du mener, om LMI sendes i en separat VC? Det gør det ikke.

> Vi er nogle som mener den blot får lov at låne noget af båndbredden hvor
> data transporteres.

LMI sendes ikke i nogen af data-vc'erne, hvis det er hvad du
mener. Så på den måde kan man naturligvis argumentere for, at det
'låner' båndbredde, med det er fra din access rate (det fysiske
interface), ikke den enkelte VC.

-A

Fra : Tage Andersen

Dato : 30-04-01 12:29

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1j8qet4os4jkivpbjg3dsmfrdgttvrf9nd@news.sunsite.dk...

> [...]
> mener. Så på den måde kan man naturligvis argumentere for, at det
> 'låner' båndbredde, med det er fra din access rate (det fysiske

Tak for svaret. (Og din InterNetSide, foresten. Bruger den flittigt.)

Det jeg mente var om der var en seperat kanal i den serielle forbindelse
mellem DTE og DCE som blev anvendt til LMI.

Ved at kikke på dit svar har jeg fundet frem til
www.frforum.com/basicguide/chap3.html hvor der bla. står .... "In contrast
to the LMI(which uses DLCI 1023), Annex D reserves DLCI 0 for PVC status
signaling."

I dit svar skriver du at LMI IKKE sendes i en separat VC ... lidt senere at
LMI ikke sendes i nogle af data-VC'erne. Kan du uddybe det ?

Som jeg forstår det, er der reserveret nogle DCLI adresser til LMI og de
DCLI adresser er forskellige afhængigt af typen af LMI-message og afhængig
af om man kører Cisco, ansi eller q933a indkapsling.

Jeg prøver at se om jeg har forstået det :

1. Der lånes af båndbredden mellem DTE og DCE i den serielle forbindelse for
at sende LMI'er, men uden at have en seperat kanal / frekvens til det. Når
data og LMI når frem til DCE'en sorteres de på baggrund af header'en i
frames'ene.

2. Når der ikke sendes data, lægges data-VC'en ned. Men LMI-VC'en holder
forbindelsen oppe med keep alive messages mm. Dvs at LMI rejser over nogle
andre VC's end data. Altså stjæler LMI'er ikke båndbredde fra data når
først man er inde i frame-relay skyen.

Have I got it right ?

mvh
Tage

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-04-01 23:51

On Mon, 30 Apr 2001 12:29:29 +0100, "Tage Andersen"
<tca@netcom-data.dk> wrote:

> I dit svar skriver du at LMI IKKE sendes i en separat VC ... lidt senere at
> LMI ikke sendes i nogle af data-VC'erne. Kan du uddybe det ?

Jeg kan prøve.

Når man kører frame-relay, sendes data mellem to lokationer i en
virtuel forbindelse kaldet et 'virtual circuit' (VC). Det kaldes
sådan, fordi det ser ud til at være en fast forbindelse mellem de
to punkter, selvom frame-relay faktisk er pakkekoblet.

Nedenunder den virtuelle forbindelse findes et net af indbyrdes
forbundne switche, der snakker med hinanden og med endeudstyret.

Fra en given switch til endeudstyret på en given lokation snakkes
LMI. Denne kommunikation er (som det fremgår af navnet) lokal,
dvs. den sendes kun mellem switchen og endeudstyret, og distribu-
eres ikke over the frame.

Derfor siger jeg, at LMI ikke sendes i en VC. Kommunikationen er
jo lokal.

Men LMI skal jo sendes i det fysiske medie fra switch til ende-
udstyr. Så hvis man har en E1-forbindelse (2 Mbps) til switchen,
så vil en del af den forbindelse blive brugt til kommunikation
mellem switch og endeudstyr.

Med f-r er det dog sådan, at man typisk køber en forbindelse (en
VC), der loves noget lavere end access rate. Det kaldes at man
køber en given CIR (committed information rate).

Man kan fx. have en E1 fra en central lokation til switchen, hvor
man har en VC på måske 512 Kbps til lokation A og B, 256 Kbps til
lokation D og E, og 64 Kbps til lokation F. På den måde kan man
sige, at man har 448 Kbps (2048 - 2x512 - 2x256 - 64) 'til overs'
selv hvis man anvender al den båndbredde, man er blevet lovet.

Derfor siger jeg, at LMI 'låner' båndbredde af din access rate,
men ikke fra de enkelte forbindelser (VC'er).

Det er klart, at hvis man 'oversubscriber' sin f-r forbindelse,
dvs. lægger flere VC'er på med en samlet højere CIR end access
rate, så vil de forskellige VC'er ved høj belastning konkurrere
om den tilgængelige båndbredde, og de skal dele den med LMI.

> Som jeg forstår det, er der reserveret nogle DCLI adresser til LMI og de
> DCLI adresser er forskellige afhængigt af typen af LMI-message og afhængig
> af om man kører Cisco, ansi eller q933a indkapsling.

DLCI-adresserne er den måde, som switch og endeudstyr bruger til
at holde data fra forskellige VC'er adskildt. Nogle DLCI-værdier
er reserveret til særlige formål, herunder LMI-kommunikation.

> 1. Der lånes af båndbredden mellem DTE og DCE i den serielle forbindelse for
> at sende LMI'er, men uden at have en seperat kanal / frekvens til det.

Netop. Man har ikke en separat kanal eller frekvens til det. Men
man bruger af den båndbredde, der nu engang er til rådighed i den
fysiske forbindelse. (Det kan dårligt gøres anderledes).

> Når data og LMI når frem til DCE'en sorteres de på baggrund af header'en i
> frames'ene.

Korrekt.

> 2. Når der ikke sendes data, lægges data-VC'en ned.

Næ.

Det er rigtigt, at man godt kan køre med SVC'er (switched virtual
circuits, dvs. forbindelser der sættes op efter behov), men
langt, langt de fleste f-r net er bygget med PVC'er (permanent
virtual circuits).

> Men LMI-VC'en holder forbindelsen oppe med keep alive messages mm.

LMI sendes som sagt netop ikke i en VC.

> Altså stjæler LMI'er ikke båndbredde fra data når først man er inde i
> frame-relay skyen.

Korrekt. LMI er jo netop *lokal*, dvs. eksisterer kun mellem
switch og endeudstyr. Hvad switchene taler indbydes er en anden
snak, og der er ikke det samme behov for standardisering, som det
ses ud mod endeudstyret.

> Have I got it right ?

Sådan ca.

-A