Akseltætning
Fra : Finn

Dato : 13-04-04 18:18

Hej,

Jeg har hørt at når man søsætter sin båd (med skrueaksel), så skal man have
vand lukket ind i (ud af ?) akseltætningen før man starter op. Er der noget
om dette, eller sejler man bare løs ?

--
Mvh. Finn

Fra : AJ

Dato : 13-04-04 18:35

"Finn" <noname@mail.dk> wrote in message
> [...]
have
> vand lukket ind i (ud af ?) akseltætningen før man starter op. Er der

Det er korrekt når det gælder den tætning som i folkemunde hedder "Black
Jack". Efter søsætning klemmer man (forsigtigt for ikke at ødelægge den) på
den indtil der kommer et par dråber. Så ved man at der står vand i
stævnrøret og det er den eneste smøring af stævnrøret med den type pakning.
Derefter skal pakningen have ca. 1 kubikcentimeter fedt for at smøre læberne
(igen forsigtigt) - det er lettest med en tube.

Denne type pakning virker mere miljøvenligt end andre systemer hvor man
hælder olie eller presser fedt i pakning/stævnrør; det kan grise lidt, men
er vandsmøring af stævnrøret "godt nok"? Det må Volvo Penta jo mene, men
hvad mener du?

Fra : Finn

Dato : 13-04-04 20:53

På min båd (første søsætning af mig) er der en lille beholder med olie,
hvorfra der går en slange ned til tætningen. Det er vel så meningen at den
selv tager det olie den skal bruge. Er det så en "Black Jack" ? skal der
også lukkes vand igennem ?

PS. Hvilken type olie fylder man på sådan en beholder ?

Mvh. Finn

Fra : AJ

Dato : 13-04-04 21:12

> [...]
> selv tager det olie den skal bruge. Er det så en "Black Jack" ? skal der

Det er så ikke en "Black Jack", og jeg tror ikke man behøver bekymre sig om
at lukke vand ind. Jeg gætter på at olien løber ned langs stævnrøret. Men
jeg har selv skiftet sådan en ud med en "Black Jack", så du bør nok få en
anden mening.

> PS. Hvilken type olie fylder man på sådan en beholder ?

En hvilken som helst olie er sikkert bedre end ingen olie, og jeg tror ikke
at valget af olie er så kritisk. Men igen - få en anden mening. Den type
pakning og det med at olien bare løber frit har altid undret mig. Så ville
jeg foretrække fedt, men jeg valgte altså en "Black Jack". Tiden vil vise om
vandsmøringen slider på stævnrøret.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 15:58

"AJ" <a@j.dk> skrev i en meddelelse news:c5hhi5$lfl$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> jeg foretrække fedt, men jeg valgte altså en "Black Jack". Tiden vil vise

Det er vigtig at bruge den rigtige specialolie til smøring af
stævnrør/leje - den forurener ikke. Almindelig motorolie kan ikke arbejde
sammen med vand, og vil ødelægge lejet og forurene. Jeg har købt
stævnrørsolie hos Texaco i Skagen. Hvis lejet/simmeringe/aksel er i orden
vil den ingen olie bruge. Husk at skifte gummislangen og simmeringe hver 6.
år
René Sørensen
www.mizzi.dk

Fra : AJ

Dato : 15-04-04 06:30

"René Sørensen" <rms(snabela)mizzi.dk> wrote in message
> [...]
> vil den ingen olie bruge. Husk at skifte gummislangen og simmeringe hver

Så skal pakningen under alle omstændigheder "udluftes" så der står vand i
stævnrøret.