Vask af tovværk i vaskemaskine
Fra : John L. Hønborg

Dato : 09-04-04 12:09

Hej alle

Jeg vil gerne have vasket mine skøder og andet tovværk. Jeg ved dette emne
har været oppe før, men kan ikke finde noget jeg kan bruge. Så derfor vil
jeg høre om der ikke skulle være en venlig sjæl eller to, der kunne komme
med gode råd og erfaring.

Mvh

John

Fra : Alf

Dato : 09-04-04 12:24

Tja, mit tovværk blev vasket ved 30 gr. og uden forvask forrige år
og det blev ganske udmærket rent og nydeligt og holder sig endnu.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-04-04 17:31

Hej
Jeg plejer blot at komme det hele i vaskemaskinen på 30-40 grader. Har
aldrig haft problemer med det.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-04-04 17:40

Jeg smed dem (af 2 omgange) ind i et dynebetræk og lukkede det så ikke
"ormene" kom ud i bælgen og sjæklerne ridsede maskinen. Ingen problemer. Vi
har en maskine der centrifugerer 1600 omdr. og det er al for meget, da
dynebetrække gør det svært at fordele det ordentligt. Jeg satte den bare ned
på 800 og så var det fint. Det tørrer alligevel meget hurtigt.

30 gr og alm vaskepulver. Jeg har hørt man skal lade være med at bruge
skyllemiddel.

/Bjarke

Fra : Jens Mogensen

Dato : 09-04-04 19:34

nå, der ser ud til at 30 grader er 'standard'.
Jeg havde ellers lige sat mine de hvide over på 60 grader, inden emnet kom
op.
De er lige taget ud nu - de ser fine ud ! - men tørretumbleren larmede
noget - og min kone har lige afleveret en sjækkel, fra fnugfiltret

Nu kører de røde på 40 grader.

mvh
jens

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c56jlp$17gl$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> på 800 og så var det fint. Det tørrer alligevel meget hurtigt.
>
> 30 gr og alm vaskepulver. Jeg har hørt man skal lade være med at bruge

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Sven Fafner

Dato : 09-04-04 21:40

On Fri, 9 Apr 2004 13:09:13 +0200, "John L. Hønborg"
> [...]

>jeg høre om der ikke skulle være en venlig sjæl eller to, der kunne komme

Jeg trækker et par af fruens aflagte nylonstrømper ud hver hvert kvejl
tovværk, binder en knude for enden og klipper resten af nylonstrømpen
af. Disse tovværks-pølser får så en tur i vaskemaskinen på 40 grader.
På den måde filtrer tovværket ikke sammen. Tovværket er næsten tørt
efter centrifugering og skal blot hænges til tørre.

(Alternativt kan man købe et passende antal meget billige
strømpebukser til formålet i Netto; det var min løsning et år hvor jeg
skulle vaske tovværket her og nu. Det var en lidt sjov fornemmelse
ved kassen).

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-04-04 00:26

Hmm.. Jeg har overvejet næste gang jeg skal vaske tovværk... at komme noget
rodalon i skyllemiddelskuffen, for at mindste alge dannelse...

Jeg har endnu ikke prøvet det...

Fra : Piet Jansen

Dato : 23-04-04 23:28

Jeg vasker normalt mit tovværk på ca. 50C. Det meste bliver pænt og rent.
Noget (billigt) tovværk kryber og bliver krøllet, men ellers OK. Jeg har
ikke prøvet med Rodalon, men det er ikke nødvendigt på 50C

Piet