Kanosejlads i åer
Fra : Baune

Dato : 23-04-04 22:49

Hvad er det for et sæt regler vi har mht. kanosejlads i vores å-systemer.
Det er lidt svært at hitte rundt i hvor man må sejle, og på hvilke
tidspunkter af året. Det drejer sig om midtjylland.

Fra : Frede

Dato : 23-04-04 23:40

Baune Skrev:

> Hvad er det for et sæt regler vi har mht. kanosejlads i vores å-systemer.
> Det er lidt svært at hitte rundt i hvor man må sejle, og på hvilke
> tidspunkter af året. Det drejer sig om midtjylland.

Nu kommer det nok lidt an på hvilke åer du vil sejle på... Kender ikke så
meget til Gudenåen, men Storåen har i hvert fald begrænsninger mht. såvel
tidspunkter på året som antallet af kanoer på et givent stykke pr. dag.
Sidst jeg fik tilladelse var igennem http://www.holstebro-tourist.dk/.
hjemmesiden under aktiviteter fremgår det at der må sejles i perioden 16
juni til 30. september(det er i øvrigt for ringe at de ikke har information
på siden om at det rent faktisk er pbligatorisk med tilladelse) . Så vidt
jeg husker koster det et beskedent beløb at få fremsendt en tilladelse (vist
nok 25 kr.).

Faldt i øvrigt lige over en side hvor der bla. er en del inf. omkring
kanosejlads bla, i danske åer... http://home13.inet.tele.dk/Pelo/index.htm

MVH

Frede

---

Fra : jes rokkjær

Dato : 24-04-04 16:28

Se her fra Ringkøbing amt
Mvh Jes Rokkjær

/
Vandløb Strækning Tilladt tidsrum Tilladt tidspunkt Tilladt fartøj
Bækmarksbro Å Beg. pkt. - indløb, Tangsø 15. juni - 1. januar 8 - 18
robåd, kajak, kano
Bæk/ Udløb, Tangsø - indløb, Indfjorden Hele året Solopgang -
solnedgang robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
/ Udløb, Indfjorden - Nissum Fjord Hele året Solopgang - solnedgang
robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Damhus Å Os. Damhus Bro Sejladsforbud --- ---
/ Ns. Damhus Bro - Jollehavn 15. juni - 1. januar 8 -18 robåd, kajak,
kano
/ Jollehavn - Nissum Fjord Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Fjederholt Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Fåremølle Å Beg. pkt. - Krogshede Bro 15. juni - 1. januar 8 - 18
robåd, kajak, kano
/ Krogshede Bro - Nissum Fjord Hele året Solopgang - solnedgang robåd,
kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Ganer Å / Sejladsforbud --- turistmæssig sejlads
Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano (bredejersejlads)
/ Norddiget - Hestholm Sø (indløb)** Sejladsforbud --- ---
Gødelkanalen / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
Gundesbøl Å ** Sejladsforbud --- ---
Heager Å Os. amtsvej Ringk. - Holstebro Sejladsforbud --- ---
/ Amtsvej - betonbro (st. 5415) 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd,
kajak, kano
/ Betonbro - Von Å Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Herningsholm Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Holtum Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Hover Å Os. bro, Muldbjergvej Sejladsforbud --- ---
/ Bro, Muldbjergvej - Voldbjerg Mølle 15. juni - 1. januar 8 - 18
robåd, kajak, kano
/ Voldbjerg Mølle - Stadil Fjord Hele året Hele døgnet robåd, kajak,
kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Højris Å / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
Idom Å / Sejladsforbud --- ---
Karstoft Å Ronnum Bæk - Classonsborg Hele året Hele døgnet robåd,
kajak, kano
/ Classonsborg - Skjern Å Sejladsforbud --- ---
Karup Å

Bestil folder om sejlads på Karup Å HER. Opstrøms Karup by
Sejladsforbud --- ---
Nedstrøms Karup by 15. juni - 1. oktober 9 - 18 robåd, kajak, kano
(alle med registreringsmærker)
/ / Hele året Hele døgnet Særlige regler for bredejere
(se regulativ)
Kirkeåen / 15. juni - 1. januar 8-18 robåd, kajak, kano
Lilleå / Sejladsforbud --- ---
Lydum Å Os. Lydum Mølle Sejladsforbud --- ---
/ Lydum Mølle - Skrumsager Mark 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd,
kajak, kano
/ Skrumsager Mark - Jollehavnen Hele året Solopgang - solnedgang
robåd, kajak, kano
/ Jollehavnen - Ringkøbing Fjord Hele året Hele døgnet robåd, kajak,
kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Madum Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Nybo Bæk / Sejladsforbud --- ---
Nørby Landkanal / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
Rind Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Sdr.Omme Å Amtsgrænse - Sønderskov 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd,
kajak, kano
Borris Skydeterræn Sejladsforbud --- ---
/ Sønderskov - Skjern Å** Sejladsforbud --- ---
Skjern Å

Bestil folder om sejlads på Skjern Å nedstrøms Arvad Mølle HER. Arvad
Mølle - Borris 16. juni - 30. september 8 - 18 robåd, kajak, kano
(alle med registreringsmærker)
Borris - Pumpestation Nord** 16. juni - 1. marts 7 - solnedgang
(senest kl. 20) robåd, kajak, kano
Læs om sejladsbestemmelser i Skjern Å Naturprojekt
HER Pumpestation Nord - Ringkøbing Fjord** Hele året Hele døgnet
robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Staby Kast Husby Sø - Nissum Fjord 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd,
kajak, kano
/ Ved udløb i Nissum Fjord
(ca. 400 m) opstrøms Hele året Solopgang - solnedgang robåd, kajak,
kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
/ Ved udløbet af Husby Sø
(ca. 200 m) nedstrøms Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Storå Fra sammenløbet af Højris Å/
Herningsholm Å - Skærum Bro 15. juni - 1. november 8 - 20 robåd,
kajak, kano
(alle med registreringsmærker)
Vandkraftsøen / / Særlige bestemmelser,
henv. til Holstebro Kommune
/ Vemb Kirke - Nissum Fjord Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Sydlige Parallelkanal ** sejladsforbud --- ---
Søby Å / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
Søgennemløbet / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Tarm Bybæk / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Tarm Møllebæk / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Tim Å Opstrøms bro ved Torstedvej

Nedstrøms bro ved Torstedvej - Alrum Bro

Alrum Bro - Stadil Fjord sejladsforbud

Hele året

Hele Året ---

8 - 20

Hele døgnet ---

robåd, kajak, kano
særlige regler for bredejere (se regulativ)

robåd, kajak, kano,
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Velling-Stauning Landkanal / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd,
kajak, kano
Venner Å / Hele året Hele døgnet robåd, kajak, kano
Vestersø Landkanal / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
Von Å Stadil Fjord - Ringkøbing Fjord Hele året Hele døgnet robåd,
kajak, kano
motordrevne småfartøjer max. 5 knob
Vorgod Å / 15. juni - 1. januar 8 - 18 robåd, kajak, kano
** Sejlads er omfattet af "Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til og
den rekreative udnyttelse af Skjern Å".

Revideret: 12-05-2003

"Baune" <no@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for et sæt regler vi har mht. kanosejlads i vores å-systemer.
> Det er lidt svært at hitte rundt i hvor man må sejle, og på hvilke
> tidspunkter af året. Det drejer sig om midtjylland.

begin 666 ecblank.gif
M1TE&.#EA$ `!`( ``````/___R'Y! $```$`+ `````0``$```($C(\9!0`[
`
end

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 25-04-04 23:52

Fri, 23 Apr 2004 23:49:18 +0200, Baune <no@email.dk> skrev:

> Hvad er det for et sæt regler vi har mht. kanosejlads i vores å-systemer.

Vandløbsloven, og i dette tilfælde §4 - bare rolig det er ikke noget jeg
ved fordi jeg er klog, jeg er bare kajakroer.
Som udgangspunkt har du ret til sejlads/roning på alle vandløb, hvis det
ikke er til skade for jagt,fiskeri og lign.

> Det er lidt svært at hitte rundt i hvor man må sejle, og på hvilke
> tidspunkter af året. Det drejer sig om midtjylland.

Ja, Vi har ikke meget vild natur i dk. men sejladsregler på vandløb kan
være en sand jungle. De lokale vandløbsmyndigheder (læs amtet) kan lægge
restriktioner for sejladsen, hvilket desværre er sket i stort omfang her i
dk. Derfor kontakt amtet. En anden mulighed er at bruge Dansk Kano Kajak
Forbund, som har en guide der hedder "hvor må du ro" se på
<www.kano-kajak.dk>.

Håber det kan hjælpe dig

--
Med Venlig Hilsen

Rasmus Hansen      <fjern spam og skift 8 med 2 for e-mail>

Fra : Baune

Dato : 26-04-04 01:16

> Som udgangspunkt har du ret til sejlads/roning på alle vandløb, hvis det
> ikke er til skade for jagt,fiskeri og lign.

Årh hvad, er det pga. jægere jeg ikke må sejle? Jeg troede det var pga.
dyrene, ikke deres bødler.

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 26-04-04 12:55

Hej
På biblioteket er der en bog:

Titel: Kanoture
Af: Lundø, Thorben
Kanoture : Danmark rundt : 50 sejlbare åer, sejladsbeskrivelser, love og
regler, sikkerhed, åkort, overnatning (Thorben Lundø) / redaktion: Leif
Schack-Nielsen ; fotos og illustrationer af forfatteren. - [Kbh.] :
Skarv/Høst : i samarbejde med Dansk Kano- og Kajakforbund, 1996. - 128 sider
: ill. (nogle i farver)

Venlig hilsen
Gert

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 26-04-04 13:39

Mon, 26 Apr 2004 02:16:27 +0200, Baune <no@email.dk> skrev:

> Årh hvad, er det pga. jægere jeg ikke må sejle? Jeg troede det var pga.
> dyrene, ikke deres bødler.

Måske, og det er helt morsomt når der står lystfiskere og tramper
brinkerne i stykker, mens de beskylder kano/kajakroere for at skræmme
fiskene. Jeg er dog ikke en fisk, men umiddelbart vil jeg blive mere
skræmt ved at bide fast i en krog, blive banket i hovedet og ende mine
dage på en stegepande.

Om det er af hensyn til dyrelivet der laves begrænsninger på vandløbene
kan være svært at se. For der er langfra de samme begrænsninger i skove,
enge og andre naturområder. Og ser man på tidpunkerne, hvor man må ro på
de enkelte vandløb passer det mange gange ikke med
yngleperioderne/gydning. Vandstand og vandføring er dog afgørende for om
et vandløb er sejlbart, der er flere eksempler på åer som må benyttes i
sommermånederne, hvor der er mindst vand, desværre er der ukyndige roere
som vælge at benytte muligheden, hvilket kan være til skade for åen.
Personligt synes jeg det bedst når der er vand nok, og roningen er let og
ubesværet. Roning kræver jo ikke flere meters dybde og vi graver ikke
bunden op, eller ro på brinkerne.

Ups, må hellere begrænse mig inden vi er off topic. Mht. brug af naturen
er der ved at være konsensus om, at det skal være den lette brug der skal
styrkes. Der bør de enkelte amter (eller hvad det bliver) revurderer deres
sejladsbegrænsning, for kano/kajakroning har minimal påvirkning. Vi skal
ikke have anlagt stier, vi bruger hvad der er og efterlader kun ringe i
vandet. Så man kan da håbe, at det fremover ikke er så indviklet at finde
ud af, om man må ro på en å. men at udgangspunktet er at kano/kajkker må
ro på åer som er velegnet, og så naturligvis færdes i naturen som bør.

--
Venlig Hilsen
Rasmus Hansen

<Fjern spam og udskift 8 med 2 ved svar>

Fra : Hobi

Dato : 26-04-04 21:46

"Rasmus Hansen" <spamrmus@tele8adsl.dk> skrev i en meddelelse
newsr62dfcbkp5s6kb@news.tele2adsl.dk...
[CUT] Vi skal
> [...]
> ud af, om man må ro på en å. men at udgangspunktet er at kano/kajkker må
> ro på åer som er velegnet, og så naturligvis færdes i naturen som bør.

Det største problem i Skjern å - som jeg går meget ved - med hensyn til
kanoer er netop, at der bliver efterladt en hel del mere end ringe i vandet.
Der bliver smidt øldåser, slikpapir og i mellem træerne langs brinken ligger
der lokumspapir.

Jeg håber ikke der bliver mere lempelige regler for sejlads på vore åer, da
jeg totalt mister naturoplevelsen, når der kommer en flok råbende og
skrigende fulderikker sejlende - mere sidelæns end ligeud - ned af åen.

Hvis kanosejlads over hovedet hører til på åen, så skulle det da være de
yderste 2 km, hvor bredden er tilstrækkelig til, at folk kan undgå, at sejle
ind i bredden.

MVH
Holger
--
Mail : Mailto:hobi@FJERNpost8.tele.dk
Homepage : http://home19.inet.tele.dk/hobi

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 26-04-04 22:24

Problemet overalt er vel om folk opfører sig ordentligt det være sig
lystfiskere eller kanofolk.
Enkelte dårlig oplevelser i den anden lejr skal vel ikke medfører totalt
udelukkelse af alle i en bestemt kategori.

Hvis jeg var fisk synes på min side at det må være meget smertligt at bide i
en krog og blive trukket op af det element (vandet) som jeg ville være skabt
til at leve i.
Det indebærer jo ikke at jeg foragter lystfiskere.

Jeg er imod alle der ødelægger /sviner naturen til, og det er nævnte
kanoturister der sviner eller ødelægger, eller lystfikere der træder
åbrinken ned, sætter ulovlige garn. Eller glemmer at tage "vandrør" op af
åbunden, hvor de har haft garn siddende.

Fælles front mod folk der ikke opfører sig ordentligt.

Gert

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 26-04-04 23:51

Mon, 26 Apr 2004 22:45:59 +0200, Hobi <hobiNOSPAM@post8.tele.dk> skrev:

> Det største problem i Skjern å - som jeg går meget ved - med hensyn til
> kanoer er netop, at der bliver efterladt en hel del mere end ringe i
> vandet.

Det kræver ikke mange fjolser at brændemærke alle roere. Det er stadig
undtagelsen at kanoroere ødelægger oplevelsen for andre. Dem der endelig
har den adfærd vil nok være destruktive uanset, hvor de blev sluppet løs
vest for bonbonland. Nu er problemet på Skjern Å, at det næsten kun er
udlejningskanoer som har lov at ro. Jeg har også undret mig over at
kanoudlejningen er favoriseret på Skjern Å, for kano/kajakroere gode til
at færdes i naturen, hvorfor så satse på kommerciel udlejning (er det for
at vise den Å folk har fået for skattepengene).

> [...]
> jeg totalt mister naturoplevelsen, når der kommer en flok råbende og
> skrigende fulderikker sejlende - mere sidelæns end ligeud - ned af åen.

Så længe der ikke er en vaccine mod dumhed, vil vi nok altid kunne
irriteres af andre menneskers tåbelige adfærd. At berænse sejlads pga. få
episoder er jo heller ikke rimeligt. Det er jo ikke forbudt at køre bil
bare fordi andre køre for hurtigt.

Efter 18 år indenfor kano/kajaksporten kan jeg ikke se, at vi er værre
eller bedre end andre naturbrugere, heller ikke selvom jeg bruger mine
biologbriller. Selvom både du og jeg har været vidne til nogle kedelige
episoder, så vil jeg hævde at sejlads på åer er en færdsel som har minimal
indflydelse på naturen. Åen er en naturlig vandvej, roning slider ikke,
der skal ikke anlægges stier og veje.

> Hvis kanosejlads over hovedet hører til på åen, så skulle det da være de
> yderste 2 km, hvor bredden er tilstrækkelig til, at folk kan undgå, at
> sejle
> ind i bredden.

Nu kan jeg bare ikke forstå at der bruges en masse penge på
naturgenopretning, men at den natur ikke må benyttes. De kano/kajakroere
som er organiseret i klubber ved hvordan man skal færdes i naturen. Og der
er ingen med bare lidt kendskab til kano/kajak som kunne drømme om at ro
ind i brinken - Det er udstyret for dyrt til.

- er denne diskussion nær Off Topic?

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-04 16:48

"Rasmus Hansen" <spamrmus@tele8adsl.dk> skrev i en meddelelse
newsr625rggsp5s6kb@news.tele2adsl.dk...

> [...]
>
> --
> Venlig Hilsen Rasmus Hansen
>
> <Fjern spam og udskift 8 med 2 ved svar>

Problemet er vel enentlig, at fiskerforeningerne i fællesskab med kommuner
har valgt at prioritere pengemaskinen. Derved får man en del folk, der lejer
kano, uden at besidde den fornødne respekt for naturen og medmennesker.
Liberalismen har sandelig mange grimme ansigter..!

MVH
Egon.

Fra : Hobi

Dato : 28-04-04 17:24

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[CUT]
> [...]
> kano, uden at besidde den fornødne respekt for naturen og medmennesker.
> Liberalismen har sandelig mange grimme ansigter..!

Der er ikke nogen foreninger involveret i udlejning af kanoer i Skjern å....

--
MVH
Holger

Fra : Egon Stich

Dato : 28-04-04 19:42

> [...]
> Homepage : http://home19.inet.tele.dk/hobi
> Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Måske ikke.
Men jeg vil tro, at den lokalee sportsfiskerforening har haft et ord at
skulle have sagt, da politikerne fandt på at stoppe privat sejlads. Det er
jo, desværre, ofte en kendetegn for danske interesseorganisationer, at de
skider på andre, bare de selv får en indbildt fordel.

MVH
Egon.

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 29-04-04 12:41

Wed, 28 Apr 2004 20:41:31 +0200, Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev:

> [...]
> jo, desværre, ofte en kendetegn for danske interesseorganisationer, at de
> skider på andre, bare de selv får en indbildt fordel.

Touché

De indviklet sejladsregler på åer skyldes, at diverse foreninger og
organistioner hver har deres agenda, og man er ligeglad med at det har
konsekvenser for andre brugere. At der på Skjern Å hyppigt kan være
kedelige episoder med udlejningskanoer, er nok fordi lystfiskerforeninger
og deres kompagnoner har være så forhippet på at få sejladsen begrænset på
næsten alle Åer. Og hvad har de opnået, kun ganske få Åer skal tage
belastningen. På Skjern Å er det tilmed kanoudlejerne der administrere
rotilladelsene. Og hvad er resultatet. Hr. og Fru. Skovsvin kan sagtens
leje en kano, mens andre kano-/kajakroere bliver nedprioriteret.

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 28-04-04 23:21

Tue, 27 Apr 2004 17:48:01 +0200, Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev:

> [...]
> lejer
> kano, uden at besidde den fornødne respekt for naturen og medmennesker.

Du har en pointe der. Der er ingen tvivl om, at vores natur er kommerciel.
Det er den der bliver markedsført for turister, og så må vi også
accepterer at der er omkostninger. Det vil også være naivt at tro, at der
vil blive lavet fredninger, fiskeudsætning og genopretning, hvis man ikke
kunne bruge turisme som argument. Tidligere var synspunktet (og
lovgivning) at vandløb og åer skulle fjerne urenset spildevand, men
heldigvis var der brugere som kunne råbe højt og vise at der var noget
natur af værdi. Idag skal der så være nogle til at udnytte muligheden, og
der er problemet, for åernes vedkommende, at sejladsen blevet begrænset
under vejs. Hvorfor må en velegnet Å ikke bruges til kanosejlads ?

Nu kan jeg godt se fiskeriforeninger i forbindelse med offentlige
pengemaskiner. I den forbindelse at de ofte bruger argumentet at et
naturprotjekt/udsætning fremmer turismen. Jeg kender fiskere der ror
kajak, men religionkløften er nok for stor til at der er fiskere der
udlejer kanoer - skal dog ikke udelukke at der kan være et intelligent
væsen i bestanden af lystfiskere .

Uanset om fiskeriforeninger udlejer kanoer har de et indirekte ansvar, jeg
formoder det er det du hentyder til i dit svar. Hvor vandløbsloven §4
siger: Vandløb er åbne for almen ikke motordrevne fartøjer. Retten må ikke
udøves til skade eller ulempe for andres jagt, fiskeri, eller rørskær. Her
mener jeg at fikeriforeninger, sammen med ornitolog og DN, har spillet
fallit, når de har været involvet i at begrænse sejladsen på vores
vandløb. Det de har opnået er, at sejlads er blevet begrænset på næsten
alle vandløb, og få åer udsættes kommerceil kanoudlejning og al anden
sejlads. De indviklet sejladsregler på åer skyldes uden tvivle, at
lystfiskere, ornitologer og andre interesseorganisationer har haft deres
dagsorden for hvordan vandløbene skulle bruges og sejladsen begrænses.