Hvordan: Afstøbning/mål til sænkekøl - bil~
Fra : Fly

Dato : 04-04-04 21:48

Hejsa!

Jeg er skal have lavet en ny sænkekøl til min sailfish 18, og derfor skal
jeg have taget nogle mål som kølen skal have. Jeg har ikke den gamle køl,
men skal have taget et mål til den nye ud fra kølkassen (eller hvad den nu
hedder) som jo går op i selve båden.

Når jeg kigger og måler så godt jeg nu kan har jeg en mistanke om at
"kølkassen" ikke er ens i top og bund. Jeg er dog ikke sikker, for jeg kan
ikke rigtigt få taget nogle gode mål oppe i toppen - det kan være øjet der
snyder...

"Kølkassens" mål er ca.:
Højde = 74 cm (Sænkekølens højde er 72 cm)
Længde (langskibs) = 60,5 cm
Bredde på bredeste sted = 10,5 cm
Kølens vægt = ca. 125 kg.

Til at få taget mål i både top og bund vil jeg gerne have lidt hjælp, for
jeg er kun kommet frem til nedenstående muligheder:

1) Klippe et stykke tykt pap til ud fra den nederste åbning, og se om den
kan føres helt op til toppen uden at kile sig fast. Denne metode er ret
simpel, men giver vel ikke et særligt præcist mål til ham der skal hjælpe
med at lave kølen?!?

2) Samme metode som den forrige, men blot lukke hullet nederst med pap+tape
og fra oven hælde gips el.lign (evt. isoleringsskum) ned fra oven, så der
bliver en "skal" på de nederste par cm. Det er bedre end papskiven, men vil
det virke?

3) Fylde hele "kølkassen" op med et eller andet som hærder op og let kan
trækkes ned (ud) af kølkassen igen. Det giver en tro kopi af kølkassen, men
hvilket materiale kan man bruge til sådan en afstøbning.

Jeg har lagt et billede af kølkassen (set nede fra) i news:dk.binaer
Spindlen/møtrikken cirka midt i er den spindel, som skal hejse kølen op og
ned. Denne er intakt.

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-04 06:05

Uheldigvis faldt Fly over tastaturet og skrev derved følgende:

Hvad med at lave en skabelon i flamingo?

> Jeg har lagt et billede af kølkassen (set nede fra) i news:dk.binaer
> Spindlen/møtrikken cirka midt i er den spindel, som skal hejse kølen
> op og ned. Denne er intakt.

Tillad mig at komme med et råd ang. dk.binær...

TDC og andre udbydere har lukket en række binære grupper, så dk.binær
er blevet til een kæmpe stor rodebunke, pga mange filmposteringer. En
anden gang, så post din billede i dk.binær og post så message id her i
gruppen...

Jeg må sige lige ud, jeg har simpelthen ikke tid til at gå dk.binær
igennem, gruppen er fuldstændig ubrugelig som det er nu pga af de
skvadderhoveder som poster Gigabytes af film og programmer hver eneste
dag. Det varer ikke længe, før TDC lukker den gruppe også...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-04 06:40

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
eneste
> dag. Det varer ikke længe, før TDC lukker den gruppe også...

For lige at illustrerer, at det ikke er bare brok, så skal jeg hente
næsten 4.000 indlæg (brevhoveder) for at kunne se din post..

Og jeg har sidst været i gruppen den 27/3

Det er dybt gonat

Claus

Fra : Fly

Dato : 05-04-04 12:49

Uheldigvis faldt Fly over tastaturet og skrev derved følgende:
En anden gang, så post din billede i dk.binær og post så message id her i
gruppen...
----------------
Hej Claus!

Tak for dit svar - jeg vil bare lige høre hvordan man "linker" man med
message-ID til f.eks. et billede i dk.binaer (jeg bruger bare Outlook
Express)

Håber du lige kan komme med det fif!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-04 17:52

> [...]

med
> message-ID til f.eks. et billede i dk.binaer (jeg bruger bare

Du poster billedet i lossepladsen

Find dit indlæg og markerer det. Højreklik >egenskaber>detaljer. Så
kan du finde og kopierer messageid i headeren. F.eks. har dit indlæg,
jeg svarer på denne message id:
<407147e4$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>

Men, alle os der bruger OE kan kun bruge linket direkte, hvis man
samtidig sætter "news:" direkte foan, altså bliver det til

Skal det være rigtigt godt, så sætter man også spidsparranteser før og
efter..

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 05-04-04 22:35

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men skal have taget et mål til den nye ud fra kølkassen (eller hvad den nu

Har du overvejet at spørge - evt. her i gruppen - om der ikke er en, som har
en Sailfish der kan stille sin køl til rådighed et par dage så du kan lave
en 100% kopi af denne. Umiddelbart virker det da lettere og hvis den ikke er
100% så vil den måske sidde og rokke i "kølkisten", hvilket ikke er godt i
længden.

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-04 09:31

Uheldigvis faldt Alvin A. Bang over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> lettere og hvis den ikke er 100% så vil den måske sidde og rokke i
> "kølkisten", hvilket ikke er godt i længden.

Men det fordrer, at kølen er 100.0000% identisk.. ellers er han lige
langt.

Der må ikke være mange variationer i bygningen, før den ikke passer..

Claus

Fra : Fly

Dato : 06-04-04 21:01

"Alvin A. Bang" <Alvinbangxx@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

[...]

Ja, det har jeg overvejet, men dels er der desværre ikke vildt mange
Sailfish'er i Danmark, og hovedparten af dem der findes er så vidt jeg ved
på Sjælland, og jeg er i det nordjyske.

Ligesom Claus er jeg også lidt nervøs for om min og en tilfældig Sailfish er
100% ens, så jeg vælger nok den sikreste = afstøbning af "kølkisten". Men
tak for dit svar!