flagning
Fra : Vagn Schultz

Dato : 06-04-04 05:01

Er der regler for flagning i masten (yachtflag)? Jeg er lidt træt af at min
flagstang sidder på mit ror (Koster, spidsgatter).
Hvem ved noget??
Hilsen Vagn

Fra : Jan

Dato : 06-04-04 06:21

Tue, 6 Apr 2004 06:01:23 +0200, "Vagn Schultz" <e@e.dk>;
<c4t9tk$72c$1@news.net.uni-c.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg er lidt træt af at min
>flagstang sidder på mit ror (Koster, spidsgatter).

Gaffelrigget?
Så kan flagget henge under gaffelen, aktenfor seilet.

>Hvem ved noget??

Ja, hvem vet?

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 06-04-04 08:02

Her står der lidt om hvordan man flager
http://www.defaele.dk/tips/flag.htm

VH
Nikolaj

Fra : john lundsgaard

Dato : 06-04-04 09:19

> [...]
min
> flagstang sidder på mit ror (Koster, spidsgatter).

Hej Vagn

I min barndom - i spidsgattere - (i midten af sidste århundrede!!) var det
almindeligt, at man havde flaget fastgjort i toppen af storsejlet - på
agterliget lige under flynderen. Det var en rest fra dengang alle havde
gaffelrig, hvor flaget normalt var sat fra enden af gaflen.

Når så vi kom i havn og fik bjerget sejlet (og kom ind på plads), så kom
flagspillet med "havneflaget" frem og blev sat i beslaget på rorhovedet.

Fordelen ved denne flagning er, at flagspillet ikke er i vejen ved
havnemanøvrer.

Ulempen er, at flaget kun "står pænt" på bidevind, da det ellers har en
udpræget tendens til at søge om i læ af storsejlet, og der hænge som "en
klud".

Endelig kan metoden ikke bruges hvis skuden er udstyret "med det her
nymodens slørstag", da der så ikke er afstand nok mellem agterlig og stag.

Har man et slørstag, så kan man "forfalde" til at føre flaget i slørstaget
under sejlads, og så flytte det ned på flagspillet i havn - det gjorde jeg
selv i mange år i folkebåden.

Hilsen John

Fra : Vagn Schultz

Dato : 06-04-04 15:08

Tak for svarene. Jeg blev meget klogere.
Vagn