Båden blev leveret med en stor anode på skrueakslen. Den blev fornyet efter
et år (- sidste år - båden er to år gammel) - men der var ikke spor af den,
da jeg tog båden op i dag.
Andre anoder var der ikke på ror/skrue/aksel da jeg fik den leveret. På
billedet man ser hvordan:
www.kroglassen.dk/soset.jpg
Jeg spurgte på en international gruppe for metallurgi - her er lidt af
svaret fra en, der åbenbart ved hvad han taler om:
I suspect that the part is aluminium bronze? The jagged bit at the origin of
the fracture (lower face centre of blade) would probably be either a casting
defect or an old weld repair as its too near the centre of the blade to be
cavitation damage.. The concentric lines are indicative of a fatigue
process - a slowly-growing crack initiating at the high stress site and
growing under the combined effects of corrosion and additional fluctuating
stress.
The more yellow-coloured fracture at the top of the blade in the picture is
the final overload failure as the crack had reduced the section thickness
and the operating loads were concentrated in this final bit of sound metal.
The alloy was obviously "sensitised" to de-alumnification, usually the
result of failure to temper the alloy [probably Nickel Aluminium Bronze
("NAB")] at 650 degrees C after casting..
Regular inspection by eye might have revealed the cracking long before the
failure if you had known what to look for.
Anders
"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40841e6c$0$260$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> news:c61428$1g3g$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
> > følgende:
> >
> > > Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne
> > > var uhyggelige - skaderne voldsomme...
> > >
http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg
> >
> > Det er svært at sige ud fra billeder, men jeg synes, at der er mange
> > rust pletter på både ror og propel.
> >
> > Har du overvejet, om du ikke har et slemt tærringsproblem?
> >
> > Hvor er dine offeranoder?
> >
> > Med den konstruktion, du har, så ville jeg umiddelbart mene, at der
> > skulle være masser af offeranoder...
> >
> > Claus
> >
>
> Det er helt klart tæringsproblemer.
> Prøv at lægge mærke til de rustagtige pletter på skruen. I brudfladen ser
> man kun det røde kobber og ingen tegn på frisk brud i bronze, de grå
områder
> er meget gamle tæringer.
> Det hele ligner det samme problem som PKJ skriver mht. søventiler og
> skroggennemføringer.
> Hvis du prøver at slå på propellen med en hammer, så lyder den " skruk "
den
> klinger ikke som en frisk propel.
> Husk at sætte zink på både aksel, skrog og ror.
>
> Hilsen Olau
>
>