Hjæælp ... kan det poleres .. ???
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 21:20

Hej NG

Jeg er rimelig newbe med Glasfiber og alt hvad der høre under dette.

Mit problem :

Jeg har "slebet" med våd slibe sandpapir på nogle overfladeskrammer min
kabinebåd havde fået under i og optagning fra slæbestedet (tror det var
mærker fra fændere og lign),
Nu er problemet at topcoaten er blevet mat der hvor jeg havde slebet let.

Kan det poleres væk, eller hvad skal jeg gøre.

Håber på at der er nogen der kan hjælpe .....

Mvh
Lui

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-04 19:58

Lui wrote:
> [...]
> Nu er problemet at topcoaten er blevet mat der hvor jeg havde slebet let.
>
> Kan det poleres væk, eller hvad skal jeg gøre.

Ja da. Først skal du give området en let slibning med vandslibepapir
korn 1000-1200.
Derefter giver du det en gang boat rubbing og afslutter med en gang
marine polish. og det skulle være fint og blankt. Begge dele tilført en
god gang knofedt.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-04 22:21

Doh... Og mit ur skulle nu være sat korrrekt!!!!

- Lars

Fra : PKJ

Dato : 29-04-04 12:23

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derefter giver du det en gang boat rubbing og afslutter med en gang
> marine polish. og det skulle være fint og blankt. Begge dele tilført

Jeg er næsten enig med Lars. Men at bruge korn 1000-1200 til at begynde
med
kan efterlade mange ridser der kun kan fjernes med grovere korn.
Derfor er mit råd at starte med grovere korn, f.eks 320-400
og så tage hele turen med finere og finere korn uden at springe over ret
mange finheder.

Valget afhænger selvfølgelig af overfladens ridse-struktur / - dybde.

Det tager ikke længere tid, men koster selvfølgelig lidt flere ark
vandslibepapir.

Vedr. Boat rubbing: Autolakerer bruger ofte slibemidler (Slipol) i
forskellig finhed.

Det kan være at du skulle få et par forskellige finheder der.

/PKJ

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-04-04 13:28

PKJ wrote:
> [...]

> Derfor er mit råd at starte med grovere korn, f.eks 320-400
> og så tage hele turen med finere og finere korn uden at springe over ret

Men Lui havde jo netop slebet i forvejen. Men jeg er enig i at det måske
kan være en god idé at snuppe en mellemstation inden den helt fine. Til
det plejer jag at benytte korn 600 eller 800 hvad der nu lige er inden
for rækkevidde. forinden har jeg måske brugt korn 300-400, men det antog
jeg at det var det Lui havde gjort.

> Vedr. Boat rubbing: Autolakerer bruger ofte slibemidler (Slipol) i
> forskellig finhed.

Tja. Alm. boatrubbing og lidt knofedt og efterfølgende polish har altid
virket fint hos mig, og jeg har efterhånden lavet en del småskader :-/

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 19:30

Lars Skrev :

> [...]
> det plejer jag at benytte korn 600 eller 800 hvad der nu lige er inden
> for rækkevidde. forinden har jeg måske brugt korn 300-400, men det antog

Lui Svarede :

Jeg har kun slebet let med korn 600
Så ud fra hvad i skriver så burde det vel kunne ladesig gøre at polere det
pænt med "Slipol" og en omgang alm polering.... Eller tager jeg fejl.??

Kan man polere med alm bil polervoks ... ???
Har noget voks der ikke indeholder kridt

Mvh
Lui

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 20:07

Lars Svarede :

> [...]
> Derefter giver du det en gang boat rubbing og afslutter med en gang
> marine polish. og det skulle være fint og blankt. Begge dele tilført en

Lui Spørger igen :

Nu har jeg prøvet at polere min båd med både boat rubbing, har også forsøgt
mig med noget voks med slibemiddel i og alm polervoks.

Men syntes ikke resultatet er tilfredsstillende ... Den ser stadig meget mat
ud i topcoaten.

Er der nogen måder hvor jeg kan få den blank - nu føles den glat som når
noget er ny poleret, men det ser mat og kedeligt ud, desuden kan man nogen
steder stadig skimte sporene fra slibningen.

Hvad skal jeg gøre, er helt på herrens mark ... og vil jo gerne ha min båd
ikke ser misvedligeholdt ud.

Mvh
Lui

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-04 22:11

Uheldigvis faldt Lui over tastaturet og skrev derved følgende:

> Er der nogen måder hvor jeg kan få den blank - nu føles den glat som
> når noget er ny poleret, men det ser mat og kedeligt ud, desuden kan
> man nogen steder stadig skimte sporene fra slibningen.

Så må du starte forfra.....

Rens alt fedt og polercreme af.

Vandslib med korn 400 fortsæt med 600, 800 og til sidst med korn 1200
evt. 1600 hvis du kan finde det.

Så igen boatrubbing og *MASSER* af knofedt og tilslut en voks. Det er
knofedtet, der gør forskellen, og det er også det, der gør den blank.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 23:05

> [...]

> let.
>
> Kan det poleres væk, eller hvad skal jeg gøre.

Vandliber med korn 1200 og så polerer du med en polerpasta og giver
det en gang lakvoks.

Claus