spørgsmål om gaskabel diselmotor
Fra : ibber

Dato : 17-04-04 14:38

På min diselmotor har jeg besvær med at bruge gaskablet til at gasse op og
ned NÅR motoren ikke er igang.
En har fortalt at det lyder som et stempel indeni når man presser gassen op
og ned og det nok er derfor det går stramt. Og når motoren starter vil det
sikkert gå meget nemmere.

(Motoren har endnu aldrig været startet.)

jeg aldrig hørt om det før, kan det være rigtigt

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-04-04 16:21

"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert gå meget nemmere.
>
> (Motoren har endnu aldrig været startet.)
>
> jeg aldrig hørt om det før, kan det være rigtigt

Det er lidt svært, for det afhænger ikke af motoren, men af mærke og model
diesel-pumpe. Har du prøvet at tage kablet af og bevæge gas-armen. Jeg ville
nu tro, at det drejer sig om gearvælgeren og ikke gaskablet. Prøv at koble
gearet fra, det kan man gøre på mange gas-håndtag.
Det kan værer (har dog aldrig set det) at hvis stop palen er trukket at den
så låser !?!?! bare en tanke

Mvh
Leon

---

Fra : ibber

Dato : 17-04-04 16:35

Har både prøvet med og uden gaskabel, jeg syntes jeg nærmest skal bruge vold
for at trække den frem og tilbage, og man kan ganske rigtigt hører et sug
når man presser den frem og tilbage

Det kan værer (har dog aldrig set det) at hvis stop palen er trukket at den
så låser !?!?! bare en tanke

hvad er stop palen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-04 17:35

Uheldigvis faldt ibber over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> starter vil det sikkert gå meget nemmere.
> (Motoren har endnu aldrig været startet.)
> jeg aldrig hørt om det før, kan det være rigtigt

Ja, det kan det godt. Det afhænger af den type højtrykspumpe, der
sidder på motoren.

For at en dieselmotor ikke skal løbe løbsk, har den en begrænser
indbygget i pumpen, som sørger for, at den har det rigtige
omdrejningstal hele tiden.

På nogle pumper er denne begrænser udformet som det, man kalder en
centrifugal regulator, andre pumper har et system med et stempel, der
en vakum styret.

Det er ikke utænkeligt, at din pumpe har sidstnævnte, det er derfor,
at den kører lettere, når motoren er i gang og laver vacum.

Claus