pc ombord
Fra : Henning Stich

Dato : 28-04-04 09:43

Hej derude. Jeg bor ombord på mit dejlige skib. Jeg overvejer at installere
pc ombord. Det giver jo mulighed for søkort-tv-dvd-hjemmearbejde osv. Men
man hører jo både det ene og det andet med hensyn til
strømforsyning-holdbarhed-kvalitet -findes der specielle marineudgaver osv.
Hvis der er nogen der har erfaringer hører jeg meget gerne herom.

--
Med Venlig Hilsen
Henning Stich

Fra : Egon Stich

Dato : 28-04-04 12:31

"Henning Stich" <henning@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
osv.
> Hvis der er nogen der har erfaringer hører jeg meget gerne herom.

Jamen kære dreng::
Jeg har jo fortalt dig, at det gør der.
Hvorfor vil ungerne aldrig høre på deres forældre?
Men hvis du absolut vil:
www.digitalyacht.co.uk

Venlig hilsen
far.
Egon Stich

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 14:53

Uheldigvis faldt Egon Stich over tastaturet og skrev derved følgende:

> www.digitalyacht.co.uk

Der koster den over 10.000 uden tastatur, mus og styresystem....

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=154492

Skal kun have 6.340 for en bedre maskine og så kan du hente den med
bussen eller cyklen

Claus

Fra : Henning Stich

Dato : 28-04-04 15:07

Jo tak du gamle. Har lige tjekket dit forslag. Det er jo meget godt. Men
sammenholdt med at jeg kan få bygget en pc'er med 24v. strømforsyning ,
fladskærm, tv kort, højtalereosv. er det jo en dyr løsning. Men et
arveforskud fra en rig pensionist vil jo selvfølgelig hjælpe. *LOOOOOL*.
Men jeg efterlyser stadig erfaringer med installering af pc i båden.

Fra : PKJ

Dato : 28-04-04 16:00

> [...]
osv.
> Hvis der er nogen der har erfaringer hører jeg meget gerne herom.

Der har i mange år eksisteret specielle PC-marineudgaver. Prisen har
været meget høj og det har vel været muligt
at købe 2-3 standardløsninger til samme pris.

Jeg har haft 2-3 (standard) bærbare Notebooks med i min sejlbåd siden
1996 og har hverken for den eller den lille HP 350 Deskjet Printer
negative erfaringer med det maritime miljø. Udskiftning skyldes at den
teknologiske udvikling løber hurtigere end den marine korrosion. I
perioden indgår også Langture på Atlanten og i Middelhavet under barske
forhold. No problems!
Jeg sejler også vintersejlads i danske farvande.

Jeg har endda været så fræk at placere Notebook'en på navigationsbordet
uden fastspænding, indbygning eller lign
Kun har den stået på en lille antiskrid-latex-gummimåtte. Den har ikke
rørt sig en tomme selv ved 40-50 gr. krængning i
høj urolig sø. Selvfølgelig falder den ned ved en rigtig Capsizing.-
Men så er der så meget andet der falder ud. -Hvad med dine
akkumulatorer, bliver de på plads under en rundtur. ? (Mine gør !)

En NOTEBOOK har en del lavere strømforbrug end en stationær PC. Den kan
endvidere normalt køre på 12 VDC.
Er du fastligger kan det selvfølgelig være ligeyldigt med strømforbrug.

Udover de ting som landkrabber bruger en PC til, bruger jeg min til
følgende maritime formål:

1) Navigationsformål via elektroniske søkort (DLS, ARCS, CMAP e.t.c),
koblet til NMEA 183 ind og udgange (Position LAT / LON, Heading, Speed,
Log, WindSpeed & Direction e.t.c)

Jeg kan hvis/når jeg har begrænset batterikapacitet slukke for
NOTEBOOK'en. Forinden har jeg da Uploaded "Waypoints og Routes" til
GPS'en. Min Autopilot styres direkte af GPS'en når først ruten er
indlæst.

Har jeg ikke mangel på strøm kører Notebook'en som Kortplotter, ofte med
andre opgave i bagggrunden.

2) NAVTEX, RTTY, WEATHERFAX, samt SYNOP-Meteorologiske data fra
f.eks Deutsche Wetter Dienst.
Jeg bruger SYNOP data til i DigitalAtmosphere at tegne
fremragende vejrkort. Alle disse tjenester dekodes fra min SSB
modtager via PC-erens lydkort samt programmet MSCAN Meteo Plus. Det
virker bare.

3) Tidevandsprogram for hele kloden (mere end 7000 steder).

4) Skibets LOGBOOK.

Jeg vil varmt anbefale anskaffelsen, der bør være ligeså problemløst som
anskaffelse af en ny PC til hjemmet.

/PKJ

Fra : Alf

Dato : 28-04-04 16:46

> Jeg vil varmt anbefale anskaffelsen, der bør være ligeså problemløst som
> anskaffelse af en ny PC til hjemmet.
>
> /PKJ

Men du kan ikke se TV og afspille DVD'er på en Notebook eller Laptop
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 28-04-04 16:49

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> wrote in message

> Men du kan ikke se TV og afspille DVD'er på en Notebook eller Laptop

Jeg har ikke set TV kortet i PCMCIA format endnu,
men mine laptops spiller altså fint DVD'er !!
Vi har altid to med når vi kører sydpå....
1 til navigation og 1 til DVD film og spil til ungerne

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : PKJ

Dato : 28-04-04 17:03

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 17:12

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

problemløst

> Men du kan ikke se TV og afspille DVD'er på en Notebook eller Laptop

Sludder og vrøvl..

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=69212

Og det kan endda gøres billigere...

Claus

Fra : Alf

Dato : 28-04-04 23:21

> Sludder og vrøvl..
>

> Claus

Jeg overgiver mig til sagkundskaben og, hvis min laptop har plads, så køber
jeg et PCMCIA kort så også jeg kan se TV på de våde dage.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-04 00:02

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg overgiver mig til sagkundskaben og, hvis min laptop har plads,

> køber jeg et PCMCIA kort så også jeg kan se TV på de våde dage.

Køb en USB dims, det er meget billigere!

I øvrigt har jeg ikke set et PCMCIA tuner i meget lang tid, og det
bliver svært at finde herhjemme.

Claus

Fra : Fly

Dato : 01-05-04 23:02

I øvrigt har jeg ikke set et PCMCIA tuner i meget lang tid, og det bliver
svært at finde herhjemme.
Claus

----------------------------
Hejsa!

Jo, det findes faktisk, men som Claus skriver er det en dyr løsning. Har
selv haft et en gang til PCMCIA-porten og fordelen er da at man undgår en
ekstra boks og et par af kablerne, så det er lidt mere praktisk.

<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=45&Parent=&Producent=0&Max=&Soe
geord=pcmcia&Equal42=&Equal103=&Direction109=2&Sorted109=&Equal203=&Submit.x
=0&Submit.y=0>

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 02:45

Uheldigvis faldt Fly over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Har selv haft et en gang til PCMCIA-porten og fordelen er da at man
> undgår en ekstra boks og et par af kablerne, så det er lidt mere

Beep.. wrong answer, Hans...

gæt selv filmen

Det du linker til er videoindgangskort, der er ingen af dem, som har
TV-tuner.....

Claus

Fra : Henrik Prange

Dato : 07-05-04 16:38

> [...]
>
> 4) Skibets LOGBOOK.
>
> Jeg vil varmt anbefale anskaffelsen, der bør være ligeså problemløst som

Hej

Pkt 2 lyder interessant, kan du ikke beskrive lidt nærmere? Det kunne være
virkeligt interessant at hente vejr oplysninger og efs på Laptoppen - uden
at skulle på internet!

Hilsen Henrik