|
| Revne i lejebuk Fra : Michael Pedersen |
Dato : 27-04-04 23:01 |
|
Hej
Vores Banner 33 har en lejebuk (tror jeg det hedder) der holder propelakslen
på plads lige før propellen. Jeg har nu opdaget at den er flækket på langs i
hele længden og helt ind til det vandsmurte leje. Lejebukken er konstrueret
af metal der er hårdt, ikke ruster og som har et gråt pulver på overfladen.
Den er iøvrigt beklædt med gladsfiber der er sprunget af.
Er der forslag til en reparation der kan udføres af en glad amatør?
Venlig hilsen
Michael Pedersen
| |
Claus Tersgov (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-04-04 00:15 |
|
Uheldigvis faldt Michael Pedersen over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Vores Banner 33 har en lejebuk (tror jeg det hedder) der holder
> propelakslen på plads lige før propellen. Jeg har nu opdaget at den
> er flækket på langs i hele længden og helt ind til det vandsmurte
> leje. Lejebukken er konstrueret af metal der er hårdt, ikke ruster
og
> som har et gråt pulver på overfladen. Den er iøvrigt beklædt med
> gladsfiber der er sprunget af.
>
> Er der forslag til en reparation der kan udføres af en glad amatør?
Nej, den skal udskiftes. Den er sikkert støbt, og en svejsning holder
nok ikke i længden, fordi det er uhyrligt svært af finde en elektrode
i præcis samme legering.
Men det er forholdsvis nemt at montere en ny. Færdige bukke kan fås
klar til indglasning.
Claus
Claus
| |
Claus Tersgov (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-04-04 05:55 |
|
Uheldigvis faldt Michael Pedersen over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Er der forslag til en reparation der kan udføres af en glad amatør?
Det er ret sjældent, at en lejebuk flækker sådan. Hvis jeg var dig, så
ville jeg få tjekket både din aksel og din propel. Noget kunne tyde
på, at en af delene ikke er balanceret korrekt, så der er for mange
vibrationer i lejebukken.
Har du haft pillet ved skrueakslen, eller måske den har fået et stød?
Eller propellen?
Grunden til, at jeg ikke mener, at det kan betale sig at reparere den
er, at den antageligvis er lavet af støbt aluminium, og det er meget
vanskeligt at svejse i den form for støbealuminium, fordi der er et
hav af tilsætningsstoffer i støbealuminium, og navnlig når det skal
sidde under vand er det vigtigt, at det er nøjagtigt samme legering af
korrosions hensyn.
Dernæst skal den jo centreres igen. Hvis lysningen har udvidet sig så
meget, at der er en revne helt ind til lejet, så bliver det sikkert et
pokkert arbejde at få lejeåbningen centreret korrekt.
Claus
| |
@rsten (28-04-2004)
| Kommentar Fra : @rsten |
Dato : 28-04-04 08:49 |
|
Claus Tersgov wrote:
> Uheldigvis faldt Michael Pedersen over tastaturet og skrev derved
> følgende:
>
>
>> Er der forslag til en reparation der kan udføres af en glad amatør?
>
> Det er ret sjældent, at en lejebuk flækker sådan. Hvis jeg var dig, så
> ville jeg få tjekket både din aksel og din propel. Noget kunne tyde
> på, at en af delene ikke er balanceret korrekt, så der er for mange
> vibrationer i lejebukken.
>
> Har du haft pillet ved skrueakslen, eller måske den har fået et stød?
> Eller propellen?
>
> Grunden til, at jeg ikke mener, at det kan betale sig at reparere den
> er, at den antageligvis er lavet af støbt aluminium, og det er meget
> vanskeligt at svejse i den form for støbealuminium, fordi der er et
> hav af tilsætningsstoffer i støbealuminium, og navnlig når det skal
> sidde under vand er det vigtigt, at det er nøjagtigt samme legering af
> korrosions hensyn.
Det _kan_ lade sig gøre, jeg har fået svejset et alu motorben på en Perkins
påhængsmotor for mange år siden (30+) og det lykkedes fint. Men det er ikke
et job for tilfældige grovsmede(eller glade amatører ), svjh tog smeden
den med ud til lindøværftet og fik det lavet.
Hvis man ikke har en professionel adgang til at gøre det - er jeg enig i at
den står på udskiftning
--
/carsten
| |
Claus Tersgov (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-04-04 14:38 |
|
Uheldigvis faldt @rsten over tastaturet og skrev derved følgende:
> Det _kan_ lade sig gøre, jeg har fået svejset et alu motorben på en
> Perkins påhængsmotor for mange år siden (30+) og det lykkedes fint.
> Men det er ikke et job for tilfældige grovsmede(eller glade amatører
> ), svjh tog smeden den med ud til lindøværftet og fik det lavet.
> Hvis man ikke har en professionel adgang til at gøre det - er jeg
> enig i at den står på udskiftning
Ja, jeg har også fået svejset masser af topstykker og andre ting
gennem tiden, men du skal tænke på, at *støbealuminium* er 1000 ting.
Det er noget, der kan få selv den bedste specialist til at betænke
sig, fordi der er så mange tilsætningsstoffer i, og i mange tilfælde,
kan man slet ikke svejse i alustøbegods. Og når det er aluminium, der
skal være under vand, så er det endnu mere vanskeligt.
En ny lejebuk koster kr. 2000,- så en evt reparation med en
specialsvejser ude på båden ville være tåbelig. Al fiberen brænder og
skal alligevel laves om, så det kan slet ikke betale sig.
Claus
| |
Michael Pedersen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Michael Pedersen |
Dato : 28-04-04 21:03 |
|
>
> Har du haft pillet ved skrueakslen, eller måske den har fået et stød?
> Eller propellen?
>
> Sidste år var vi i den svenske skærgård nord for Marstrand. Vi lå for svaj
i en natur havn som ikke var så beskyttet som jeg troede til de 10 ms som
det blæste. Så vi flyttede Frønsen så den lå bedre. Sidste år havde vi også
fået en flad ankerline på rulle - og sådan en er let og bliver taget af
vinden når det blæser, det havde vi ikke tænkt på. Så mig som havde taget
rigeligt med ankerline frem og stod og holdt øje med hvornår ankeret sku
droppes igen, oplevede pludselig at motorene gik istå fordi vinden havde
taget linen og den var fanget af skruen. Jeg fik smidt ankeret overbord og
vi var heldige at det fik fat i bunden og holdt. Og her kommer så pointen -
det var skruen der holdt ankerlinen. Så jo - akslen og skruen har fået en
kraftig påvirkning.
Enden blev at vi fik tovværk i land så trækket på skruen blev slækket og
propellen komme fri. Og så mærkede vi ikke mere til det resten af sæsonen,
og jeg har ike tænkt over at der kunne komme en skade før nu.
Venlig hilsen
Michael Pedersen
| |
Claus Tersgov (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-04-04 23:02 |
|
Uheldigvis faldt Michael Pedersen over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Enden blev at vi fik tovværk i land så trækket på skruen blev
slækket
> og propellen komme fri. Og så mærkede vi ikke mere til det resten af
> sæsonen, og jeg har ike tænkt over at der kunne komme en skade før
nu.
Og så er bukken blevet trukket skæv og dermed revnet, enten med det
samme eller pga. vibrationer opstået pga. ubalancen. Det betyder, at
du også skal have tjekket din aksel.
Selv om du kan finde en svejser, der vil påtage sig opgaven, så er det
hovedløst at sejle rundt med en 20+ år gammel lejebuk, der er blevet
repareret. Hvis den knækker igen og måske ryger af, så mister du både
propel, skrueaksel samt et ødelagt stævnleje, og er uheldet ude, får
du en masse vand i båden....
Claus
| |
Michael Pedersen (29-04-2004)
| Kommentar Fra : Michael Pedersen |
Dato : 29-04-04 18:12 |
|
>
> Selv om du kan finde en svejser, der vil påtage sig opgaven, så er det
> hovedløst at sejle rundt med en 20+ år gammel lejebuk, der er blevet
> repareret. Hvis den knækker igen og måske ryger af, så mister du både
> propel, skrueaksel samt et ødelagt stævnleje, og er uheldet ude, får
> du en masse vand i båden....
>
Jeg har bedt en bådebygger om at se på skaden og komme med ´sin vurdering.
Det næste bliver forsikringsselskabet.
Michael
| |
|
|